Onderzoek identificeert vijf specifieke eindejaarspersona’s voor de feestdagen

Belgen hebben minder stress tijdens de feestdagen dan andere nationaliteiten en niemand beheert zijn eindejaarsbudget beter dan millennials

Brussel, 18 november 2021 – Achter elk geschenk gaat een ander type shopper schuil. Al gehoord van de kocht-ik-al-in-septembershopper, de geef-meer-om-meer-te-krijgenshopper of de o-nee-is-het-morgen-al-kerstshopper? Klarna, marktleider in flexible betalingsopties en online shopping, onderzocht in een nieuwe wereldwijde studie hoe onze identiteit onze kijk op de feestdagen beïnvloedt. 

  • Uit een wereldwijde studie van Klarna en consumentenpsychologe Kate Nightingale zijn vijf specifieke persona's naar voren gekomen voor shoppen en vieren tijdens de feestdagen. 

  • Als we focussen op België, dan zien we verrassend genoeg dat Belgen minder stress hebben tijdens de feestdagen dan andere nationaliteiten. 

  • En de feestdagen mogen gerust even duren! Belgen vieren oud en nieuw langer dan andere nationaliteiten: 1 op de 3 geeft aan dat dat zeker gebeurt tot midden januari of zelfs tot een nog latere datum.

Onderzoek levert vijf specifieke eindejaarspersona's op
Iedereen heeft een andere kijk op de feestdagen. Als we hier echter wat dieper op ingaan, blijkt uit data van Klarna* dat die uiteenlopende houdingen te herleiden zijn tot vijf types personen:

  • De Feestdagen-fan en het Feestbeest zijn dol op de feestdagen. Ze doen niets liever dan geschenkjes kopen (bijna dubbel zoveel als het wereldwijde gemiddelde van 48%!) en maar liefst 9 op de 10 (respectievelijk 91 en 92%) gaat op zoek naar zinvolle geschenken, liefst met een mooie korting (84 en 92%). Feestdagen-fans zijn iets meer geneigd om de feestdagen te vieren met hun familie, terwijl Feestbeesten vieren met, wel ... zowat iedereen.

  • Gezelschapsdieren focussen op hun familie. Ze zijn niet zo dol op cadeautjes kopen, maar als ze dat doen, gaan ze vooral voor zinvolle geschenken (47%).

  • De Pragmatist zorgt dat alles in orde is. Zowat de helft van hen (50%) zoekt koopjes bij het winkelen en meer dan een derde (39%) wil milieuvriendelijke geschenken kopen.

  • De Nonchalant vindt de hele feesthype maar niets. Ze kopen ook niet zo veel geschenken. Doen ze dat toch, dan gebeurt dat meestal spontaan (of zelfs op het laatste moment). Meer dan de helft (54%) gaat alleen voor een geschenk als ze iets vinden dat wellicht iemand zal bevallen. 

CLICK HERE TO READ THE FULL REPORT

TAKE KLARNA'S HOLIDAY QUIZ

Hoewel België achttiende en laatste staat in de Holiday LOVE-lijst van Klarna, mag het duidelijk zijn dat de Belgen veel belang hechten aan hun familie. De courantste persona is namelijk de Gezelschapsdieren (26%). Nagenoeg even courant is de Pragmatist (eveneens 26%), wat aangeeft waarom Belgen niet bepaald veel stress hebben tijdens de feestdagen. Voor de Feestdagen-fans (23%) mogen de feestdagen duren tot eind januari, en dat geldt ook voor het kleinere percentage Feestbeesten (9%).

"Enkele van de belangrijkste onderscheidende factoren tussen de verschillende persona's zijn gevoelens, voorbereiding versus spontaniteit en zinvolle geschenken. Uit eerder onderzoek bleek al dat onze psychologische eigenschappen onze kijk bepalen op de feestdagen en geschenken kopen. De studie van Klarna breidt die kennis uit en geeft consumenten nog meer inzicht in hun eigen gedrag.” Kate Nightingale, consumentenpsychologe

 

 

 

Wist-je-dat:

  • Middelste kinderen willen trendy geschenken van een bekend merk (8%) en vinden de grootte belangrijk (13%).

  • Millennials hebben veel meer verantwoordelijkheid dan de meeste mensen denken: 1 op de 4 koopt de eindejaarsgeschenken vooraf (in de loop van september en oktober) om klaar te zijn voor de feestdagen.

  • Millennials kijken ook naar hun budget: meer dan een derde (37%) heeft meer aandacht voor de financiële aspecten dan andere leeftijdsgroepen.

  • En tot slot: jongere consumenten zijn vaker 'doorgevers'. Uit de data blijkt immers dat vooral millennials en consumenten van generatie X een minder geslaagd cadeau vervolgens aan iemand anders zullen schenken.

 

 

 

 

Eén app voor al je behoeften: de enige winkelpartner die je nodig hebt tijdens de feestdagen!
Welke persona je ook bent, Klarna’s recent gelanceerde alles-in-één app maakt je leven als consument een stuk makkelijker. Voor flexibele budgetplanners als Gatherers en Nay-Sleighers biedt Klarna de optie 'later betalen', zodat je alles perfect kunt regelen. Leuk weetje: wist je dat je de optie 'betaal over 21 dagen' nu in alle winkels kunt gebruiken, of ze nu een Klarna checkout hebben of niet? Voor koopjesjagers als Enthusiasts en Masters of Festivities biedt de Klarna-app toegang tot exclusieve deals bij duizenden retailers. Handig! En voor de milieubewuste Pragmatists beschikt de Klarna-app zelfs over een CO2-tracker die de koolstofuitstoot van elke aankoop toont én de mogelijkheid biedt om rechtstreeks te doneren aan klimaatinitiatieven. Je hoeft geen 30 vensters meer open te zetten in je browser: deze app klaart de klus in haar eentje!

 

 

DOWNLOAD BEELDMATERIAAL

Bij vragen, gelieve Walkie Talkie te contacteren:

Charlotte Marron 
klarna@talkie.be - 0032 (0)478 59 64 32

Alexis Bracke 
klarna@talkie.be - 0032 (0)473 63 48 20

Over Klarna
Wij maken shoppen smoooth. Dankzij Klarna kopen consumenten nu en betalen ze later, zodat ze kunnen shoppen waar ze van houden. Klarna’s aanbod voor consumenten en retailers omvat betalingen, social shopping en persoonlijke financiën. Meer dan 250.000 (web)shops, waaronder H&M, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike en AliExpress, bieden Klarna’s innovatieve shopbeleving online en in de winkel aan. Klarna is een van de hoogst gewaardeerde niet-beursgenoteerde fintechbedrijven ter wereld met een waardering van 45,6 miljard dollar. Klarna werd opgericht in 2005, heeft meer dan 4000 medewerkers en is actief in 18 landen. Surf naar klarna.com voor meer informatie.

 

*Methodiek 
De online-enquête in samenwerking met Dynata werd verstuurd naar een representatieve steekproef van meer dan 18.000 consumenten in 18 landen op 3 continenten. Er waren telkens meer dan 1000 respondenten per land. De deelnemers kregen een vaste lijst met 54 vragen om hun houding tegenover winkelen en de feestdagen te kunnen duiden. Op basis van een segmentatiemodel werden vervolgens vijf wereldwijde eindejaarspersona's bepaald.

 

 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a
9000 Gent

Voorkeuren aanpassen  |  Uitschrijven

 

Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium