Oostende pioniert met rook- en plasticvrije strandzone en emoji-verdwaalpalen

Oostende innoveert deze zomer als eerste Belgische badstad met een gloednieuw concept: Het Nieuwe Strand. In die strandzone worden de hele zomer lang ideeën en projecten rond ecologie, veiligheid en gezondheid uitgetest. Zo is de strook strand niet enkel rook- en plasticvrij, maar wordt er ook ingezet op gescheiden afvalophaling, drinkwaterfonteinen én hedendaagse verdwaalpalen in de vorm van emoji's, 'zeemoji's' gedoopt. 

Het Nieuwe Strand bevindt zich tussen zomerbars Polé Polé Beach en Bondi Beach. Het strand opent officieel op 29 juni en blijft tot 1 september gratis toegankelijk voor iedereen. Tijdens dit testproject wordt er volop ingezet op sensibilisering en communicatie. Naast infoborden bij het betreden van de strandzone, zal er een Beach Team ook actief aanwezig zijn om mensen te informeren over Het Nieuwe Strand en de zone te bewaken. 

De strook zal niet enkel rook- en plasticvrij zijn, maar er wordt ook aandacht besteed aan gescheiden afvalophaling. Gratis drinkwater is beschikbaar via verschillende drinkwaterfonteinen. Daarnaast komen er ook drie gloednieuwe en hedendaagse verdwaalpalen in de vorm van emoji's, de 'zeemoji's'. Hannes Coudenys, creative agency Hurae: "Een smiley of een hartje als herkenningspunt, wie wordt daar niet vrolijk van? We liepen al lang rond met dit idee en Toerisme Oostende vzw zag dit perfect passen binnen hun Nieuwe Strand."

#STRANDHELDEN
De dienst Openbaar Domein en de Proper Strand Lopers zullen samen werken aan het opruimen van het strand. Elke avond in juli en augustus zullen er opruimsessies zijn van 19.00 tot 20.00 uur. Er is een kleine attentie voorzien voor iedereen die komt helpen opruimen.

"Als Dé Stad aan Zee moeten we onze rol als pionier spelen en een stapje verder gaan. We willen als badstad dus ook inzetten op vernieuwende concepten rond ecologie en veiligheid. Eerst rollen we een testtraject uit op Het Nieuwe Strand, vervolgens naar de rest van onze kuststrook. We willen Oostendenaars dan ook de kans geven om te kiezen welke emoji's erbij komen." 
Burgemeester Bart Tommelein

Deze zomer is er voor het eerst een gratis drankfontein op Het Nieuwe Strand om mensen aan te zetten voldoende te drinken. Speciaal daarom brengen Dopper en de Stad Oostende een exclusieve waterfles op de markt. Herr Seele zorgde in zijn eigen stijl voor een Oostends ontwerp rond het thema #STRANDHELDEN. 

"Oostende zet met dit stukje plasticvrij strand een grote stap in de bewustmaking van haar bezoekers en daar werken wij vanuit Dopper graag aan mee. De limited edition waterfles is de perfecte tool om strandgasten aan te moedigen om kraantjeswater te drinken en single-use plastic achterwege te laten.”
Merijn Everaarts, oprichter Dopper

De fles is vanaf 29/06 te koop bij de beachbars, in verschillende Oostendse winkels en bij Toerisme Oostende vzw voor €17,50.

Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a PR agency that creates both online and offline TalkValue through an everything-is-media communication approach. We reach out to our extensive network of publishers, connect the right plugs, and help your company or brand to tune into the right frequency. By distributing strategic and relevant content at the right wavelength we allow our clients to reach, touch and engage generations of influential tastemakers at their core.

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium