Wereld Toilet Dag — bewustmakingscampagne: #whereisthetoilet?Wereld Toilet Dag — bewustmakingscampagne: #whereisthetoilet?

Wereld Toilet Dag — bewustmakingscampagne: #whereisthetoilet?Wereld Toilet Dag — bewustmakingscampagne: #whereisthetoilet?

>> LIXIL heeft 15 miljoen mensen geholpen om toegang te krijgen tot een veilig en schoon toilet. 
>> 2 miljard mensen hebben er nog steeds een nodig.

"Waar is het toilet?"  Naar jaarlijkse gewoonte denken medewerkers van LIXIL  - wereldwijd producent van toiletten en badkamerproducten - op Wereldtoiletdag over deze vraag na. Een vraag waar we in ontwikkelde landen een vanzelfsprekend antwoord op verwachten. De realiteit is dat 2 miljard mensen simpelweg toegang hebben tot sanitaire basisvoorzieningen zoals een toilet. Op Wereldtoiletdag lanceert LIXIL een bewustmakingscampagne via social media om ruchtbaarheid te geven de problematiek en claimt de hashtag: #whereisthetoilet. 

Toilet kan levens redden
Dagelijks sterven ongeveer 800 kinderen onder de vijf jaar aan diarree ten gevolge van onhygiënische leefomstandigheden en dit aantal is frappant genoeg niet gezakt sinds 2016. Povere of onbestaande sanitaire voorzieningen kostten de globale economie in 2015 [1] 230 miljard dollar. Het probleem is dermate groot dat de VN het bereiken van een rechtvaardige sanitatie en hygiëne voor iedereen tegen 2030 tot een van haar doelstellingen voor duurzame ontwikkeling (SDG's) heeft gemaakt.

Als onderdeel van LIXIL's duurzaamheidsdoelstellingen zet de groep zich in om de levensomstandigheden van 100 miljoen mensen te verbeteren door middel van verbeterde hygiënische en sanitaire voorzieningen tegen 2025. Het bedrijf is ervan overtuigd dat toiletten levens kunnen veranderen en als toonaangevend sanitair producent wil en kan het dit probleem helpen aan te pakken. 

LIXIL heeft SATO in het leven geroepen, een zelfvoorzienende sociale onderneming die onder meer het innovatieve en betaalbare SATO-toiletsysteem op de markt bracht. Deze slimme toiletoplossingen hebben amper 200ml water nodig om door te spoelen en een klapdeurtje vermijdt dat er insecten worden aangetrokken. Dit vermindert dan weer de kans op het verspreiden van ziektes. Volgens cijfers van oktober 2019 werden er in 27 landen in Azië, Afrika en Latijns-Amerika ongeveer 3 miljoen SATO-toiletten geïnstalleerd.

“We zijn er dan ook zeer trots op dat we inmiddels 15 miljoen mensen geholpen hebben om toegang te krijgen tot een toilet [2], en we blijven dit doen tot we het evenwicht hersteld hebben," zegt Kinya Seto, CEO van LIXIL. 

Ondersteunende projecten
LIXIL's sociale onderneming SATO versnelt ook haar zakelijke initiatieven. Eerder dit jaar verscheepte SATO bijna 420.000 eenheden waarmee 2,1 miljoen extra mensen geholpen worden. Het project draagt bovendien ook bij aan het creëren van lokale werkgelegenheid. Om haar doelstellingen kracht bij te zetten, zal LIXIL's sociale onderneming SATO ook proefprojecten lanceren in Indonesië en de Filippijnen. In tegenstelling tot louter productdonaties is LIXIL ervan overtuigd dat het enthousiasmeren en het ter beschikking stellen van een aantrekkelijk product op lange termijn een groter effect heeft. 

Volgens Jin Montesano, Chief Public Affairs Officer van LIXIL, is er nog veel werk aan de winkel.
"Het is alweer Wereldtoiletdag, maar meer dan een kwart van de wereldbevolking heeft nog steeds geen toegang tot schone toiletten. Zoals we met SATO in Bangladesh bewijzen, is het mogelijk om zowel financiële als sociale doelen tegelijkertijd te bereiken. Er liggen enorme kansen om te helpen bij het oplossen van de wereldwijde sanitaire uitdagingen. We hebben - samen met al onze stakeholders - nog een lange weg te gaan, maar hopelijk kan iedereen op een dag snel een antwoord geven op die ene eenvoudige vraag: waar is het toilet?".

[1] Bron: De ware kosten van slechte sanitaire voorzieningen: https://www.lixil.com/en/sustainability/pdf/the_true_cost_of_poor_sanitation_e.pdf
[2] Berekend op basis van de veronderstelling dat er gemiddeld vijf gebruikers zijn voor elke verzonden SATO-eenheid.

Contacteer ons
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium