The Woody Group ontvangt unieke Leader-status van Fair Wear
en mag zichzelf nu een van de drie Belgische Leaders noemen
20 juni 2022, Gent - Drie jaar nadat The Woody Group lid werd van de Fair Wear Foundation mag de Gentse kledingfabrikant zichzelf Leader noemen. Deze unieke status toont aan dat het bedrijf een extra inspanning levert om eerlijke arbeidsvoorwaarden in de praktijk te brengen.
De unieke Leader-status werd nog maar aan drie Belgische bedrijven toegekend. Het is de bekroning na de vele positieve initiatieven die The Woody Group de voorbije jaren initieerde. Om het resultaat te peilen vonden er onder andere een audit en tevredenheidsenquêtes in de fabriek plaats.
In vele productielanden bestaan er in de textielsector immers nog steeds belangrijke risico’s met betrekking tot kinderarbeid, gedwongen arbeid, overmatig overwerk, discriminatie op de werkvloer en een gebrek aan sociale dialoog, arbeidscontracten en leefbare lonen.De Fair Wear Foundation, waar The Woody Group sinds 2019 deel van uitmaakt, is een internationale non-profit organisatie die zich inzet voor betere werkomstandigheden in textielfabrieken in 11 productielanden. De multistakeholder instantie legt kledingbedrijven onder de loep en ondersteunt hen om betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders te creëren, die overeenkomen met de UNGP and OECD richtlijnen.
GAMZE, printafdeling: “Voor ik hier acht jaar geleden startte, had ik vooroordelen over de textielsector. Maar dit atelier had een goede reputatie en zo kwam ik hier toch terecht. Daar ben ik zo blij om, want dit bedrijf is helemaal anders. Als werknemer word je gerespecteerd: je hoeft geen overuren te doen en er is zelfs een crèche voor collega’s met jonge kinderen. Er is ook veel onderling respect: iedereen helpt iedereen.”
OZGUL, planningsafdeling:“ 15 jaar geleden was ik hier de allereerste werknemer. De voorbije jaren zag ik het bedrijf groeien en evolueren, en ik groeide mee. Ik hou van mijn job en van de werksfeer. We lachen vaak en veel van mijn collega’s werden vrienden. Belangrijke momenten - verjaardagen, huwelijken of de geboorte van een baby - vieren we samen. Ik werd zelf onlangs mama van mijn tweede kindje. Het is fijn om te weten dat mijn baby straks met me mee kan en goed wordt verzorgd terwijl ik aan het werk ben.”
Met zijn eigen Turks productie atelier, dat bijna 90% van de productie voor zijn rekening neemt, scoorde de aanpak van The Woody Group al goed op het gebied van interne transparantie. Het is een vrij unieke situatie in de modesector, waarin bedrijven oppervlakkig blijven over hun productieproces.
Meer dan een eerlijk loon
Elke werknemer heeft recht op een goed salaris én een fijne werkplek waar ieder zich goed in zijn of haar vel voelt. The Woody Group wil zijn medewerkers meer bieden dan een minimum loon. Anno 2022 krijgen de werknemers in Turkije een leefbaar loon, dat in lijn is met de door de Turkse vakbond vastgestelde kosten van levensonderhoud. Dit loon wordt steeds geëvalueerd en is onderhevig aan de toenemende inflatie.
In het Turks productieatelier zijn meer dan 200 mensen aan de slag. Ze worden dagelijks opgehaald door speciaal daarvoor ingelegde bussen uit verschillende regio’s in Turkije. Medewerkers met jonge kinderen kunnen terecht in de privécrèche in het atelier. Vorig jaar konden daar twintig kinderen opgevangen worden, waarvan tien intussen succesvol naar school gaan. Deze dienst is volledig gratis, net als de warme maaltijd die medewerkers ‘s middags in het bedrijfsrestaurant krijgen.
Voor The Woody Group is de Leader-status niet de laatste stap in het proces om een correcte en duurzame werkgever te worden die oog heeft voor de wereld waarin het bedrijf actief is. Zo is de groep lid van Close The Loop, een initiatief van Flanders DC en Vlaanderen Circulair dat de industrie stimuleert om af te stappen van een lineair systeem en het circulaire model te omarmen.
Download hier de beelden in hoge resolutie
The Woody Group heeft meer dan een kwarteeuw ervaring in het ontwerpen, produceren en verdelen van hoogwaardige nachtkleding, bodywear, badmode en loungewear voor baby's, kids en volwassenen. Het Belgische bedrijf heeft met Woody, lordsxlilies en ndrwr drie sterke merken in zijn portefeuille, waarbij ze steeds de hoogste kwaliteit en duurzaamheid nastreven. Ontdek alle duurzaamheidsinitiatieven van The Woody Group via deze link.
Voor meer info, beeldmateriaal of bij vragen, aarzel niet om contact op te nemen met:
Zoë Nassel - Walkie Talkie
[email protected]
+32 496 700 901
Maureen Richard
[email protected]
+32 483 096 038