Skip to Content
World Overshoot Day 2021: GROHE publiceert derde duurzaamheidsrapport en viert succes in behoud van hulpbronnen

World Overshoot Day 2021: GROHE publiceert derde duurzaamheidsrapport en viert succes in behoud van hulpbronnen

  • GROHE overtreft duurzaamheidsdoelen 

  • Grotere inzet op vlak van waterbesparing en het vermijden van plastic 

  • GROHE maakt inzet voor circulaire waardecreatie zichtbaar met lancering van vier Cradle to Cradle Certified® producten 


Op 29 juli 2021 is het World Overshoot Day, dat is alles behalve een dag die gevierd moet worden. De datum markeert de dag waarop de vraag naar ecologische hulpbronnen groter is dan wat de aarde in in dat jaar kan regenereren. World Overshoot Day wordt jaarlijks bepaald door het Global Footprint Network. Zij berekenen het aantal dagen dat de biocapaciteit van de aarde kan voorzien in de ecologische voetdruk van de mensheid. Opvallend is dat de dag ieder jaar steeds vroeger valt. Een zeer negatieve trend die dringend moet worden teruggeschroefd. Niet alleen wat we verbruiken, maar ook wat we qua afval produceren is hierbij van groot belang.

GROHE maakte de laatste jaren een absoluut streefdoel van duurzaamheid. Het merk focust naast het efficiënt gebruiken van hulpbronnen, ook op het verkleinen van de afvalberg. Uit het onlangs gepubliceerde duurzaamheidsrapport blijkt dat GROHE erin slaagde om het waterverbruik, dat nodig is tijdens het productieproces, met maar liefst 38,7% te verminderen. Daarmee overschrijden ze hun eerder gestelde doel (2014) van een reductie in waterverbruik met 20% veel sneller en succesvoller dan gedacht. Met projecten zoals het Less Plastic Initiative (gelanceerd in 2018) stelde GROHE zich eerder ook tot doel om plastic uit verpakkingen te elimineren. Dankzij dat project kunnen tegen juni 2021 al 32 miljoen plastic verpakkingen worden bespaard.

Het rapport biedt ook een blik achter de schermen van het duurzaamheidsmanagement bij GROHE en de successen van de afgelopen jaren. Zo werd in 2019 bijvoorbeeld 21.306 ton van de belangrijkste materialen die in het productieproces worden gebruikt, gerecycled tot herbruikbare materialen. Op die manier belandt niets onnodig op de afvalberg én wordt water bespaard dat anders gebruikt wordt voor de productie van nieuwe materialen. 

Van lineair naar circulair - GROHE baant weg naar economisch model van de toekomst 

Voortbouwend op de uitgebreide duurzaamheidsmaatregelen en successen van de afgelopen jaren, tilt GROHE haar duurzaamheidsstrategie naar een nieuw niveau met de Cradle to Cradle®-variantenvan hun vier best verkopende producten.

Dat betekent dat alle vier de producten getest zijn op het gebruik van milieuveilige, gezonde en recycleerbare materialen. De Cradle to Cradle (C2C) benadering gaat veel verder dan de conventionele recycling van producten, aangezien een kraan bijvoorbeeld al is ontworpen en geproduceerd met de bedoeling om de onderdelen ervan aan het einde van de levenscyclus te gebruiken voor de creatie van nieuwe producten. 

100% circulair - terugnameprocessen voor afgedankte C2C-producten 

Met de eerste Cradle to Cradle Certified producten zette GROHE een beslissende stap richting een circulaire toekomst, maar het gaat verder. Dat kranen over het algemeen een lange levenscyclus hebben houdt GROHE niet tegen om de volgende uitdaging reeds aan te gaan. Naast het behalen van certificaties voor andere producten, werkt het merk ook aan terugnameprocessen voor hun afgedankte C2C-producten. Een zeer belangrijke stap om afval te vermijden en waardevolle hulpbronnen te besparen om zo het fragiele evenwicht van onze ecosystemen te helpen behouden.

Contacteer ons
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium