Met je hoofd in de wolken: hoogste studententoren van Vlaanderen duikt op in Gent

Met je hoofd in de wolken: hoogste studententoren van Vlaanderen duikt op in Gent

De skyline van Gent krijgt er binnenkort een nieuwe iconische landmark bij: een zestig meter hoge toren genaamd ‘Bro Upkot’. Het nieuwste project van het Gentse Upgrade Estate -het bedrijf achter het populaire Upkot- zal meer dan 300 studenten huisvesten en zet sterk in op duurzaamheid.

 

Te midden van een groene omgeving, nabij de R4 waar ook Universiteit Gent toekomstplannen heeft, torent eind 2020 ‘Bro Upkot’. Het gebouw meet maar liefst 60 meter. ‘Bro Upkot’ is de nieuwste Upkot locatie van het Gentse bedrijf Upgrade Estate, dat gespecialiseerd is in creatieve huisvestingsprojecten voor studenten. Samen met architectenbureau Archipl Architecten bouwt het bedrijf aan een duurzaam studentenpand dat weldra de horizon van Gent mee vormgeeft. Het statige pand huisvest 311 studenten en beschikt over 41 gemeenschappelijke ruimtes waaronder 35 keukens en chillrooms, een fitness en een gameroom met virtual reality. Ook buiten werd aan alles gedacht, zoals aan een beachvolleybalveld en fit-o-meter.

 

Jaarlijks equivalent van 82 vliegreizen van en naar Lissabon vermeden

Upgrade Estate heeft een eigen duurzaamheidsafdeling met studiebureau ‘LimoenGroen’ dat adviseert over innovatief en energiezuinig wonen. Zo zitten achter de indrukwekkende gevel met 3D-effect van Bro Upkot enkele duurzame bouwtechnieken verborgen: oa. hoogrendementsbeglazing, warmtepompen, akoestische isolatie en een energiebesparend ventilatiesysteem. Binnen wordt er ook nog eens ecologische led-verlichting voorzien.

Nog niet onder de indruk van het duurzame traject met persoonlijke touch? Co-CEO Nele Vandamme kiest niet enkel voor upcycling, maar gaat voor de inrichting ook zélf vintage meubilair uitzoeken.

 

“Jaarlijks zullen we 280.000 liter drinkwater besparen dankzij regenwaterrecuperatie dat we gebruiken voor de toiletten. Met al deze energietoepassingen sparen we jaarlijks 139 ton CO2 uit”, zegt Nele Van Damme co-CEO van Upgrade Estate. “Dat zijn 82 retourtjes Brussel-Lissabon. Door het verbruik van het gebouw live te tonen worden studenten gesensibiliseerd om energiezuinig te leven en te recycleren.”

 

Netwerk voor het leven dankzij unieke Upkotcommunity 

Bro zet in op micro communities om een huiselijke sfeer te creëren: daarbij worden de bewoners opgedeeld in kleine gemeenschappen met een eigen keuken en zitruimte. Verder kunnen studenten ook samen studeren in het Studiecafé op de bovenste verdieping. Er worden ook Upkot coaches ingezet.

 

“Dat zijn medewerkers die een sociale opleiding genoten”, vertelt Koenraad Belsack, co-CEO van Upgrade Estate,“die inwonen bij de studenten, sommigen zelfs met hun gezin. Zij kijken of iedereen afspraken nakomt maar zijn vooral een luisterend oor voor de inwoners. Zo helpen ze studenten omgaan met de toenemende druk rond de examens en staan in voor preventietrajecten. Coaches organiseren ook activiteiten om de sociale cohesie te bevorderen..”

 

Bro Upkot in cijfers: 

  • 20 verdiepingen
  • 311 studentenkamers
  • 139 ton CO2 uitsparen per jaar
  • 2 warmtepompen
  • 280.000 liter regenwaterrecuperatie jaarlijks
  • 1 Studiecafé met panoramisch zicht op de stad
  • 1 Tuin met fit-o-meter, kampvuurkring en beachvolleybalveld
  • 1 grote chillroom 
  • 35 livings met open keukens
  • 1 Gameroom met VR
  • 1 Fitness
  • 1 Wasruimte
  • voldoende laadpunten voor deelsteps en elektrische fietsen
  • 1 klusjesdienst

 

Beelden in hoge resolutie en het persdossier zijn beschikbaar via press.talkie.be of de press room van Upgrade Estate: www.upgrade-estate.be/press-portal (login=Press/wachtwoord: pressmipim).

 

Contacteer ons
Fie Maes Walkie Talkie
Fie Maes Walkie Talkie
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a PR agency that creates both online and offline TalkValue through an everything-is-media communication approach. We reach out to our extensive network of publishers, connect the right plugs, and help your company or brand to tune into the right frequency. By distributing strategic and relevant content at the right wavelength we allow our clients to reach, touch and engage generations of influential tastemakers at their core.

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium