Miele doet zijn omzet stijgen met 4,3%, vergroot zijn marktaandeel en gaat daarmee in tegen de algemene trend

Miele doet zijn omzet stijgen met 4,3%, vergroot zijn marktaandeel en gaat daarmee in tegen de algemene trend

Dinsdag 28 augustus 2018 — Gütersloh (Duitsland)
Ondanks krimpende markten en een steeds sterkere euro blijft de Miele-familie stevig op haar groeikoers. 's Werelds leidende fabrikant van premiumhuishoudapparaten verwezenlijkte een omzet van € 4,1 miljard in het boekjaar 2017/18 dat eindigde op 30 juni 2018. Dit betekent een stijging van € 167 miljoen of 4,3% in vergelijking met het vorige jaar. € 91 miljoen van deze groei werd gegenereerd door de Steelco-groep, Mieles Italiaanse dochterbedrijf dat actief is op het gebied van medische technologie en waarvan de cijfers voor de eerste keer tijdens deze verslagperiode opgenomen worden in de boekhouding van het bedrijf. In Duitsland zag Miele zijn verkoop vanaf een al hoog niveau verder toenemen met 2,4% en vergrootte zijn leiderschapspositie op de markt van gespecialiseerde dealers nog verder. Op wereldwijde schaal droegen inbouwapparaten meer dan gemiddeld bij tot dit succes. Onder Mieles verkoopregio's op de wereld kende Azië een bijzonder dynamische groei. Tijdens de verslagperiode bedroegen de investeringen in totaal € 272 miljoen.

Foto boven: De Raad van Bestuur van Miele (van links naar rechts) meldt recordcijfers: Dr. Stefan Breit (Technologie), Dr. Markus Miele (Besturend Directeur en mede-eigenaar), Olaf Bartsch (Financiën en Administratie), Dr. Reinhard Zinkann (Besturend Directeur en mede-eigenaar), Dr. Axel Kniehl (Marketing en Verkoop). (Foto: Miele. Download de foto hier.)

Miele groeit nu al drie jaar op rij aanzienlijk sneller dan zijn eigen gemiddelde over meerdere jaren en het boekjaar 2017/2018 kende aanvankelijk een belovende start. Later op het jaar echter, koelde de volledige markt snel af, vergezeld door een versterking van de ongunstige trend op het vlak van de wisselkoersen. Met dit in het achterhoofd beschouwt Mieles Raad van Bestuur de groei van meer dan 4% als "een uiterst positief en overtuigend signaal", vooral in verband met het feit dat de mijlpaal van vier miljard voor de eerste keer overschreden werd. Berekend in plaatselijke valuta en daarom zonder rekening te houden met valutaschommelingen groeide de omzet tijdens het boekjaar 2017/18 zelfs met maar liefst 7,1%.

Vertrouwen door middel van kwaliteit en innovatie

Miele heeft weer eens voordeel gehaald uit het vasthouden aan de principes van kwaliteit en gebruiksgemak, in plaats van meegesleept te worden in kortzichtige prijsgevechten, aldus de Raad van Bestuur. Vooral in tijden waarin vele mensen zich onzeker voelen, vertegenwoordigt het merk Miele de garantie van waarden en betrouwbaarheid. Met de première van een baanbrekend nieuw kooktoestel, de dialoogoven, op de beurs IFA 2017, onderstreepte Miele zijn positie als innovatieleider in zijn branche verder.

In april vond op Eurocucina in Milaan de grootste keukenhandelsbeurs plaats in de geschiedenis van Miele. En op IFA van dit jaar zal het bedrijf een nieuwe wereld voorstellen die ongetwijfeld een verse marktimpuls zal geven aan vaatwassers. Iets soortgelijks geldt ook voor wasmachines en droogtrommels die een verbeterde energie-efficiëntie en bijkomende handige functies bieden. Bijgevolg is de Raad van Bestuur "voorzichtig optimistisch", wanneer hij vooruitkijkt naar het boekjaar 2018/19 dat net begonnen is. Ondanks voortdurende economische risico's, bijvoorbeeld met het oog op Brexit en dreigende handelsconflicten, zet het bedrijf in op verdere groei, hoewel de mate van de groei moeilijk te bepalen is.

Marktpositie verder uitgebreid

In Duitsland verwezenlijkte Miele een omzet van € 1,21 miljard, wat een stijging is van 2,4%. Dit betekent dat het bedrijf opnieuw beter presteerde als de branche in haar geheel, en zo zijn positie als het grootste merk van huishoudapparaten verder bevestigde met de hoogste omzet in de kleinhandel in elektrische apparaten en onder keukenspecialisten. Tijdens de beoordeelde periode werd Miele opnieuw geloofd voor de beste service in zijn branche door Kundenmonitor Deutschland, een uiterst gereputeerd vergelijkend onderzoek, dat het bedrijf al 25 jaar op de eerste plaats plaatst.

Buiten Europa verhoogde Miele vooral zijn omzet in China aanzienlijk, maar er kwam ook meer dan gemiddelde groei uit markten zoals Canada, Oostenrijk en Rusland. In Zuid-Europa heeft Miele zijn herstel voortgezet in Spanje en Griekenland, na een langdurige malaise. De VS en Australië - Mieles grootste markten na Duitsland - verwezenlijkten een bevredigende omzet in plaatselijke valuta. Met 70,6% is het aandeel van de verkoop buiten Duitsland praktisch constant gebleven (70,0 % in het vorige jaar).

Focus op digitalisering en fascinatie met de keuken

Met betrekking tot productgroepen waren het vooral kookplaten, ovens en koffieapparaten die veel meer verkocht werden dan in het vorige jaar, in alle gevallen dankzij de gigantische marktsuccessen van nieuw geïntroduceerde modelreeksen. Deze omvatten in het bijzonder de TwoInOne-kookplaten met geïntegreerde afzuiging van beneden, het aanzienlijk geüpgradede "Active"-ovenassortiment, alsook de aantrekkelijke geprijsde koffieapparaten uit de nieuwe CM5-reeks. Op het vlak van vloerverzorging kende de nieuwe Scout RX2-robotstofzuiger een geslaagde start, met een verdriedubbeling van het zuigvermogen en het doorsturen van beelden van het huis naar een smartphone.

Miele heeft tegelijkertijd zijn aandeel vergroot in het Koreaanse robotbedrijf Yujin, dat robotstofzuigers maakt voor Miele. Het overkoepelende doel is om de samenwerking te intensifiëren, op het vlak van robotstofzuigers en meer. Nog een strategische mijlpaal wordt gemarkeerd door de initiële investeringen door Miele Venture Capital GmbH, eerst opgericht in 2017. Hierdoor kan Miele aandelen nemen in veelbelovende start-ups zoals loadbee, Plant Jammer, KptnCook en MChef, waardoor nieuwe digitale services of meer creativiteit, gemak en lifestyle in de verbonden keuken aangeboden worden. MChef zal op IFA 2018 een gourmetbezorgservice lanceren die uniek is op de wereld en exclusieve menu's levert om te bereiden in een Dialog-oven van Miele ("eten op het niveau van een toprestaurant voor thuis"). De Dialog Oven zelf werd pas enkele weken voor het einde van het boekjaar met succes geïntroduceerd en zal in België beschikbaar zijn vanaf mei 2019.

De beslissing om een tweede productiefaciliteit voor wasmachines in buurland Polen te bouwen zal zorgen voor een sterkere basis voor verdere marktgroei op het vlak van wasverzorging. Dit geldt in het bijzonder voor de heel prijsgevoelige branche van de instapmodellen. Mieles faciliteiten in Gütersloh zullen tegelijkertijd versterkt worden als productiesite voor modellen uit het midden- en topsegment, semicommerciële wasmachines en was-droogcombinaties, en als competentiecentrum voor wasverzorging op wat binnenkort drie productielocaties zullen zijn. De productie in de nieuwe fabriek is gepland begin 2020 te beginnen met initieel 250.000 apparaten per jaar en ongeveer 400 werknemers.

Sterke groei bij Miele Professional

In de professionele businessunit verwezenlijkte de Miele-groep een omzet van € 593 miljoen, wat gelijk is aan een stijging van 21,4% tegenover vorig jaar (met uitsluiting van Steelco dat een stijging van 2,9% kende). Het eerste gezamenlijke optreden op een handelsbeurs in november 2017 op Medica, 's werelds grootste handelsbeurs voor medische technologie in Düsseldorf, onthulde een nieuwe arbeidsdivisie: alle activiteiten met betrekking tot de verdere uitbreiding van de projectactiviteiten en het uitrusten van centrale steriele toeleveringsafdelingen in ziekenhuizen zijn samengebracht onder het Steelco-label. Miele zal op zijn beurt focussen op praktijken, ambulante chirurgie en laboratoria. Wat grotere wasmachines en commerciële vaatwassers betreft, hebben de meest recent geïntroduceerde Benchmark- en ProfiLine-modelreeksen een meer dan gemiddelde groei aangetoond.

Voor de eerste keer meer dan 20.000 werknemers

Op 30 juni 2018 waren er 20.098 personen tewerkgesteld in de Miele-groep, met inbegrip van 560 Steelco-werknemers. Daarnaast werd er vooral extra personeel aangeworven in Mieles Duitse productiefaciliteiten, bij Miele Germany en in het hoofdbureau in Gütersloh. Bij het afsluiten van de verslagperiode stelde Miele 11.255 werknemers tewerk in Duitsland, wat overeenkomt met een groei van 337 FTE's of 3,1%.

Hoge investeringen in de hele wereld en in Duitsland

Tijdens het afgelopen zakelijke jaar investeerde de Miele-groep maar liefst € 272 miljoen. Dit cijfer lag opnieuw € 47 miljoen of 20% hoger dan het vorige jaar, dat al een historisch hoogtepunt had bereikt. Ongeveer twee derde van deze fondsen ging naar de ontwikkeling van nieuwe producten en naar de uitbreiding, ombouw en modernisering van het internationale productienetwerk van de Miele-groep.

Op Mieles hoofdlocatie in Gütersloh slikten de constructie van een gebouw voor de nieuwe Smart Home-businessunit met zijn extra kantoren en laboratoriumfaciliteiten, de nieuwe locatie voor de brandweer van het bedrijf en een kinderdagverblijf een groot deel van deze uitgaven op. Er werden nieuwe Miele-flagshipstores ("Miele Experience Centers'") geopend in onder andere Brisbane, Calgary, Dubai, Istanboel en meest recentelijk in Astana (Kazachstan).

Bedrijfsprofiel: Miele is 's werelds leidende fabrikant van premiumhuishoudapparaten zoals kook-, bak- en stoomkookapparaten, koelapparaten, koffieapparaten, vaatwassers en was- en vloerverzorgingsproducten. Deze lijn wordt aangevuld met vaatwassers, wasmachines en droogtrommels voor commercieel gebruik alsook reinigings-/disinfectiemachines en sterilisators voor het gebruik bij medische en laboratorische toepassingen (professionele businessunit). Het bedrijf Miele, opgericht in 1899, wordt vertegenwoordigd door zijn eigen verkoopfilialen en via importeurs in bijna honderd landen. Het bedrijf Miele, nu in bezit van de vierde generatie van dezelfde familie, stelt 20.100 werknemers tewerk, van wie 205 in België. Het hoofdbureau van het bedrijf bevindt zich in Gütersloh, Westfalen, Duitsland. Meer infomatie via: www.miele.be