Reizende installatie van Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) looft Vlaams ondernemerstalent

Reizende installatie van Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) looft Vlaams ondernemerstalent

"De Vlaamse Ondernemers Roadshow" trekt langs negen centrumsteden en zet lokale entrepreneurs in de kijker

"Ondernemers ondernemen voor iedereen". Dat is de slogan van een grootschalige en meerjarige imagocampagne die het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) heeft opgezet om het imago van ondernemers te verbeteren. In Vlaanderen is er werk aan de winkel, amper de helft van de Vlamingen heeft een positief beeld over ondernemers. De OOVI-campagne vertelt daarom het verhaal van honderden Vlaamse entrepreneurs. Het eerstvolgende wapenfeit: een reizende installatie "De Vlaamse Ondernemers Roadshow" die in negen Vlaamse centrumsteden lokale ondernemers in de kijker zet.  

Respect en bewondering voor ondernemers hinkt achterop in Vlaanderen

Ondernemers hebben niet enkel een economische impact op de maatschappij, naast het creëren van waarde en jobs, brengen ze mensen samen en  maken ze producten en diensten die ons allemaal het leven makkelijker maken. Ze geven terug aan de maatschappij. Toch scoort het imago van ondernemers in Vlaanderen heel wat lager in vergelijking met omliggende landen, dat bleek in een studie van Vlerick (hier te raadplegen). Agentschap Innoveren en Ondernemen, lanceerde daarom de campagne Ondernemers ondernemen voor iedereen(OOVI). Het doel is aan te tonen dat ondernemers van Vlaamse bodem een véél grotere impact hebben op de samenleving dan vaak vermoed wordt, en die perceptie ten opzichte van deze ondernemende Flandriens positief te veranderen.

"Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers", zegt Mark Andries, administrateur-generaal bij VLAIO.

"In Vlaanderen hebben ondernemers nog te vaak te kampen met vooroordelen en een negatieve beeldvorming. Dat is onterecht. Ondernemers zorgen voor jobs, ze zorgen ervoor dat er waarde en welvaart gecreëerd wordt. We moeten terug fier zijn op wat ondernemers presteren voor zichzelf, hun werknemers én de maatschappij", Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport. 

Vlaamse Ondernemers Roadshow

Als onderdeel van de imagocampagne gaat in februari 2019 een roadshow doorheen negen Vlaamse centrumsteden van start. Van 4 februari t.e.m. 13 april reist er een installatie doorheen 'de Vlaanders' om het grote publiek kennis te laten maken met de ondernemers van eigen streek. De eerste halte is Gent, waar het bruist van de interessante commerçanten. De roadshow sluit af in Leuven.

Op de installatie worden er 90 portretten getoond van lokale ondernemers én hun zaak. In elke stad worden de lokale gezichten extra in de kijker gezet. Afhankelijk van het perspectief waaruit je de installatie bekijkt, verandert niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk je kijk op ondernemen. De campagne belicht de grotere, maar zeker ook de kleinere ambachtelijke entrepreneurs. Op woensdag en zaterdag wordt er per stad een wedstrijd georganiseerd. De antwoorden zijn te vinden op de installatie en wie de antwoorden raadt mag een prijs in ontvangst nemen, gemaakt door de ondernemers. Je kan de installatie 24/24 bezoeken, zelfs als het donker is! 

Ondernemers 'en route’

Benieuwd naar Vlaams ondernemerstalent? Vanaf 4 februari tem 13 april pakken negen Vlaamse steden uit met een selectie interessante commerçanten: 

1.     Gent - Korenmarkt - 4 februari tem 9 februari  
2.     Brugge -  't Zand - 11 februari tem 16 februari
3.     Kortrijk - Veemarkt - 18 februari tem 23 februari
4.     Mechelen - Grote Markt - 25 februari tem 2 maart  
5.     Antwerpen - Groenplaats - 4 maart tem 9 maart  
6.     St Niklaas - Grote Markt - 15 maart tem 20 maart  
7.     Genk - Stadsplein - 22 maart tem 27 maart
8.     Hasselt - Molenpoort - 1 april tem 6 april
9.     Leuven - Martelarenplein - 8 april tem 13 april  

Benieuwd naar verhalen en videogetuigenissen van diverse entrepreneurs die je goesting zullen geven om te ondernemen? Neem alvast een kijkje op de OOVI- campagnewebsite: www.ondernemersvooriedereen.be

Over Agentschap Innoveren en Ondernemen
Agentschap Innoveren & Ondernemen is hét aanspreekpunt van de Vlaamse overheid voor alle ondernemers in Vlaanderen. We stimuleren en ondersteunen innovatie en ondernemerschap en dragen bij aan een gunstig ondernemersklimaat. Met advies en begeleiding op maat helpen ze ondernemers bij het ontwikkelen van hun zaak. Daarnaast voorzien ze ook ondersteuning voor opleiding, advies, investeringen en onderzoek & ontwikkeling.
Meer info op: https://www.vlaio.be/nl

Contacteer ons
Walkie Talkie Sara De Bruyne, Walkie Talkie NV
Walkie Talkie Sara De Bruyne, Walkie Talkie NV
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium