Slaagt Spotify erin om op basis van data de winnaar van het Eurovisiesongfestival aan te wijzen?
Brussel, 10 mei 2022 — We kunnen met z’n allen weer genieten van knotsgekke sets, buitensporige outfits en aanstekelijke ballads. Vanavond wordt namelijk de eerste halve finale van het Eurovisiesongfestival uitgezonden. Dat Europa’s bekendste muziekfestival nog net zo populair is als vroeger, blijkt uit de gegevens van Spotify. Het aantal streams van Eurovisie-afspeellijsten steeg tijdens het Eurovisie Songfestival van 2021 met +594%, met bijna 27M gestreamde minuten en met 71% van de playlist streams verzorgd door luisteraars tussen 13 en 34 jaar.
Spotify viert mee door middel van de officiële ‘Eurovision 2022’ afspeellijst, maar heeft daarnaast ook een aantal Eurovisie-deelnemers en -persoonlijkheden gevraagd om playlists samen te stellen die een licht werpen op de muziek en cultuur van hun vaderland. De schitterende line-up omvat onder meer Duncan Laurence presents The Sound of Netherlands, Conchita Wurst presents The Sound of Austria, Loreen presents The Sound of Sweden, Jedward presents The Sound of Ireland en Barbara Pravi presents The Sound of France.
Gaat Italië voor de dubbelslag?
Vorig jaar werd de overwinning van Måneskin met succes voorspeld door Spotify-data. ZITTI E BUONI was toen de meest gestreamde Eurovisie-inzending tussen maart 2021 en mei 2021. En het ziet ernaar uit dat Italië een dubbelslag kan slaan - met de inzending Brividi van Mahmood en BLANCO, die momenteel vijf keer zo vaak wordt gestreamd als Cornelia Jakobs uit Zweden met Hold Me Closer op de tweede plaats, gevolgd door S10 uit Nederland met De Diepte op de derde plaats, gebaseerd op wereldwijde streams in de periode maart 2021-april 2022. Als de inzendingen uit eigen land buiten beschouwing worden gelaten, is Brividi het topnummer in 70% of 28 van de 40 deelnemende landen. In de geschiedenis van het Eurovisiesongfestival zijn slechts vier andere landen - Spanje, Luxemburg, Israël en Ierland - erin geslaagd om twee keer op rij te winnen. Ierland behaalde in de periode 1992-1994 zelfs drie keer op rij de overwinning.
België staat op nummer 14 van de meest beluisterde Eurovision 2022 nummers, met Jérémie Makiese - Miss You. Uit streamingdata blijkt dat de Belgische inzending ook wordt gesmaakt in onze buurlanden. In Nederland en Luxemburg bemachtigde België een plek binnen de top 10 (op nummer 4 en op nummer 8). In Frankrijk landen we op de 12de plaats. Opmerkelijk: in Suriname vind je de Belgische inzending terug op nummer 3, in Gambia op nummer 4 en in Curaçao en Nigeria op nummer 5.
Ook onze ‘golden oldie’ Sandra Kim blijft het goed doen… en dan vooral bij onze Noorderburen. ‘J’aime la vie’ behaalt in Nederland meer dan het dubbel aantal streams dan in België. Zweden, Noorwegen en Duitsland vervolledigen de fangroep top 5.
Top 10 meest gestreamde Eurovisiesongfestival 2022 nummers in België op Spotify
1. Jérémie Makiese - Miss You (België)
2. BLANCO, Mahmood - Brividi (Italië)
3. S10 - De Diepte (Nederland)
4. Chanel - SloMo (Spanje)
5. Cornelia Jakobs - Hold Me Closer (Zweden)
6. LUM!X, PIA MARIA - Halo (feat. PIA MARIA) (Oostenrijk)
7. KALUSH - Stefania (Kalush Orchestra) (Oekraïne)
8. Subwoolfer - Give That Wolf A Banana (Noorwegen)
9. Sam Ryder - SPACE MAN (Verenigd Koninkrijk)
10. Ahez, Alvan - Fulenn (Frankrijk)
Måneskin schrijft geschiedenis door toe te treden tot Spotify's Miljardenclub
Het Eurovisiesongfestival van vorig jaar diende als springplank voor de uiteindelijke wereldwijde overheersing van winnaars Måneskin in 2021. Net op tijd voor de verjaardag van hun geweldige Eurovisie 2021-succes, kwam hun nummer Beggin’ binnen in de prestigieuze Billions Club. De band kan fans over de hele wereld bedanken - hun top vijf fan markten (op basis van Spotify luistercijfers) bestaat uit de Verenigde Staten op nummer één gevolgd door Italië, Brazilië, Duitsland en Mexico. Sinds hun Eurovisie-overwinning heeft de Italiaanse rockband een enorme groei gekend met 5.400% meer internationale streams in januari-maart 2022 in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Steun voor de Oekraïense inzending
Stefania van KALUSH staat bovenaan de lijst van buitenlandse inzendingen in vijf van de Eurovisiemarkten, waardoor het na Brividi het meest voorkomende nummer 1-lied is. Wereldwijd werd het nummer al bijna 6M keer gestreamd op het platform. 'Stefania' uit Oekraïne staat in een derde van de Eurovisielanden op nummer 1 of 2, de inzendingen van het thuisland niet meegerekend, en het staat in de top 10 van buitenlandse Eurovisie-inzendingen van elk ander deelnemend land. Het nummer staat op nummer 1 in Tsjechië, Georgië, Letland, Moldavië en Polen, en op nummer 2 in Armenië, Oostenrijk, Azerbeidzjan, Bulgarije, Estland, Israël, Litouwen en Nederland.
Het neusje van de verdronken zalm
Wie zijn de beste kandidaten tussen de 'nul points'? Het is geen geheim dat sommige 'nul points', hoewel ze op de avond werden neergesabeld, door de fans als iconisch werden beschouwd... James Newmans inzending Embers (UK, 2021) staat bovenaan de lijst van meest populaire Eurovisie 'Nul Points’ inzendingen tot nu toe:
- James Newman, Embers (UK, 2021) - meer dan 10M streams
- Ann Sophie, Black Smoke (Duitsland, 2015) - meer dan 4M streams
- The Makemakes, I Am Yours (Oostenrijk, 2015) - meer dan 2.5M streams
- Jahn Teigen, Mil etter mil - 2009 remaster (Noorwegen, 1978) - meer dan 2M streams
- Monica Zetterlund, En gång i Stockholm (Zweden, 1963) - meer dan 1,5M streams
Fans kunnen ook genieten van een uitgebreide catalogus met afspeellijsten voor elke stemming en gelegenheid, zoals Eurovision Winners, Eurovision Party en Eurovision Ballads - met inzendingen van vorige jaren - plus afspeellijsten per decennium - Eurovision 10s, 00s, 90s, 80s, en Eurovision Gold (met liedjes uit de jaren 50, 60 & 70) - die het rijke muzikale erfgoed van de competitie vieren.
KLIK HIER VOOR EUROVISION COVER ART
Over Spotify
In 2008 veranderde Spotify voorgoed het luisteren naar muziek. Ontdek, beheer en deel gratis meer dan 82 miljoen tracks, waaronder meer dan 3,6 miljoen podcasttitels, of upgrade naar Spotify Premium om toegang te krijgen tot exclusieve functies voor muziek, waaronder een verbeterde geluidskwaliteit en een on-demand, offline en reclamevrije muziekluisterervaring. Vandaag de dag is Spotify 's werelds populairste abonnementsdienst voor audiostreaming met 406 miljoen gebruikers, waarvan 180 miljoen abonnees in 184 markten. Ga voor meer informatie, afbeeldingen of contact met het persteam naar https://newsroom.spotify.com/
Voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met:
Charlotte Marron - [email protected]
Ineke Tack - [email protected]