Skip to Content

Klarna neemt als eerste fintechspeler deel aan The Climate Pledge en Race to Zero

Brussel, 30 juni 2021 – Klarna, een toonaangevende globale retailbank, betalingsprovider en shopping service, kondigt vandaag aan dat het zich aansluit bij The Climate Pledge en de Race to Zero-campagne. Klarna zal strategieën implementeren in lijn met het klimaatakkoord van Parijs om uiterlijk tegen 2040 een netto CO2-uitstoot van nul te behalen. De bekendmaking bouwt voort op de belofte van het bedrijf eerder dit jaar om de totale uitstoot tegen 2030 met 50 procent te verminderen, en een interne koolstofbelasting in te voeren om doeltreffende klimaatprojecten te steunen.

David Sandström, CMO van Klarna"Als internationaal bedrijf dragen we een grote verantwoordelijkheid en moeten we ons inzetten voor de gezondheid van de planeet. We hebben dan ook besloten om de krachten te bundelen met andere grote spelers om langdurige schade aan onze economie en manier van leven te voorkomen. De milieu-impact van Klarna beperken, is een absolute topprioriteit en we streven ernaar om het bewustzijn en de kennis van onze werknemers, klanten en partners omtrent het milieu verder te bevorderen."

The Climate Pledge is een initiatief dat opgericht werd door Amazon en Global Optimism. Het doel is om tegen 2040 een netto-uitstoot van nul te behalen – dat is 10 jaar eerder dan het klimaatakkoord van Parijs voorschrijft. Race to Zero is een mondiale campagne van de VN die de aandacht wil vestigen op de shift naar een koolstofarme economie en tegen 2030 de wereldwijde uitstoot wil halveren.

Door The Climate Pledge te ondertekenen verbindt Klarna zich ertoe:

o   de uitstoot van broeikasgassen op regelmatige basis te meten en te rapporteren, 

o   decarbonisatiestrategieën te implementeren in lijn met het klimaatakkoord van Parijs en doeltreffende veranderingen en innovaties door te voeren, zoals efficiëntieverbeteringen, het gebruik van hernieuwbare energie, materiaalverminderingen en andere manieren om de CO2-uitstoot terug te dringen,

o   de resterende emissies te neutraliseren door middel van aanvullende, kwantificeerbare, concrete, permanente en maatschappelijk verantwoorde compensaties om een jaarlijkse netto-uitstoot van nul te behalen.

Uiterlijk in 2040 zal de hoeveelheid broeikasgasemissies die dankzij Klarna's klimaatbijdragen permanent verwijderd zijn minstens even groot zijn als de resterende uitstoot van het bedrijf. Meer informatie over Klarna's totale uitstoot en de inspanningen die het bedrijf levert om die uitstoot terug te dringen, zal in het najaar gepubliceerd worden in een apart klimaatrapport. 

Klarna's klimaatstrategie is geïnspireerd op de blauwdruk van WWF en BCG voor klimaatactie bij bedrijven. Daarbij gaan ondernemingen hun emissies meten, rapporteren en verminderen, en vervolgens financieel bijdragen aan doeltreffende klimaatprojecten om de CO2-uitstoot permanent te verwijderen. Het jaarlijkse bedrag wordt berekend aan de hand van een interne koolstofbelasting van 100 dollar/ton voor alle emissies van scope 1, 2 en reizen (de resterende emissies van scope 3 zijn vastgelegd op 10 dollar/ton).

Deze inspanningen maken deel uit van het overkoepelende duurzaamheidsinitiatief Give One dat Klarna dit jaar op Earth Day lanceerde. In het kader van dat project wijst Klarna 1 procent van zijn laatste kapitaalrondes toe aan initiatieven die zich inzetten voor de planeet. De donaties zullen vooral gaan naar acties die focussen op de urgentste problemen rond klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit. 

Voor meer info, gelieve contact op te nemen met:
Charlotte Marron - klarna@talkie.be - 0032 (0)478 59 64 32
Alexis Bracke - klarna@talkie.be - 0032 (0)473 63 48 20

Over Klarna
Wij maken shoppen gemakkelijk. Klarna is wereldwijd leider op het gebied van smoooth shopping en betalingen. Met Klarna kunnen consumenten nu kopen en later betalen, zodat ze kunnen shoppen waar ze van houden. Het aanbod van Klarna aan consumenten en retailers omvat betalingen, social shopping en persoonlijke financiën. Meer dan 250.000 (web)shops, waaronder H&M, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike en AliExpress bieden Klarna's innovatieve winkelervaring online en in de winkel aan. Klarna is één van de grootste private fintechs wereldwijd met een waardering van $45,6 miljard. Klarna werd opgericht in 2005, heeft meer dan 4.000 werknemers en is actief in 17 landen. Kijk voor meer informatie op klarna.com.

Over The Climate Pledge en Race to Zero
In 2019 richtten Amazon en Global Optimism samen The Climate Pledge op: een initiatief om de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs 10 jaar eerder dan gepland te halen en tegen 2040 CO2-neutraal te zijn. Meer dan 100 bedrijven ondertekenden inmiddels The Climate Pledge – een sterk signaal dat de vraag naar producten en diensten die de CO2-uitstoot helpen te reduceren op korte termijn sterk zal toenemen.

Race to Zero is een wereldwijde VN-campagne die niet-overheidsactoren (zoals bedrijven, steden, regio's, financiële instellingen evenals onderwijs- en gezondheidszorginstellingen) ertoe aanzet onmiddellijk en kordaat actie te ondernemen om de mondiale uitstoot tegen 2030 te halveren en zich in te zetten voor een gezondere, eerlijkere, CO2-neutrale wereld. Alle leden streven hetzelfde overkoepelende doel na: een snelle en eerlijke vermindering van de uitstoot op alle gebieden in lijn met het klimaatakkoord van Parijs, door middel van transparante actieplannen en robuuste doelstellingen op korte termijn.

Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium