PLAYMOBIL® België lanceert interactieve luisterverhalen om creativiteit en taalontwikkeling van kinderen te stimuleren

PLAYMOBIL® België lanceert interactieve luisterverhalen om creativiteit en taalontwikkeling van kinderen te stimuleren

PLAYMOBIL® België lanceert een bijzonder initiatief: PLAYMOBIL® STORIES, interactieve luisterverhalen om de creativiteit en taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. Kinderen vanaf 4 jaar kunnen genieten van zes afleveringen vol auditief plezier. Gratis en voor niets.

 

HEEFT ER IEMAND EEN PROTJE GELATEN? 

...Op een zonnige ochtend in ridderland… De valkenridders aten -nog wat slaperig- een boterham met choco. Heerlijk rustig… tot… PLOP! Wat was dat? Iemand een protje gelaten? Plopplopplopplop… Waar komt dat gekke geluid vandaan? Er is een draak ontsnapt en in een maïsveld geland en met zijn vlammen ploft hij het hele maïsveld tot popcorn…  

PING! Vanaf het moment dat speelfiguren in kinderhanden terechtkomen, springt hun jeugdige verbeeldingsknop aan en ontstaan de meest knotsgekke verhalen. Kinderen zijn van nature geïnteresseerd in stemmen, geluiden en beweging. PLAYMOBIL® creëert daarom luisterverhalen mét interactieve elementen. Door te swipen, emoji's aan te tikken en te scrollen kunnen kinderen spelenderwijs het verhaal besturen.

In de zes verschillende interactieve PLAYMOBIL®  STORIES luisterverhalen komen er verschillende speelwerelden aan bod, die snel ontpoppen tot grappige, absurde maar vooral fantasie stimulerende scenario's. Van popcorn producerende draken tot astronauten die limonade ontdekken op Mars. Wanneer kinderen aan het spelen zijn ontstaan er spontaan nieuwe interacties tussen speelfiguren, want - jawel - een prinses hoeft niet per sé verliefd te worden op de prins, ze kan ook vallen voor een Yeti.

Elk verhaal duurt vijf minuten en heeft een open einde dat ingevuld kan worden door het grenzeloze verbeeldingsvermogen van de allerkleinste luisteraars.  De verhalen werken bovendien als een chatbot, wat betekent dat deze in dialoog verteld worden en tegelijk ook om interactie vragen van het kind en ouder. 

Niet alleen de kinderen zullen ervan smullen, je zal jezelf erop betrappen dat je stiekem begint mee te gniffelen" , lacht Leen Van Reeth, marketing manager Playmobil Northern Europe.

Kinderauteur Thaïs Vanderheyden - gekend van de populaire reeks De Spiekpietjes en Grote Kunst voor Kleine Kenners - bedacht de verschillende scenario's. De snedige verhalen kwamen geheel intuïtief tot stand, in nauw contact met haar eigen kinderen. Vlaams acteur Govert Deploige leent zijn stem aan de verhalenreeks en wordt ondersteund door tal van gekke geluiden en wervelende muziek.

SPELEND LEREN
 
Het is belangrijk dat speelgoed de algemene ontwikkeling van creativiteit bevordert en leren aanmoedigt. Die twee pijlers worden verenigd in PLAYMOBIL STORIES®, overgoten met een sausje van plezier en fantasie.

"Bij PLAYMOBIL® zit experimenteren en het stimuleren van creativiteit verweven in het hart van de organisatie. Wat is er nu leuker dan je kind een verhaal te laten verzinnen?", aldus Leen Van Reeth. Met de luisterverhalen prikkelen we de creativiteit van kinderen en geven we hun waanzinnige fantasie de ruimte. In deze verhalen zijn zij de art director."

PLAYMOBIL® België sloeg daarom de handen in elkaar met Walkie Talkie, Sonhouse & Lunar Gravity om dit luisterconcept vorm te geven. Met het luisterspel geeft PLAYMOBIL® een extra dimensie aan het begrip spelend leren. PLAYMOBIL® STORIES helpt ook met de uitbreiding van de woordenschat van kinderen.

Zeker voor jonge kinderen is het luisterspel dankbaar als taalbad omdat ze woorden en situaties leren benoemen", licht pedagoge Freya Claes toe. "Het is dan ook belangrijk dat een niet al té kinderlijke taal gebruikt wordt. Moeilijke woorden mogen zeker als je ze maar uitlegt of kan koppelen aan een geluid of een prent.” Daarnaast stimuleert het luisterspel ook de vindingrijkheid van kinderen door voor open eindes te kiezen. Aan de hand van vragen en opdrachten, kunnen kleine luisteraars de verhalen verder borduren. Claes: "Een open einde is dankbaar omdat je de kinderen dan de tools geeft om de hoofdrol op te nemen, terwijl ze in het dagelijkse leven vaker situaties ondergaan.” 

Het luisterende/kijkende kind kiest dus steeds zelf een passend einde. Er is geen foute of juiste keuze, maar het is wel altijd hun keuze. Op deze manier helpen de verhalen hun cognitieve ontwikkeling. En zo zijn er nog enkele slimme pedagogische trucjes in de PLAYMOBIL® STORIES verwerkt. Ouders kunnen bijvoorbeeld via de tekstballonnen meelezen en we zetten emojis in als visuele link naar wat de kinderen horen en zien. 
  
Voorlopig komt PLAYMOBIL® België met een klein maar fijn aanbod van zes luisterverhalen, maar in de toekomst wil het uitpakken met nog meer versies. Benieuwd? Vanaf nu gratis te beluisteren op http://playmobilstories.be.

Contacteer ons
Walkie Talkie Sara De Bruyne, Walkie Talkie NV
Walkie Talkie Sara De Bruyne, Walkie Talkie NV
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a PR agency that creates both online and offline TalkValue through an everything-is-media communication approach. We reach out to our extensive network of publishers, connect the right plugs, and help your company or brand to tune into the right frequency. By distributing strategic and relevant content at the right wavelength we allow our clients to reach, touch and engage generations of influential tastemakers at their core.

Walkie Talkie
Steendam 74/001 B-9000 Gent, Belgium