Klarna lanceert inzichten in CO2-voetafdruk voor 90 miljoen consumenten

Klarna lanceert inzichten in CO2-voetafdruk voor 90 miljoen consumenten

Brussel, 20 april 2021  ​-  Klarna kondigt vandaag de lancering aan van CO2-inzichten voor alle Klarna aankopen als onderdeel van hun 1%-belofte, waarbij $10 miljoen wordt gedoneerd aan milieuvriendelijke initiatieven. De nieuwe functie wil de toegang tot onbevooroordeelde informatie over klimaatimpact voor consumenten democratiseren - zonder kosten en zonder oordeel - als een eerste stap om het bewustzijn rond klimaatverandering verder te stimuleren.

  • Tot 90 miljoen* Klarna-gebruikers in 16 markten wereldwijd hebben nu de mogelijkheid om hun CO2-voetafdruk in-app te tracken.

  • Klarna en Doconomy lanceren één van 's werelds grootste inspanningen rond CO2-voetafdruk bewustwording tot nu toe.

  • De lancering van Klarna's 1% belofte zal $10M opleveren voor initiatieven die klimaatverandering en het verlies van biodiversiteit aanpakken, naast de ambitie om de uitstoot met 50% te verminderen tegen 2030. 

    De functie introduceert vlot inzichten in je CO2-voetafdruk en is meteen één van de grootste bewustwordingsinspanningen rond koolstofvoetafdrukken gebaseerd op het bereik van consumenten ooit. Klarna werkt hiervoor samen met Doconomy, een wereldleider in het aanleveren van innovatieve rekentools waarmee banken en brands de CO2-voetafdruk van transacties kunnen weergeven, om zo shoppers een gemiddelde kgCO2-waarde voor elke aankoop te tonen. De samenwerking introduceert CO2-gegevens op wereldwijde schaal en is gratis beschikbaar in de Klarna-app. 

    Elke aankoop die via Klarna wordt gedaan, zal een onderscheidende CO2-voetafdruk bevatten die wordt aangestuurd door de Åland Index** van Doconomy. Hiermee worden zo'n 90 miljoen Klarna-gebruikers bereikt, waaronder 18 miljoen maandelijks actieve app-gebruikers -een aantal dat nog steeds stevig groeit. Veel retailers werken hard aan verbeteringen op vlak van duurzaamheid en Klarna draagt met deze lancering hun eerste steentje bij aan dit avontuur. In de toekomst wil Klarna consumenten nog meer inzicht bieden in de werkelijke consumptiekosten en hen de mogelijkheid bieden om actie te ondernemen indien gewenst. 

    "Suikers, vetten,... Het zijn allemaal dingen die op voedsellabels staan. Waarom zou onze CO2- uitstoot ook niet zichtbaar kunnen zijn? Dit soort informatie is namelijk geen luxeproduct waarvoor consumenten zouden moeten betalen, maar moet een essentieel onderdeel worden van elke online shopping ervaring. Daarom willen we consumenten in onze app toegang geven tot data over hun CO2-voetafdruk. We maken allemaal keuzes die een impact op het milieu hebben, dus het is uiterst belangrijk dat we toegang hebben tot zoveel mogelijk informatie. Zo krijgt elke consument de optie om een slimme klimaatkeuze te maken, op een eenvoudige manier."  Sebastian Siemiatkowski, CEO van Klarna

    Met een wereldwijd netwerk van meer dan 90 miljoen consumenten en 250.000 retailers biedt Klarna een unieke kans om onbevooroordeelde informatie over klimaateffecten wereldwijd beschikbaar te maken en dagelijkse shoppers te helpen geïnformeerde beslissingen te maken. 

    "Het positieve effect hiervan kan immens zijn: Klarna stelt als fintech koploper alle consumenten in staat hun klimaatimpact te tracken, te meten én te begrijpen door hun CO2-voetafdruk bij elke aankoop te tonen. De financiële sector heeft een enorme efficiëntie ontwikkeld om rijkdom te creëren, samen te voegen en te beschermen. Nu kan diezelfde kracht de alarmerende gezondheid van de planeet aanpakken. Het toevoegen van een unieke datastroom aan het klantenaanbod is een briljante stap om het publiek te informeren," zegt Mathias Wikström, CEO van Doconomy.
     

    Uitrol van Klarna's 1% belofte
    Op World EarthDay, lanceert Klarna ook het  Giveone.com platform, waarmee de belofte van 1% voor de planeet tot leven wordt gewekt. Als onderdeel van het initiatief zal Klarna 1% van de laatste financieringsronde van $1 miljard - in totaal $10 miljoen - toewijzen aan initiatieven die onze planeet ondersteunen. De donatie zal zich richten op het ondersteunen van initiatieven die de meest urgente uitdagingen rond klimaatverandering en verlies van biodiversiteit aanpakken. Een samengesteld comité van experts  zal de selectie van impactvolle oplossingen, die wereldwijd gefinancierd zullen worden via de pledge, faciliteren. Het kader zal openbaar worden gemaakt, in de hoop andere groei- en pre-IPO-bedrijven te inspireren om het goede voorbeeld te volgen en de huidige planetaire crisis te helpen oplossen. 

    Consumenten kunnen ook deelnemen aan de actie. Klarna zal hen de optie bieden om aan diverse projecten te doneren via een donatie-integratie in Klarna producten, aangedreven door Milkywire, een technologieplatform voor impact.

    Klarna's eigen CO2-voetafdruk zal ook worden aangepakt via een ambitieuze nieuwe aanpak. Tegen 2030 wil het bedrijf alle bedrijfsemissies met 50% verminderen en vanaf 2021 een jaarlijks financiële bijdrage leveren aan klimaatprojecten met grote impact, waaronder koolstofverwijdering, blue carbon initiatieven, herbebossing en bosbescherming, en emissiereductie projecten. Het jaarlijkse bedrag zal worden vastgesteld via een interne koolstofbelasting van 100$/ton voor alle scope 1-, scope 2- en reisemissies (de resterende scope 3-emissies zijn vastgesteld op 10$/ton).

     

    Neem contact op met Walkie Talkie voor vragen of interviews:

  • Charlotte Marron - klarna@talkie.be - 0032 (0)478 59 64 32
  • Quentin Glodé - klarna@talkie.be - 0032 (0)493 04 57 30

    Over Doconomy
    Doconomy, opgericht in Zweden 2018, biedt digitale oplossingen om de CO2-voetafdruk bij te houden en te meten. De dienst van Doconomy, DO, een app voor mobiel bankieren, beheert spaartegoeden en bevordert duurzame consumptie. De impactberekeningen van de Åland Index in DO maken gebruik van gegevens die 99% van de wereldwijde marktkap dekken, via een uniek partnerschap met Trucost, een onderdeel van S&P Global. Door Doconomy's samenwerking met het United Nations Climate Change Secretariat (UNFCCC), waarbij mensen geïnformeerd worden over en betrokken worden bij klimaatacties, worden ook extra innovatieve tools ontwikkeld om onze impact uit te leggen. Doconomy maakt gebruik van innovatie, data en design om gedragsverandering bij consumenten te ondersteunen door goed geïnformeerde keuzes mogelijk te maken, die op hun beurt verantwoord consumeren bevorderen. De 2030 Calculator is zo'n innovatie, om de transparantie en verantwoordelijkheid op productniveau te vergroten. 

    Over Klarna
    Klarna is wereldwijd leider op het gebied van smoooth shopping en betalingen. Met Klarna kunnen consumenten nu kopen en later betalen, zodat ze kunnen shoppen waar ze van houden. Het aanbod van Klarna aan consumenten en retailers omvat betalingen, social shopping en persoonlijke financiën. Meer dan 200.000 (web)shops, waaronder H&M, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike en AliExpress bieden Klarna's innovatieve winkelervaring online en in de winkel aan. Klarna is de hoogst gewaardeerde private fintech in Europa met een waardering van $ 10,65 miljard en de vierde grootste private fintech wereldwijd. Klarna werd opgericht in 2005, heeft meer dan 3.500 werknemers en is actief in 17 landen. Klarna wordt sinds 2010 ondersteund door Sequoia Capital en meer recentelijk door Dragoneer, Bestseller Group, Permira, Visa, Atomico, Ant Group en Silver Lake, HMI Capital, TCV. Voor meer informatie: www.klarna.com

    Over Milkywire
    Milkywire, opgericht in Zweden 2018, is een nieuw tech platform voor impact. Door digitale tools en moderne infrastructuur voor de liefdadigheidssector te ontwikkelen, verbindt Milkywire donoren wereldwijd met zorgvuldig gecontroleerde maatschappelijke organisaties die werken aan het oplossen van de meest urgente planetaire problemen. Via onderandere de Milkywire app, website en API tools kunnen gebruikers ontdekken, verbinden en doneren aan projecten over de hele wereld die vechten tegen de klimaatcrisis, de biodiversiteitscrisis en de vervuilingscrisis. Milkywire biedt een unieke en boeiende ervaring door gebruikers in staat te stellen lokale grassroots projecten rechtstreeks te steunen, in contact te komen met de experts, en bewijs van de impact te zien door hun vooruitgang te volgen via wekelijkse video-updates op de Milkywire-app.

    * All 90 million consumers will have access to this information through the Klarna app. The App today includes 18 million monthly active app users.

    **DISCLAIMER ÅLAND INDEX 
    The carbon footprint is calculated using the Åland Index™ which combines the cost of a purchase with the carbon footprint of that particular merchant category. It means that the index can separate between purchases at the florist or the dentist but does not know whether if one bought roses or tulips. The index does not claim to calculate the exact footprint of a person’s lifestyle but will give a good enough understanding of the carbon emissions of spending. The Åland Index was launched in 2016 by Ålandsbanken and has been further developed in cooperation with S&P Global Market Intelligence and Trucost. The index is managed and developed by Doconomy in Sweden. S&P Global Market Intelligence is not an affiliate of Ålandsbanken or Doconomy and it disclaims all liability for any claims, losses, or damages in connection with use or application of its material in the Åland Index. The purpose of the Åland Index is to raise awareness around how our lifestyle impacts the climate and promote positive behavioral change however past performance is not an indication or guarantee of future results. The index is reviewed by an independent third party, EY, and updated regularly.
  •  

 

Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium