STUDIE: HET CORONA-EFFECT OP INTERNE COMMUNICATIE

STUDIE: HET CORONA-EFFECT OP INTERNE COMMUNICATIE

AMPER WERK GEMAAKT VAN INTERNE COMMUNICATIE EN WERKGELUK

Interne Whatsapp-groepen, e-peritief en digitale koffiepauzes. Wie googelt naar communiceren in tijden van corona wordt verzwolgen in 1001 adviezen en toolingtips. Corona zette het communicatiewerk op z’n kop en heeft ingrijpende gevolgen voor de manier van (samen)werken en communiceren. De pandemie leidde bijgevolg tot de prangende werkgeversvraag: hoe houd ik mijn mensen betrokken en verbonden? Het communicatiebureau ECHO voerde samen met het Netwerk voor Interne communicatie vonk onderzoek naar het effect van 1 jaar thuiswerk (maart 2020 - maart 2021) op interne communicatie op de werkvloer. In tandem met iVOX werden 300 Vlaamse communicatiemedewerkers bevraagd naar de impact van 1 jaar thuiswerken en werken in crisisomstandigheden. Wat blijkt? Interne communicatie werd afgelopen jaar belangrijker, maar onvoldoende aangescherpt.

SLECHT RAPPORT VOOR INTERNE COMMUNICATIE 

Sinds de lockdown in maart 2020 werd interne communicatie (54%) en vooral het werkgeluk (58%) van werknemers belangrijker volgens de meeste respondenten. Wanneer er gevraagd werd of er ook effectief werk werd gemaakt van deze zaken, zien we echter een ander plaatje. Slechts een minderheid geeft aan dat er in hun bedrijf extra werk werd gemaakt van interne communicatie (38%) en werkgeluk (30%).

Interne communicatie kraakt in haar voegen. Ongeveer de helft van de respondenten geeft aan dat de dagelijkse communicatie – in het algemeen of naar bepaalde werknemers - verslechterd is sinds maart 2020. Ook spontaan contact lag afgelopen jaar onder vuur: slechts bij 30% van de respondenten staan mensen over heel het bedrijf nog spontaan in contact met elkaar. Ruim de helft (53%) geeft echter aan dat dit binnen teams wel lukt, maar dat dit moeilijker is over de hele organisatie heen. Volgens 17% is er tout court geen goed platform meer voor spontaan contact sinds de uitbraak van corona.  

Vooral in grotere bedrijven (+250 werknemers) is de interne communicatierol van het hoger management erg veranderd in het coronajaar. 2 op de 5 (37%) communicatiemedewerkers geven dan ook aan dat ze leidinggevenden dit jaar meer ondersteund hebben. Amper een kwart (24%) van de communicatiemedewerkers had dit jaar het gevoel dat er naar hun advies werd geluisterd. Een andere groep (25%) geeft aan dat ze eerder de 2de viool speelden en enkel een uitvoerende rol kregen toebedeeld het afgelopen jaar. 12% van de communicatiemedewerkers geeft aan dat ze zelfs minder autonomie gekregen hebben tijdens de coronaperiode.

GEBREK AAN SAMENHORIGHEIDSGEVOEL 

Het is geen verrassing dat 9 op de 10 respondenten (96%) aangeeft dat er minder feestelijke momenten waren in 2020 dan in 2019. Het verbaast dan weer wel dat volgens 70% van de bevraagden een creatieve aanpak ver te zoeken was. Wanneer collega’s samengebracht worden, heeft de crisis er bij bijna 2 op de 5 respondenten voor gezorgd dat er minder sfeer en verbondenheid is tussen collega’s. 1 op de 4 respondenten ziet zelfs het gevoel van trots bij werknemers afnemen. 

MOET ER NOG EEN TOOL ZIJN? 

Drie kwart van de respondenten geeft aan dat hun bedrijf nieuwe communicatietools in gebruik heeft genomen sinds maart 2020. Tools om te videobellen (57%) staan met stip op nummer een maar ook chat-tools (35%) en tools om samen te werken (bv. documenten beheren) (30%) werden veelvuldig geïntroduceerd.

VAN KNEUSJE TOT STERSPELER 

“Interne communicatie is vaak het kneusje van alle bedrijfscommunicatie”, aldus Fie Maes, communication strategist bij ECHO. “In een frustrerende periode als deze kunnen bedrijven zich in geen geval ondergewaardeerde medewerkers veroorloven. Gemotiveerd en trots menselijk kapitaal is de hartslag van elk succesvol bedrijf. Zij zijn diegenen die door vuur gaan voor jouw bedrijf, zij zijn de superspreaders van de bedrijfscultuur. Je hoeft geen grootschalige campagne op poten te zetten om appreciatie te tonen, regelmatig een hartelijke dankjewel, een sympathieke verrassing of humoristische noot zijn van ongeziene waarde.”

Of de crisis het belang van interne communicatie voorgoed zal veranderen? “En of!”, benadrukt Maes. “Bedrijven die hun ogen en oren 'gespitst' hebben, maken van hun interne communicatieverantwoordelijke een sterspeler.”

“De coronacrisis is een echte stresstest gebleken voor ons vak, en ook wel het moment van de waarheid”, zegt Erwin Van Overloop, directeur van vonk. “Dat interne communicatie geen nice to have is in een organisatie, is intussen overal doorgedrongen. Leidinggevenden hebben dat begrepen, en dus is onze rol ook steeds meer om hen daarbij te ondersteunen.”

 

Over het onderzoek en de steekproef

Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van ECHO tussen 15/2/2021 en 25/2/2021 bij 300 Vlaamse communicatiemedewerkers en collega's met zicht op het interne communicatiebeleid uit bedrijven met minimaal 10 medewerkers. Er is gelet op een gezonde spreiding qua bedrijfsgrootte en sector. De maximale foutenmarge bij 300 Belgen bedraagt 5,62%.

  • 13% van de respondenten is verantwoordelijk voor het intern communicatiebeleid binnen zijn/haar bedrijf. 27% van de respondenten heeft (deels) een interne communicatiefunctie, maar is niet verantwoordelijk. 60% van de steekproef heeft zelf geen interne communicatiefunctie, maar wel een goed zicht op het intern communicatiebeleid in het bedrijf.
  • 23% van de respondenten werken in een klein bedrijf met maximum 50 werknemers. 30% werkt in een middelgrote organisatie (51 – 250 werknemers). De overige 48% werkt in een bedrijf met meer dan 250 werknemers.
  • De meeste respondenten (69%) werken in een bedrijf waarin momenteel sommige werknemers op de werkvloer werken en anderen thuis werken. Bij 12% van de respondenten werkt iedereen van thuis uit, en bij 19% werken alle medewerkers op de werkvloer.


Meer over het communicatiebureau ECHO 
ECHO weet dat elk bedrijf vol interessante verhalen zit. Je hebt enkel een “echo” nodig om gehoord te worden, van je interne medewerkers tot je externe doelgroepen. Met creatieve activaties en gepaste storytelling inspireert ECHO (toekomstige) medewerkers om een authentiek beeld van hun  werkgever naar buiten te brengen. Telkens in lijn met de bedrijfscultuur natuurlijk. In de toolkit zitten interne communicatiecampagnes, creatieve activaties en ambassadeurstrajecten. We zoeken en maken boeiende bedrijfsverhalen, bouwen activerende campagnes en toveren medewerkers om tot straffe ambassadeurs. ECHO bedient klanten zoals Toerisme Vlaanderen, Vlaams Instituut voor Biotechnologie, Toerisme Oost-Vlaanderen, AS Adventure en Partena. Meer info: https://weareecho.be/nl

ECHO huist onder één dak met het pr bureau Walkie Talkie.

 

 

Contacteer ons
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium