Make a Splash! Kindersterfte wereldwijd vermijden begint bij toegankelijke toiletten en handhygiëne

De harde waarheid over de link tussen jonge overlijdens en sanitaire voorzieningen en wat we er samen aan kunnen doen

Elke dag sterven wereldwijd meer dan 800 kinderen jonger dan vijf jaar aan de gevolgen van diarree. Nochtans is dit een perfect vermijdbaar ziekteverschijnsel. Dat zijn, omgerekend, 292.000 kinderen per jaar. De oorzaken? Vervuild water, het ontbreken van toiletten en slechte hygiënische omstandigheden.  

Toegang tot elementaire sanitaire voorzieningen voor íedereen is en blijft nog altijd een van ’s werelds grootste sociale uitdagingen. UNICEF en LIXIL, de Japanse wereldleider op gebied van sanitair waar o.a. GROHE deel van uitmaakt, bundelen hun krachten om de wereldwijde hygiënecrisis aan te pakken en zo bij te dragen aan de ontwikkeling van de toekomstige sanitaire economie.

‘Excuseer, waar is het toilet?’. Het is een gewone vraag waar we in veel werelddelen vanzelfsprekend een antwoord op verwachten. De realiteit echter, is dat deze vraag op heel wat plaatsen in de wereld onbeantwoord blijft. Zo’n 2 miljard mensen hebben gewoonweg géén toegang tot sanitaire basisvoorzieningen zoals een toilet of zuiver water om hun handen te wassen. En daar zijn voornamelijk jonge kinderen de dupe van.

Zorgwekkend hoog sterftecijfer
Dagelijks sterven ongeveer 800 kinderen voor hun vijfde verjaardag aan diarree en andere infectieziekten veroorzaakt door povere of onbestaande sanitaire voorzieningen. Een zorgwekkend hoog sterftecijfer, zeker omdat het ziektes betreft die, mits een goede hygiëne, effectief te voorkomen zijn. Het probleem is dermate groot dat de VN het bereiken van een rechtvaardige sanitatie en hygiëne voor iedereen tegen 2030 tot een van haar doelstellingen voor duurzame ontwikkeling (SDG's) heeft gemaakt.

Frappante cijfers:

  • Vandaag de dag hebben nog altijd zo'n 2 miljard mensen geen toegang tot sanitaire basisvoorzieningen

  • 1 op de 3 heeft geen toegang tot een degelijk (openbaar) toilet.

  • 663 miljoen mensen hebben geen toegang tot zuiver water om te drinken of hun handen mee te wassen.

  • 800 kinderen onder de vijf jaar sterven elke dag aan diarreeziekten die worden veroorzaakt door vervuild water en slechte onhygiënische sanitaire voorzieningen.

  • 620 miljoen scholen hebben geen toegang tot sanitaire voorzieningen. Toiletten spelen een cruciale rol bij het gezond houden van kinderen, het voorkomen van de verspreiding van ziekten en een goede levenskwalliteit.

  • Wanneer kinderen hun handen met zeep wassen nadat ze naar het toilet zijn gegaan of voordat ze gaan eten, verminderen ze hun risico op het krijgen van diarree met meer dan 40 procent.

  • Scholen in achtergestelde gebieden die geen goede hygiëne en sanitaire voorzieningen hebben, kunnen vooral meisjes tijdens hun menstruatie treffen, waardoor velen van hen de school vroegtijdig verlaten.

LIXIL en UNICEF’s Make a Splash! campagne pakt de wereldwijde sanitatiecrisis aan
LIXIL Group Corporation (toonaangevend bedrijfsexpert en wereldwijde pionier op het gebied van innoverende sanitaire water- en woningbouwproducten) en UNICEF (leider in onderzoek naar sanitaire voorzieningen, pleitbezorging en gedragsverandering) bundelen hun krachten in een internationale samenwerking om samen de uitdaging op het gebied van hygiëne aan te gaanMake a Splash!. Dit initiatief draagt bij aan de doelstelling van de VN om wereldwijde inspanningen te maken om elk mens toegang tot een adequaat toilet te verlenen tegen 2030 en zo voor eens en altijd komaf te maken met kinderen die sterven ten gevolge van povere of onbestaande sanitaire voorzieningen

Daarnaast is het een cruciaal onderdeel van de UNICEF-strategie om tegen 2021, 60 miljoen mensen via hun programma's toegang te geven tot sanitaire basisvoorzieningen. Dat aantal zal nu, dankzij het partnerschap met LIXIL, kunnen verhoogd worden naar 250 miljoen mensen.

 

"Bijna 800 kinderen sterven elke dag aan diarree als gevolg van vervuild water, onvoldoende of ronduit ontbrekende sanitaire voorzieningen en slechte hygiëne. Door deze innovatieve samenwerking met LIXIL hopen we ieder kind gezond en levend te houden.”
—     Henrietta Fore, Executive Director van UNICEF

"We weten dat handen wassen een van de meest effectieve manieren is om de verspreiding van ziekten te verminderen. Maar voor de armste en meest kwetsbare kinderen en gezinnen wordt het onmiddellijke risico van COVID-19 net verergerd door het gebrek aan de juiste basisvoorzieningen om de handen te kunnen wassen. Deze wereldwijde pandemie heeft ons meer dan ooit op de feiten gedrukt. Door nauw samen te werken met regeringen en partners uit de particuliere sector, zoals LIXIL, kunnen we er samen voor zorgen dat handen wassen voor iedereen mogelijk is.”
— Kelly Ann Naylor, Associate Director van UNICEF voor WASH

 

Het innovatief partnerschap begint in Ethiopië, Kenia en Tanzania en heeft tot doel de gemeenschappen te cultiveren via bewustmaking en onderwijs. Deze aanpak wordt aangevuld twee betaalbare innovatieve productinitiatieven van hoge kwaliteit: het SATO-toilet en het SATO-tap handwassysteem.

— De slimme SATO-toiletsystemen hebben amper 200ml water nodig om door te spoelen. Een klapdeurtje vermijdt dat er insecten worden aangetrokken. Dit vermindert dan weer de kans op het verspreiden van ziektes. Deze slimme en betaalbare toiletoplossing wordt reeds door meer dan 9 miljoen mensen in 20 landen in Afrika en Azië gebruikt.

— Het gloednieuwe SATO-Tap handwassysteem komt er in navolging van de COVID-19 crisis. Voor 3 miljard mensen is handen wassen niet mogelijk. Zo’n 40% van de wereldpopulatie heeft vandaag de dag geen toegang tot zuiver water en zeep om thuis (of op school) de handen te kunnen wassen. Het product werd op zo’n manier ontwikkeld om overal in huis te kunnen plaatsen, ook wanneer je geen toegang hebt tot stromend water.

Ook GROHE-consumenten kunnen hun steentje bijdragen: € 20 = 1 jaar lang toegang tot een toilet
Ook in de Benelux rolt GROHE een campagne uit om het partnerschap een warm hart toe te dragen. Zo zal GROHE de Make a Splash! actie van LIXIL en UNICEF tussen 1 augustus en 31 oktober 2020 ondersteunen. Welke stappen het merk concreet neemt? :

  • Er gaat € 1 per verkochte GROHE douche of thermostaat rechtstreeks naar Make a Splash!
  • Daarnaast vindt er in die periode een cashback actie plaats waarbij de consument tot wel € 80 korting krijgt op een GROHE SmartControl douche. Tevens gaat er € 20 automatisch naar Make a Splash! Met dit bedrag kan een kind 1 jaar lang naar het toilet gaan.

Daarnaast krijgen consumenten ook de mogelijkheid om zelf een donatie met een bedrag naar keuze te doen:

  • € 50 kan helpen om 17 kinderen te informeren over gezonde toiletgewoontes in Ethiopië.
  • Voor € 80 hebben drie vrouwelijke studenten toegang tot een onderhouden toilet, zodat ze hun tienerjaren op school kunnen doorbrengen en niet vroegtijdig de school verlaten wanneer ze menstrueren.
  • € 140 kan helpen bij het voorlichten van vijf gezinnen over gezonde toiletgewoontes in Tanzania.
  • Voor € 2.856 kunnen toiletten worden gekocht voor een plattelandsschool van 110 studenten in Afrika.

 

OVER LIXIL GROUP CORPORATION
LIXIL Group Corporation, waar GROHE sinds 2014 deel van uitmaakt, is een onderneming met meer dan 70.000 werknemers, actief in meer dan 150 landen, die genoteerd staat op de Tokyo Stock Exchange. Op basis van zijn Japanse erfgoed creëert het bedrijf toonaangevende technologie en innoverende producten van hoge kwaliteit. Het bedrijf staat er om gekend om de toegankelijkheid tot sanitaire voorzieningen voor iedereen te verbeteren om zo de levenskwaliteit te verhogen.

LIXIL's sociale onderneming SATO richt zich voornamelijk op innovaties die echte consumentenbehoeften oplossen. Zo’n 2 miljard mensen hebben vandaag nog steeds geen toegang tot elementaire sanitaire voorzieningen. Het bedrijf pakt hiermee een van van 's werelds grootste sociale uitdagingen aan en is ervan overtuigd dat toiletten levens kunnen veranderen. Als toonaangevend sanitair producent wil en kan het dit probleem helpen aan te pakken. Tot op heden zijn al meer dan 18 miljoen mensen in 38 landen bereikt met verbeterde sanitaire voorzieningen door middel van SATO-producten.

LIXIL levert een jaarlijkse financieringsbijdrage aan UNICEF en laat daarmee zien dat het zich inzet voor het partnerschap en de inspanningen voor de aanpak van problemen op het gebied van sanitaire voorzieningen voor kinderen versnelt. Dit partnerschap gaat echter niet over het geld. Dit partnerschap geeft een nieuwe manier aan dat UNICEF samenwerkt met bedrijven en de kernactiviteiten van LIXIL op verschillende niveaus zal inzetten om aanzienlijke vooruitgang te boeken voor de gezondheid van kinderen wereldwijd.
www.lixil.com & www.makeasplash.grohe.be

OVER UNICEF
UNICEF, het Kinderfonds van de Verenigde Naties, werkt in 190 landen en gebieden om het leven van kinderen te redden, hun rechten te verdedigen en hen te helpen op te groeien tot hun volle potentieel.
www.unicef.be

* UNICEF bekrachtigt geen enkel bedrijf, merk, product of dienst. 

Contacteer ons
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium