Spotify kondigt nieuwe interface aan tijdens Stream On 2023

Spotify kondigt nieuwe interface aan tijdens Stream On 2023

Spotify nodigde artiesten, podcasters en creators uit in Los Angeles waar features en tools onthuld werden die hen helpen hun publiek te vergroten en hun carrière uit te bouwen.

Er werd een volledig nieuwe Spotify-ervaring vrijgegeven die in fasen zal worden uitgerold naar de meer dan 500 miljoen maandelijkse actieve gebruikers van Spotify.


​Brussel, 8 maart 2023 — Op het tweede Stream On evenement bracht Spotify artiesten, songwriters, video- en contentmakers en podcasters uit de hele wereld samen voor een dag vol aankondigingen, inspirerende verhalen en hands-on demo's van nieuwe tools en middelen die naar het wereldwijde platform komen. Spotify ontving honderden creators in het Los Angeles Arts District. Ze maakten er kennis met bedrijfsleiders en een breed scala aan iconen uit de industrie, waaronder makers van podcasts en artiesten, zoals 
Alex Cooper, Bill SimmonsEd SheeranEmma ChamberlainGloRillaHalseyJennifer LopezJoe RoganThe Jonas BrothersKarol GLuke CombsSt. Vincent en Tash Sultana

 “Stream On is about all the ways we are bringing Spotify to life and letting creators at all stages of their careers know that we are open for business. We are focused on building the best home for them – a place where they can establish a career, thrive and grow and where the world can be inspired by their creativity,” aldus Spotify-oprichter & CEO Daniel Ek tijdens de keynote presentatie. Hij vervolgt, “And that’s what we’ve been doing for almost 17 years: building, improving and reimagining this home to better meet creator needs and help them chart new pathways to success. As we look to the future, we are excited to expand that ambition to even more creators across new formats. We’re enabling more creativity, discovery and personalization than ever before by providing the best resources, support, and interactivity.”
Story image

Meer aandacht voor de ontdekking van creators en artiesten

Spotify trapte Stream On af met de aankondiging van een vernieuwde interface die gebruik maakt van nieuwe visuals en een volledig nieuw en interactief ontwerp - dit alles om een diepere en langdurige band tussen makers en luisteraars tot stand te brengen.

De nieuwe Spotify wordt vanaf vandaag in fasen naar de meer dan 500 miljoen maandelijks actieve gebruikers uitgerold. Hieronder een voorproefje van wat je kunt verwachten: 

  • Met Smart Shuffle introduceren we een nieuwe manier om nieuwe muziek die perfect overeenstemt met een bestaande afspeellijst met slechts één tik op de knop te injecteren.
  • Gebruikers kunnen gepersonaliseerde visuele en audio previews van afspeellijsten, albums en podcast afleveringen terugvinden in de ‘Muziek’ en ‘Podcast & Shows’ subfeeds. 
  • Dankzij de nieuwe discovery feeds binnen de zoekfunctie kunnen gebruikers tussen korte Canvas clips van tracks binnen hun favoriete genres scrollen. Hierdoor wordt het nog makkelijker wordt om nieuwe favorieten te ontdekken. Je kan zelfs een voorvertoning van tracks krijgen binnen enkele van je favoriete afspeellijsten, zoals Discover Weekly en Release RadarNew Music Friday of RapCaviar
  • Net zoals het dit doet voor muziek, serveert Spotify nu Autoplay voor Podcasts - wanneer een podcast eindigt, wordt automatisch een andere aflevering afgespeeld die relevant is en aansluit bij de smaak van de gebruiker.
 “Spotify recommendations drive close to half of all users’ streams. And when listeners decide to follow a creator, they listen to, on average, five times more of their music,” aldus Gustav Söderström, Spotify Co-President en Chief Product & Technology Officer. Hij vervolgt, “That’s why discoveries on Spotify—unlike many other platforms—give creators so much more than just a fleeting moment of viral fame. Those meaningful, long-term connections are a key part of what makes Spotify a platform for professional and aspiring artists.”

 

Artiesten nog meer helpen succes te vinden via streaming

Spotify onthulde vandaag zijn jaarlijkse muziek royalty's rapport, Loud & Clear. Uit de update van dit jaar blijkt dat steeds meer artiesten succes boeken dan ooit tevoren: het aantal artiesten dat meer dan 1 miljoen dollar verdient is de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld, net zoals het aantal artiesten dat meer dan 10.000 dollar verdient. Bovendien schat Spotify dat de 50.000e artiest met het hoogste inkomen op Spotify meer dan 50.000 dollar heeft gegenereerd uit alle geregistreerde inkomstenbronnen. 

De site laat ook zien dat Spotify het overgrote deel van elke dollar die het aan muziek genereert - bijna 70 procent - terugbetaalt aan de industrie, en dat Spotify in totaal bijna 40 miljard dollar uitkeert aan houders van muziekrechten.  

Spotify deelde ook meer details over de nieuwe inkomstenbron waarmee het artiesten wil helpen groeien: merchandise en live-evenementen.

  • Nieuwe Concert en Merch Discovery tools zullen ervoor zorgen dat concertbezoekers nooit meer een show missen. Luisteraars zullen op veel meer plaatsen in de app merch-aanbiedingen en concertaankondigingen te zien krijgen. Indien een show in het oog springt, kunnen fans op een nieuwe knop 'geïnteresseerd' tikken om de voorstelling op te slaan in hun eigen agenda in de Live Events Feed. Gebruikers kunnen hun locatie aanpassen en wereldwijd door concerten bladeren, allemaal gepersonaliseerd naar hun smaak. 
  • Spotify breidt ook zijn Fans First-programma uit met meer artiesten, zodat de top luisteraars e-mails en meldingen ontvangen die hen speciale toegang geven tot de voorverkoop van concerten en merch-exclusives.

Er werd meer aangekondigd dan alleen maar nieuwe features. Alex Cooper, Emma Chamberlain, Mark Fishbach, Hasan Minaj, Bill Simmons en andere podcasters waren tijdens Stream On aanwezig om details over nieuwe series te delen en de vernieuwde Spotify for Podcasters te presenteren. Deze brengt nu het beste van Spotify's podcast creators tools samen in een one-stop shop om podcast content te creëren, beheren, groeien en te gelde te maken. Dit omvat:

  • Bredere beschikbaarheid van Spotify-unieke functies zoals video podcasting en interactieve afleveringen.
  • Megaphone, Spotify's hosting service voor zakelijke uitgevers, zal in de toekomst worden geïntegreerd in Spotify for Podcasters. 

Spotify deelde ook updates over de tools die het podcasters en uitgevers aanbiedt om hun content te gelde te maken, waaronder Spotify Audience Network, dat werd aangekondigd tijdens Stream On 2021:

  • Sinds de lancering van het Spotify Audience Network (SPAN), Spotify's audio-first marktplaats die podcast uitgevers en onafhankelijke creators verbindt met adverteerders, in 2021, is de maandelijkse uitbetaling aan geabonneerde uitgevers met bijna 50% gestegen. En de deelname van adverteerders is met 500% gestegen.  
  • Het aantal onafhankelijke en zakelijke podcasters dat deelneemt aan SPAN is de afgelopen twee jaar met meer dan 700% gestegen. Vandaag is bekendgemaakt dat NPR de nieuwste uitgever is die zich bij het netwerk aansluit.
  • Spotify gaat een partnerschap aan met Patreon, waardoor makers hun creatieve activiteiten kunnen uitbreiden via directe betalingen van fans, en fans hun Patreon-content op Spotify kunnen beluisteren.

Tot slot kondigde Spotify nieuwe en uitgebreide Spotify Originals en Exclusives aan:

  • Spotify, DC en Warner Bros. lanceren een nieuwe podcast serie The Riddler: Secrets in the Dark van David S. Goyer en Phantom 4. Fans kunnen de terugkeer verwachten van alle geliefde personages uit de "Batman Unburied" serie.
 Daniel EK beëindigde zijn keynote speech met volgende boodschap: “Today, there are more than ten million creators on Spotify with over half a billion listeners across 184 countries and markets. Think about the massive potential that represents for creators. No matter where you are on your own creative journey within music, podcasts or audiobooks. The potential to reach half a billion people. And that reach is about to become more powerful with what we’ve introduced today.”

 

Ontdek de Stream On beeldbank

Klik hier voor het volledige Stream On overzicht op Spotify's For The Record

 

Over Spotify
Spotify heeft het luisteren naar muziek voorgoed veranderd toen het in 2008 werd gelanceerd. Ontdek, beheer en deel gratis meer dan 100 miljoen tracks en 5 miljoen podcasts of upgrade naar Spotify Premium om toegang te krijgen tot exclusieve functies voor muziek, waaronder een verbeterde geluidskwaliteit en een on-demand, offline en reclamevrije muziekluisterervaring. Vandaag de dag is Spotify 's werelds populairste abonnementsdienst voor audiostreaming met 489 miljoen gebruikers, waarvan 205 miljoen abonnees, in meer dan 180 markten.

Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium