Onderzoek GIGHOUSE bevestigt: nood aan freelancers in de lift

Onderzoek GIGHOUSE bevestigt: nood aan freelancers in de lift

Meer dan de helft van de Vlaamse bedrijven zet freelancers in en is daar uitermate tevreden over (90%). Dat blijkt uit een onderzoek van jobmatchingplaform GIGHOUSE bij bijna 700 bedrijven. De reden? De expertise die ze met zich meebrengen!

 

Freelancers zijn experts

Bedrijven die zoeken naar freelancers doen dat niet alleen omdat ze geen vast talent vinden. Voor bijna de helft is de expertise van de freelancer de belangrijkste overtuiger. Acht op de tien geeft aan dat een freelancer expert is in zijn of haar vakgebied. Verder spreken ook de flexibiliteit en snelle inzetbaarheid van freelancers aan.

“Het onderzoek toont dat een op de drie werkgevers moeilijk goede freelancers vindt”, zeggen Melanie Deblanc en Caroline Rollé, mede-oprichters van de start-up GIGHOUSE, die deel uitmaakt van House of HR. “Bedrijven zoeken op dit moment vooral in het eigen netwerk. Met ons GIGHOUSE platform nemen we het rekruterings- en screeningsproces uit handen door een combinatie van algoritmes en persoonlijke begeleiding. We matchen werkgevers aan freelancers op basis van kwaliteiten, cv en referenties en, zeer belangrijk, ook de culturele identiteit van beide partijen.”

 

Tevredenheid hoog maar freelancer geen deel van het team

Liefst 90% van de bedrijven is erg tevreden over werken met flexibele werkkrachten. Toch geeft de meerderheid van werkgevers en hr-medewerkers aan dat ze freelancers eerder als leveranciers beschouwen dan als werknemers. 40% zegt zelfs dat freelancers nooit echt deel kunnen uitmaken van het team. Slechts drie op de tien bedrijven hebben een hr-beleid voor hun losse werknemers. Een derde van de werkgevers en hr-medewerkers doet zelfs nooit een evaluatie.

 

Geen freelancers? Gewoon, niet aan gedacht!

De helft van de bedrijven die freelancers inzet, heeft zelfs meermaals per week flexibele werkkrachten over de vloer. Bij grote bedrijven stijgt dat tot 60%. De helft van de bevraagden die dat niet doen, gaf aan wel degelijk nood te hebben aan een tijdelijke expert. De reden waarom ze dat niet doen? Een op drie heeft er simpelweg nog nooit over nagedacht. Ook gebrek aan tijdelijke opdrachten en het gevoel dat de vaste medewerkers reeds over voldoende expertise beschikken.

 

Over het onderzoek

Bij het onderzoek werden zaakvoerders en hr-personeel over het gebruik van, de attitude over en het beheer van freelancers in hun bedrijf bevraagd. Er werden 688 bedrijven gecontacteerd, zowel voor online surveys als veldwerk. 45% van die bedrijven hebben meer dan 250 medewerkers. De foutenmarge is 3,67%.

 

Klik hier voor hoge resolutie beelden

Contacteer ons
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium