Skip to Content
💚 Secondhand for kids is hot 💚

💚 Secondhand for kids is hot 💚

Recente data van Vinted toont aan dat Belgen meer dan ooit online toegang hebben tot tweedehands kinderartikelen

Duurzaam denken en handelen als het om kinderspullen gaat, is al lang een onderwerp van discussie. Maar we zetten onze woorden om in actie! Uit recente Vinted data blijkt dat iets meer dan een derde van de items op het internationale platform van Vinted kinderartikelen zijn.

Duurzaamheid is en blijft een relevant onderwerp in onze samenleving. Als het gaat om kinderartikelen - of het nu gaat om kleding, speelgoed of kinderverzorgingsproducten en accessoires -, gaan we steeds meer over op een tweedehands benadering. Uit Vinted-gegevens blijkt dat de kindercategorie steeds populairder wordt, met meer dan een derde van de artikelen die op het internationale platform te koop worden aangeboden.

Maar waarom is het zo belangrijk om meer tweedehands voor kinderen te kopen? “Het is belangrijk om kinderen fundamentele waarden mee te geven en hen te leren over hun impact op de wereld”, zegt Guen de Mello, PR-manager voor Vinted Benelux“Het is bijvoorbeeld belangrijk om te leren spullen te delen of door te geven. Omdat kinderen zo snel groeien, is het voordeliger voor ouders om bijvoorbeeld kleding die niet meer past te verkopen en de wat duurdere kwaliteitsproducten, tweedehands te kopen tegen een betaalbare prijs. Tevens zou je via Vinted je kinderen kunnen leren een eigen ‘ondernemer’ te zijn en hen op een leuke, speelse manier kennis te laten maken met de waarde van geld, kleding en spullen.”

We kleden onze kinderen in neutrale kleuren
Binnen de categorie kinderen is er veel vraag naar kleding en worden items in deze categorie wereldwijd het meest aangeboden. Op de tweede plaats? Speelgoed! Als we inzoomen op België/Nederland, zien we dat ouders vooral kopen en verkopen voor hun 0 - 4-jarigen. En - in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht - zien we mensen meer sobere en neutrale kleuren kopen voor hun kinderen, zoals blauw, grijs, zwart en wit. En er is meer: van alle items die wereldwijd in de kinder categorie worden aangeboden, telt Vinted meer dan 800.000 ongebruikte kinderkleding met het originele prijskaartje en meer dan 1 miljoen stuks in nieuwe staat of slechts één keer of twee keer gedragen. Kinderen groeien als kool, het (ver)kopen van tweedehands items is daarom een duurzame oplossing voor ouders om de garderobe van snelgroeiende kinderen op peil te houden.

  • De categorie voor kids beslaat 34% van het aanbod op Vinted.

  • De meest populaire kleuren die in de kindercategorie worden verkocht, zijn: 1. Blauw, 2. Grijs, 3. Zwart, 4. Wit.

  • In de categorie kinderen wordt kleding het meest aangeboden, gevolgd door speelgoed.

  • Familie en vrienden geven vaak geboortecadeaus die helaas niet altijd passen bij de pasgeborenen en ouders geven deze kleding een tweede kans door het weer te verkopen! Vinted telt momenteel 800.000 ongebruikte kinderkleding met het originele prijskaartje en meer dan 1 miljoen stuks in perfecte staat.

  • De kleding die het meest wordt aangeboden, is in maten voor kinderen tussen de 2 - 4 jaar oud. In België/Nederland is dat iets jonger, de top 3 kindermaten is: 1/ 4 jaar, 2/ 24-36 maanden, 3/ 3-6 maanden.

DOWNLOAD BEELDMATERIAAL IN HOGE RESOLUTIE

Milda Mitkuté
Mede-oprichter Milda Mitkuté is zelf moeder van drie kinderen en heeft veel geleerd over haar consumptiegewoonten sinds de oprichting van Vinted in 2008. De Litouwse probeert deze inzichten toe te passen op haar hele levensstijl - van duurzame aankoopbeslissingen tot het verbouwen van haar eigen groenten. Als het gaat om het opvoeden van haar kinderen, is Milda ervan overtuigd dat ouders hun kleintjes al op jonge leeftijd bewust kunnen maken van duurzaamheidskwesties. 

Vooral als het om kleding gaat, kunnen ze kennismaken met het onderwerp circulaire economie en er zelfs enthousiast over worden:
“Voor de jongsten onder ons heeft speelgoed, naast kleding, natuurlijk ook een emotionele waarde. In hun wereld zijn er gelukssokken, een teddy is niet alleen een knuffel, maar kan moed en troost geven: alles heeft een kinderlijke magie. Ouders kunnen er hun voordeel mee doen dat kinderen graag voorwerpen een verhaal meegeven. Speelgoed dat niet meer wordt gebruikt, kan worden doorgegeven en op een nieuw avontuur worden gestuurd. Op deze manier leren kinderen niet alleen delen - tegelijkertijd leren ouders hun kleintjes vanaf het begin om een meerwaarde te zien in het geven van een lang leven. Dit creëert een gevoel van ecologische verantwoordelijkheid dat hopelijk diep geworteld raakt. Toen ik mijn eerste kind kreeg, kocht ik 95% van de oorspronkelijke uitzet bij Vinted - het is verbazingwekkend hoe gemakkelijk het tegenwoordig is", zegt Milda Mitkuté, mede-oprichter van Vinted.

Contacteer ons
Charlotte Marron Walkie Talkie NV
Lotte De Wilde Walkie Talkie NV
Charlotte Marron Walkie Talkie NV
Lotte De Wilde Walkie Talkie NV
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium