Sealution haalt 1,3 miljoen euro op met intern datanetwerk voor zeeschepen

Sealution haalt 1,3 miljoen euro op met intern datanetwerk voor zeeschepen

Vlaamse start-up staat met IoT-technologie aan het roer van interne communicatie op zee

15/02/2023. Sealution, een start-up die een eigen netwerk van ontvangers ontwikkelde dat interne communicatie op zeeschepen mogelijk maakt, haalt in een financieringsronde ruim 1,3 miljoen euro op. Het jonge bedrijf uit Sint-Martens-Latem vond een Internet of Things (IoT)-oplossing die alle apparaten en systemen van een zeeschip met elkaar verbindt. Hun uitvinding maakt schepen duurzamer en het onderhoud ervan budgetvriendelijker. De permanente data-uitwisseling betekent ook een efficiëntieslag voor bemanningsleden, rederij en de vracht zelf.

Sealution is het geesteskind (°2021) van CEO en voormalig maritiem officier Sebastian Hamers, CFO Ruben Verplancke, en CTO Romeo Martens. In totaal halen de drie mede-oprichters met hun start-up nu 1.315.000 euro op. Van dat bedrag is 800.000 euro afkomstig van een equity ronde met de Venture Studio Miles Ahead en het investeringsfonds Angelwise, en 200.000 euro via converteerbare leningen van het investeringsplatform Techstars en enkele business angels. Sealution haalde in september 2022 ook 315.000 euro aan subsidies op via het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Het volledige kapitaal zal aangewend worden om van ontwikkeling naar productie(lijnen) om te schakelen.

‘De Apple Home van een zeeschip’

Wat Sealution precies doet? Het installeert een netwerk van ontvangers of ‘gateways’ - één in elke ruimte - waarmee datasignalen boven- en benedendeks door de wanden van zeeschepen gaan. De gateways, die perfect te installeren zijn door de bemanning, ontvangen en versturen de opgehaalde data via bestaande bekabeling - er is geen nood aan nieuwe bekabeling - naar een centrale module. Die analyseert, filtert en rangschikt de data, en geeft ze door aan een server die ze visueel kan weergeven op de brug of in de controlekamer. 

Via hun Internet of Things (IoT)-oplossing wisselen de apparaten en systemen van het zeeschip 24/7 waardevolle gegevens uit. “Vergelijk ons intern netwerk van ontvangers dus gerust met de Apple Home van een schip op zee”, steekt Sealution CEO Sebastian Hamers van wal. “We gebruiken trouwens Bluetooth om die nieuwe sensoren met elkaar in contact te stellen. Bluetooth verbruikt minder energie dan bijvoorbeeld wi-fi. Bovendien raken klassieke draadloze netwerken sowieso niet door de stalen wanden van zeeschepen, zeker niet benedendeks.” 

Data-uitwisseling bevordert duurzaamheid, financiën en efficiëntie

Die interne communicatie heeft tal van voordelen voor de scheepvaartsector. Niet in het minst op vlak van duurzaamheid. Dankzij het verzamelen van machinedata, houdt het systeem bepaalde waarden in de gaten. Met die info - en de hulp van modellen met machine learning en artificiële intelligentie (AI) - kan het schip op termijn varen met minder brandstof. Hoe meer geanalyseerde data, hoe groter de brandstofbesparing. Geen overbodige luxe: van Europa mogen schepen vanaf 2030 aan de kade geen CO2 meer uitstoten, en moeten ze tegen 2050 koolstofneutraal zijn. 

De data faciliteren ook het onderhoud, wat een impact heeft op het financiële aspect van de scheepvaart. Op dit moment is dat onderhoud nog preventief: de bemanning weet perfect wanneer een technieker te sturen. Onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’, wil Sealution - via een AI-algoritme dat zich verdiept in de data - in de toekomst onderhoud zelfs voorspellen. Vaak blijven rederijen nu zes weken aan wal om zaken te verbeteren of te vervangen. Die tijd zullen ze drastisch kunnen inkorten omdat ze een veel beter en sneller zicht hebben op welk onderdeel wat voor onderhoud nodig zal hebben. 

Verder betekent de interne communicatie een efficiëntieslag voor bemanningsleden, rederij en de vracht zelf. Momenteel moet er nog iemand in eigen persoon naar alle tellers gaan kijken, op een schip dat soms wel 400 meter lang is, en dat in een logboek schrijven. Met het systeem van Sealution wordt alle informatie automatisch doorgegeven. De rederij op zijn beurt krijgt meer inzichten voor de verscheper zoals de toestand en positie van de lading. Ook de vracht baat hier wel bij: met de IoT-technologie worden de temperaturen van koelsystemen van containers continu gemonitord. 

Dankzij Sealution is de zeevaart ook veiliger voor bemanningsleden. Als bijvoorbeeld iemand overboord valt, treedt automatisch een alarm in werking dat de andere bemanningsleden via de wearables meteen verwittigt. Zonder de data-uitwisseling tussen boven- en benedendek, is dat niet het geval. 

Software op maat voor zeeschepen

In januari 2023 testten Sebastian Hamers en Romeo Martens de volledige installatie voor het eerst uit op volle zee, met de Nederlandse rederij Seatrade. Het connectiviteitssysteem stond volledig op punt, tot in de verste uiteinde van het schip, zonder verlies van snelheid of data. “We maken ons sterk dat we met Sealution een revolutie kunnen ontketenen wat betreft data-uitwisseling en innovatie op zeeschepen”, vult CFO Ruben Verplancke aan. “Waarom? Onze technologie is uiterst betrouwbaar, toepasbaar op grote zeeschepen, én door software ingenieurs aan te passen naargelang de specifieke noden van een vloot. The sea is the limit.” 

///

Over Sealution

Sealution - een samentrekking van sea en solution - is een B2B start-up uit Sint-Martens-Latem dat met zijn IoT-technologie een eigen intern netwerk van ontvangers ontwikkelde dat interne communicatie op zeeschepen mogelijk maakt. De drie oprichters zijn CEO Sebastian Hamers, CFO Ruben Verplancke en CTO Romeo Martens. In totaal bestaat het team uit zes, met ook Gilles Montyne als CIO, back-end developer en AI-expert Anthony Vancauwenbergh. Recent vervoegde ook Peter Vuylsteke - bijna 30 jaar ervaring in de zeevaartsector - het team als Head of Business Development.

In juni 2021 zag Sealution officieel het levenslicht, nadat het in maart 2021 deelnam aan de ondernemerswedstrijd Start-It @KBC. In mei 2022 werd de start-up verkozen tot "Best Win" van alle 75 start-ups die afstudeerden aan Start it @KBC. In september 2022 won Sealution de finale van het officieuze Belgische Kampioenschap ondernemen, georganiseerd door Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. De start-up vertegenwoordigt daarom de Belgische eer op het  Wereldkampioenschap ondernemen in Saoedi-Arabië, van 7-11 maart 2023. 

Over Miles Ahead

Miles Ahead is een Gentse Venture Studio die startende oprichters van Deep Tech & AI startups helpt sneller te groeien door hun bedrijf te produceren en te financieren binnen een stimulerende omgeving.

Over Angelwise

Angelwise is een Belgisch early-stage investeringsfonds van business angels en andere early-stage investeerders. Het richt zich er vooral op om startups en jonge bedrijven maximaal te ondersteunen om ze naar een volgende fase in hun groei te begeleiden.

Over Techstars

Techstars is een wereldwijd investeringsbedrijf en één van de grootste pre-seed investeerders ter wereld. Het biedt toegang tot kapitaal, één-op-één mentorschap, een wereldwijd netwerk en aangepaste programmering voor beginnende ondernemers.

 

Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Hundelgemsesteenweg 51 B-9050 Gent, Belgium