Samen voor een plasticvrije toekomst: GROHE en Everwave maken rivieren schoon met de hulp van klanten
- Voor zijn verantwoord bedrijfsmanagement met betrekking tot "Behoud van hulpbronnen", "Klimaatneutrale productie" en "Wereldwijde sociale betrokkenheid", kreeg GROHE de Special Award bij de jaarlijkse Duitse Kitchen Innovation Award 2022.
- 30 ton afval ingezameld: Succesvolle opruimactie in Bosnië en Herzegovina dankzij de GROHE Blue klanten
- Gebundelde krachten: GROHE en Everwave zetten hun langdurige samenwerking voort in de strijd tegen de wereldwijde plastic-crisis
- Rechtstreeks uit de kraan: GROHE Blue helpt plastic flessen in het dagelijks leven te elimineren
Volgens de laatste projecties dreigt het geconcentreerd plastic afval in oceanen tegen 2050 te verviervoudigen, met beangstigende gevolgen voor mens en dier. Deze bevinding maken deel uit van een onlangs gepubliceerd WWF-rapport die de meest recente analyse bevat van de omvang van plasticvervuiling in oceanen. Het WWF maakt duidelijk dat het nu belangrijker is dan ooit om in actie te komen. GROHE, een toonaangevend wereldmerk voor complete badkameroplossingen en keukeninrichtingen, intensiveert zijn eigen plastic preventie-inspanningen: In 2018 werd het Less Plastic Initiative gelanceerd. Dat omvat het aanbieden van plastic afvalbesparende productoplossingen, het elimineren van onnodig plastic uit zijn productverpakkingen en het ondersteunen van innovatieve opruim technologieën om het milieu voor toekomstige generaties te behouden.
“Made for your water” campagne: Een groot succes
Als het gaat om de bescherming van natuurlijke waterbronnen, gelooft GROHE in een synergie van individuele en organisatorische verantwoordelijkheid. Samen met de Duitse niet-gouvernementele milieuorganisatie Everwave en haar high-tech "CollectiX" vuilnisboot, heeft het merk nu in februari 2022 in totaal 30 ton afval verzameld uit het Bočac Reservoir in Bosnië en Herzegovina - dit komt overeen met het gewicht van meer dan een miljoen 1,5l PET-flessen. Uitgerust met technologieën om de samenstelling van het afval te analyseren, verwijdert de boot allerlei plastic verpakkingen en andere voorwerpen uit het water die een negatieve impact hebben op fragiele ecosystemen. Het doel is nu de kringloop te sluiten en zoveel mogelijk materiaal terug in de kringloop te brengen.
Deze opruimactie is een direct gevolg op GROHE's "Made for your water"-campagne, waarbij GROHE beloofde om voor elke GROHE Blue die tussen 1 augustus en 31 december 2021 in de EMENA-regio werd verkocht, één kilo afval uit Europese wateren verzameld zal worden. Consumenten kregen de kans om een directe bijdrage te leveren aan een properder milieu en tegelijkertijd plastic wegwerpflessen uit hun eigen dagelijks leven te bannen - zonder afbreuk te doen aan comfort of gemak. Het innovatieve watersysteem biedt gefilterd, gekoeld, plat, gemiddeld of bruisend water rechtstreeks uit de kraan. Eenmaal geïnstalleerd, kan GROHE Blue het toekomstige plastic verbruik aanzienlijk verminderen, waardoor een gezin van vier tot wel 800 plastic flessen per jaar kan besparen.
"Een verschil kunnen maken en een rol spelen in wereldwijde inspanningen voor duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor huishoudens en mensen overal ter wereld - vooral sinds de pandemie. We zijn verheugd over het succes van onze GROHE Blue 'Made for your water'-campagne waardoor consumenten in staat zijn een duurzamere levensstijl te hanteren en tegelijkertijd actief waterwegen schoner te maken," zegt Jonas Brennwald, Leader LIXIL EMENA en Co-CEO GROHE AG. "Het is niet genoeg om toekomstige plastic vervuiling alleen te voorkomen, maar wij als bedrijf en als merk moeten ons steentje bijdragen aan het herstel van fragiele ecosystemen die al zijn aangetast door bestaand plastic afval. De plastic crisis is een probleem dat enkel samen kan worden aangepakt, dus we zijn bijzonder dankbaar voor ons sterke partnerschap met Everwave en het vertrouwen dat consumenten in onze producten stellen."
De plastic crisis samen aanpakken: De kracht van gezamenlijke partnerschappen
De recente opruimactie is slechts één deeltje van GROHE's langdurige samenwerking met Everwave, een organisatie die innovatieve opruim technologieën gebruikt om plastic afval uit rivieren en meren te verzamelen voordat het in de oceanen terechtkomt. Samen zetten ze zich in voor educatie om de ernstige impact van plastic afval op ecosystemen te benadrukken en om consumenten te motiveren een plastic-vrije levensstijl na te streven. "We zijn er trots op dat we in GROHE een partner hebben die onze visie van een betere, plasticvrije toekomst deelt en met wie we de heersende plastic crisis onder de aandacht kunnen brengen en concrete actie kunnen stimuleren. We kijken uit naar nog veel meer projecten," zegt Clemens Feigl, CEO & mede-oprichter van Everwave.
GROHE wint speciale prijs bij de Kitchen Innovation Award
Voor zijn verantwoord bedrijfsmanagement met betrekking tot "Behoud van hulpbronnen", "Klimaatneutrale productie" en "Wereldwijde sociale betrokkenheid", heeft GROHE de speciale prijs gekregen bij de jaarlijkse Duitse Keuken Innovatie Award 2022.
Voor nadere informatie en persmateriaal, zie deze link
Leer meer over hoe GROHE de circulaire economie benadert om het gebruik van nieuwe hulpbronnen verder te verminderen op ons digitale ervaringsplatform GROHE X.
Download hier de beelden in hoge resolutie
Over GROHE
GROHE is een wereldwijd toonaangevend merk voor complete badkameroplossingen en keukenarmaturen en heeft in totaal meer dan 7.000 medewerkers in 150 landen - 2.600 van hen zijn gevestigd in Duitsland. Sinds 2014 maakt GROHE deel uit van de sterke merkenportefeuille van de Japanse fabrikant van baanbrekende water- en woonproducten LIXIL. Om "Pure Freude an Wasser" te kunnen bieden, is elk GROHE product gebaseerd op de merkwaarden kwaliteit, technologie, design en duurzaamheid. Gerenommeerde hoogtepunten zoals GROHE Eurosmart of de GROHE thermostaat serie en baanbrekende innovaties zoals het GROHE Blue watersysteem onderstrepen de diepgaande expertise van het merk. Gericht op de behoeften van de klant creëert GROHE dus intelligente, levensverlengende en duurzame productoplossingen die een relevante toegevoegde waarde bieden - en het "Made in Germany" kwaliteitslabel dragen: R&D en design zijn stevig verankerd als een geïntegreerd proces in Duitsland. GROHE neemt zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid zeer serieus en richt zich op een grondstofbesparende waardeketen. Sinds april 2020 produceert het sanitairmerk wereldwijd CO2-neutraal*. GROHE heeft zich ook ten doel gesteld om tegen 2021 plasticvrije productverpakkingen te gebruiken.
Alleen al in de afgelopen tien jaar hebben meer dan 490 design- en innovatieprijzen en verschillende duurzaamheidsprijzen het succes van GROHE bevestigd. GROHE was de eerste in zijn branche die de CSR Award van de Duitse Bondsregering en de Duitse Duurzaamheidsprijs 2021 won in de categorieën "Resources" en "Design". Als onderdeel van de duurzaamheids- en klimaatcampagne "50 Sustainability & Climate Leaders" stuurt GROHE ook duurzame transformatie aan.
*inclusief CO2-compensatieprojecten, meer op green.grohe.com
Over LIXIL
LIXIL (TSE Code 5938) maakt baanbrekende water- en huisvestingsproducten die alledaagse, echte uitdagingen oplossen, waardoor betere huizen een realiteit worden voor iedereen, overal. Op basis van ons Japanse erfgoed creëren wij toonaangevende technologie en innoveren wij om hoogwaardige producten te maken die huizen veranderen. Maar het LIXIL-verschil zit hem in de manier waarop we dit doen; door een betekenisvol ontwerp, een ondernemersgeest, een toewijding aan het verbeteren van toegankelijkheid voor iedereen en verantwoorde bedrijfsgroei. Onze aanpak komt tot leven via toonaangevende merken, waaronder INAX, GROHE, American Standard en TOSTEM. Ongeveer 55.000 collega's in meer dan 150 landen zijn er trots op dat zij producten maken die het leven van meer dan een miljard mensen elke dag beïnvloeden. Meer informatie op www.lixil.com
Voor meer info, vragen of opmerkingen, aarzel niet ons te contacteren:
Walkie Talkie - Deborah Dekrem & Rani Huttener l [email protected] l 0495 14 18 26 & 0477 85 42 38