Make a Splash! GROHE en UNICEF maken sanitaire voorzieningen en handhygiëne toegankelijk in kwetsbare gebieden

Make a Splash! GROHE en UNICEF maken sanitaire voorzieningen en handhygiëne toegankelijk in kwetsbare gebieden

  • 1 op 4 mensen heeft nog steeds geen toegang tot een basistoilet; 2 op 5 mensen kunnen thuis hun handen niet wassen.
  • Het "Make a Splash!"-initiatief van LIXIL & UNICEF pakt de mondiale sanitaire- en hygiënecrisis aan.
  • Het doel? Eén miljoen euro inzamelen waarmee GROHE en UNICEF 50.000 kinderen thuis toegang willen geven tot een toilet.

Naar toilet gaan, onze handen wassen - het zijn dagelijkse routines waar we niet bij stilstaan. Voor een groot deel van de wereldbevolking zijn deze voorzieningen helemaal niet vanzelfsprekend. Twee miljard mensen hebben geen toegang tot sanitaire basisvoorzieningen, 673 miljoen mensen moeten regelmatig hun behoeften in de buitenlucht doen en 40% van de wereldbevolking heeft thuis niet de mogelijkheid om de handen te wassen met proper water en zeep. Als gevolg van onzuiver water sterven elke dag 700 kinderen jonger dan vijf jaar aan diarreeziekten. Het gebrek aan sanitaire voorzieningen heeft ook een impact op vrouwen en meisjes die daardoor blootgesteld worden aan geweld en intimidatie. De COVID-19 pandemie heeft de toegang tot water, sanitair en hygiënische voorzieningen meer dan ooit noodzakelijk gemaakt.

Make a Splash! 

In 2018 lanceerden UNICEF en LIXIL (de Japanse wereldleider op gebied van sanitair waar o.a. GROHE deel van uitmaakt) een duurzaam partnerschap "Make A Splash!" Het partnerschap combineert UNICEF's leiderschap op gebied van WASH (Water, Sanitation and Hygiene) met LIXIL's wereldwijde expertise in toiletontwerp en innovatie om de sanitaire- en hygiënecrisis aan te pakken. 

Energy for life- campagne 

Dit jaar lanceert GROHE de campagne "Energy for Life". De campagne loopt van mei tot augustus in 13 EMENA-landen* om zo het bewustzijn rond sanitaire hygiëne te vergroten.

GROHE doneert €1 per verkocht deelnemend GROHE douchesysteem en per verkochte doucheset of thermostatische mengkraan, om er zo mee voor te zorgen dat kinderen toegang krijgen tot een toilet thuis of zodat GROHE scholen kan voorzien van stukken zeep. Het doel van één miljoen euro wordt 100% doorgestort aan UNICEF en het "Make a Splash!"-initiatief. UNICEF kan met dit bedrag bijvoorbeeld zo'n 50.000 kinderen thuis van een toilet voorzien.

 

"LIXIL heeft als doel om mensen wereldwijd een gezonde leefomgeving te geven. Duurzaamheid is de kern van wat we doen en we hebben de verantwoordelijkheid om onze expertise in te zetten om een positieve impact te hebben op de wereld. Helaas is de toegang tot sanitaire basisvoorzieningen en hygiëne nog steeds een grote uitdaging. Daarom zet LIXIL zich in om toiletten en de mogelijkheid tot handen wassen voor iedereen toegankelijk te maken. GROHE heeft het 'Make a Splash!'-partnerschap altijd gesteund door middel van meerdere interne fondsenwervings-activiteiten. Ik ben er erg trots op onze steun ook dit jaar te bevestigen met de 'Energy for Life'-campagne, die de consument uitnodigt om mee verandering te realiseren." Jonas Brennwald, Leader LIXIL EMENA en Co-Leader GROHE AG. 

"Opgroeien in een schone en veilige omgeving is het recht van ieder kind. Basistoiletten en handwasvoorzieningen thuis en op school zijn cruciaal om kinderen gezond te houden en de verspreiding van ziekten te voorkomen. Wij waarderen GROHE's steun aan het LIXIL en UNICEF 'Make a Splash!' -partnerschap dat vele kinderen toegang geeft tot schone, veilige toiletten en handhygiëne zodat ze een gezonder leven kunnen leiden"." Carla Haddad Mardini, Director, Private Fundraising and Partnerships Division, UNICEF.

 

Waarom hulp steeds welkom is

  • Voor €20 krijgt een kind thuis toegang tot een proper toilet.
  • Met €50 worden 17 kinderen in Ethiopië gesensibiliseerd en geïnformeerd over gezonde toiletgewoonten.
  • Voor €80 krijgen 3 meisjes op school toegang tot een toilet dat wordt onderhouden, waardoor ze tijdens hun puberteit naar school kunnen blijven gaan.
  • Met €140 kunnen 5 gezinnen van 5 mensen in Tanzania geïnformeerd worden over gezonde toiletgewoonten.
  • Met €2856 kunnen toiletten en schoon water worden voorzien voor een school met 110 studenten op het platteland in Afrika.

Een gewaagde missie: LIXIL en UNICEF pakken de hygiënecrisis aan

Het "Make a Splash!"-partnerschap draagt bij tot de verwezenlijking van de zesde Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling van de Verenigde Naties: "toegang tot adequate en rechtvaardige sanitaire voorzieningen en hygiëne voor iedereen, beëindiging van het ontlasten in openlucht, met bijzondere aandacht voor de behoeften van vrouwen, meisjes en iedereen in kwetsbare situaties". Het partnerschap richt zich in eerste instantie op de drie sleutellanden Ethiopië, Kenia en Tanzania alsook op de ontwikkeling van een sanitatie-economie waarbij de wereldwijde hygiënecrisis wordt aangepakt.  

UNICEF zet in op gedragsverandering, het tegengaan van ontlasting in de openlucht en van het gebruik van onaangepaste, vaak onhygiënische sanitaire voorzieningen. Om iedereen toegang te geven tot propere voorzieningen ontwikkelde LIXIL twee producten: het SATO-toilet en de SATO-tap. 

De SATO-toiletten werden voor het eerst geïntroduceerd in 2013. De automatische valdeur helpt bij het voorkomen van onaangename geuren en insecten. Ook verbruikt een SATO-Toilet 80% minder water om door te spoelen dan een conventioneel toilet. SATO streeft ernaar een zelfvoorzienend sociaal bedrijf te zijn door een lokale "Make, Sell, Use-cyclus" in de gemeenschap op te zetten, banen te creëren en o.a. lokale fabrikanten in staat te stellen het bedrijf zelfstandig voort te zetten. 

Als reactie op de COVID-19 pandemie heeft LIXIL de SATO-Tap  ontwikkeld, een betaalbaar en innovatief handwasstation, bestemd voor huishoudens met lage inkomens die geen toegang hebben tot stromend water. De SATO Tap bestaat uit een plastic basis met een zeephouder en een mondstuk dat kan worden aangesloten op algemeen verkrijgbare plastic flessen. Het kan worden bediend met een simpel duwtje tegen de hendel, waardoor het contact minimaal is en er net genoeg water vrijkomt om veilig en hygiënisch de handen te wassen.

UNICEF beveelt geen enkel bedrijf, merk, product of dienst aan. De afgebeelde kinderen zijn geen begunstigden van UNICEF-programma's.

* EMENA -landen: Oostenrijk, België, Denemarken, Egypte, Frankrijk, Duitsland, Italië, Marokko, Nederland, Polen, Rusland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk

Contacteer ons
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium