Klarna haalt $650M op in investeringsronde om wereldwijde groei verder te versnellen

Klarna haalt $650M op in investeringsronde om wereldwijde groei verder te versnellen

Klarna, de toonaangevende wereldwijde betalings- en shopdienst, is verheugd aan te kondigen dat het $650 miljoen heeft opgehaald in een financieringsronde, aan een post money waardering van $10,65 miljard, dit maakt van Klarna de hoogst gewaardeerde private fintech in Europa en de 4e hoogste ter wereld.

De financieringsronde wordt geleid door Silver Lake, de wereldwijde leider op het gebied van technologie-investeringen, met meer dan $60 miljard aan gecombineerde activa onder beheer, naast GIC - het soevereine vermogensfonds van Singapore - en fondsen die worden beheerd door BlackRock en HMI Capital. Tegelijkertijd hebben Merian Chrysalis, TCV, Northzone en Bonnier aandelen van bestaande aandeelhouders verworven. Zij zullen zich aansluiten bij huidige investeerders zoals Sequoia Capital, Dragoneer, Permira, Commonwealth Bank of Australia, Bestseller Group en Ant Group om de toekomstige groei van Klarna te ondersteunen. De financiering helpt Klarna om verder te investeren in haar unieke winkelaanbod, haar wereldwijde aanwezigheid te blijven uitbreiden en haar sterke dynamiek in alle markten te versnellen, vooral in de VS waar het bedrijf bijzonder snel groeit en nu meer dan 9 miljoen consumenten telt.

Het unieke karakter van Klarna's aanbod - dat een gezonder, eenvoudiger en slimmer alternatief biedt voor creditcards en een breed scala aan diensten om een superieure winkelervaring mogelijk te maken - zorgt voor een snelle adoptie en loyaliteit bij hun consumenten. Ondertussen heeft het bedrijf al met meer dan 90 miljoen consumenten wereldwijd. Dit gebeurt in een tijd waarin consumenten zich actief afkeren van doorlopende kredietlijnen en inferieure winkelervaringen in de richting van diensten die beter aan hun behoeften voldoen.

Klarna's direct to consumer app, die gebruikers in staat stelt om in elke winkel of bij elk merk online te winkelen met betalingsopties op afbetaling, kent een enorm succes nu consumenten zich meer richten op gebruiksgemak, meerwaarde en controle. De app heeft wereldwijd meer dan 12 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, met 55.000 dagelijkse downloads, aanzienlijk meer dan de dichtste concurrent met bijna 3x zoveel downloads in het afgelopen jaar. In de app kunnen consumenten nu ook hun favoriete artikelen op een rijtje zetten, toegang krijgen tot unieke kortingen, prijsnotificaties instellen en uitgaven en leveringen op een slimme manier volgen. De app bevat ook "Vibe", 's werelds eerste "aankoop nu, betaal later" shopper loyaliteitsprogramma dat consumenten die op tijd betalen beloont, om verantwoorde uitgaven te stimuleren. "Vibe" is momenteel beschikbaar voor consumenten in de VS en zal binnenkort worden gelanceerd in extra markten. 

In de context van de huidige versnelde omschakeling naar online retail en de veranderende voorkeuren van de consument, heeft Klarna een stijging van de vraag gezien. In de eerste helft van 2020 voegden meer dan 35.000 nieuwe retailers zich bij het Klarna netwerk. Een netwerk dat ondertussen meer dan 200.000 retailpartners bevat, waaronder Sephora, Groupon, SHEIN, Charlotte Tilbury, Vans, The North Face, Ted Baker, Timberland en Ralph Lauren. Klarna is de pay later partner bij uitstek voor de top 100 hoogst scorende handelaars in de VS en zal binnenkort live gaan met nog meer retailers voor het drukste winkelseizoen. Uit een recent consumentenonderzoek van McKinsey & Company blijkt dat meer dan 75% van de consumenten tijdens COVID-19 nieuwe merken, winkels of winkelmethoden heeft uitgeprobeerd en dat 82% van degenen die een nieuwe digitale winkelmethode hebben uitgeprobeerd, van plan is om deze ook na afloop van de crisis te blijven gebruiken. Dit wordt weerspiegeld in sterke bedrijfsresultaten voor Klarna: het volume en de omzet voor de eerste helft van 2020 groeiden met 44% en 36% op jaarbasis tot respectievelijk meer dan $22 miljard en $466 miljoen. 

Sebastian Siemiatkowski, mede-oprichter en CEO van Klarna: "We bevinden ons echt op een kantelmoment in zowel de retail als de financiële sector. De verschuiving naar online retail gaat nu echt heel snel. Er is dan ook een zeer tastbare verandering in het gedrag van consumenten die nu actief op zoek zijn naar diensten die gebruiksgemak, flexibiliteit en controle bieden in de manier waarop ze betalen en een superieure winkelervaring bieden. Klarna's unieke propositie, de voorkeur van de consument en het wereldwijde retailernetwerk zijn een uitstekend platform voor verdere groei. Het Klarna-team is vereerd om dergelijke investeerders van wereldklasse te mogen verwelkomen ter ondersteuning van onze missie om 's werelds favoriete manier van winkelen te worden."

Egon Durban, Co-CEO en Managing Partner, en Jonathan Durham, Managing Director, van Silver Lake: "Klarna is een van de meest disruptieve en veelbelovende fintech bedrijven ter wereld, die de ecommerce ervaring voor miljoenen consumenten en wereldwijde retailers herdefinieert, net zoals de ecommerce groei wereldwijd versnelt en snel verschuift naar mobiel. Klarna's retailpartners profiteren van het toenemende verkeer en de sterk verbeterde klantconversie. Consumenten houden van Klarna vanwege de gedifferentieerde, op apps gebaseerde winkelervaring en vanwege de flexibele en transparante betalingsmogelijkheden. We zijn verheugd om in deze dynamische tijd te investeren in het bedrijf en samen te werken met Sebastian en zijn getalenteerde team om Klarna's opmerkelijke groei en succes wereldwijd te helpen versnellen."

Mick Hellman, Managing Partner, en Sean Barrett, Partner, van HMI Capital: "Klarna's toonaangevend wereldwijde betalingsplatform heeft een revolutie teweeggebracht op het gebied van e-commerce en biedt haar meer dan 90 miljoen tevreden consumenten een ongekend gemak en flexibiliteit, en haar meer dan 200.000 retailpartners een hogere omzet. De snelle groei van Klarna is een bewijs van hoe goed hun aanbod tegemoet komt aan de veranderende behoeften van de consument in deze onzekere tijden.  We zijn verheugd om onze samenwerking met Sebastian en zijn team voort te zetten en kijken ernaar uit om Klarna de komende jaren te ondersteunen."

John Doran, General Partner, TCV: "Na zich te hebben ontpopt tot de duidelijke leider in haar  categorie in Europa, ziet Klarna nu een ongelooflijke dynamiek in de Amerikaanse markt met meer dan 9 miljoen consumenten in de VS alleen en heeft het een groot aantal blue-chip retailers op zijn platform getekend. Klarna's betalingsoplossingen bieden een zeer overtuigende waardepropositie voor zowel winkeliers als consumenten, zoals blijkt uit de opmerkelijke klantgerichtheid en de indrukwekkende groei van Klarna. We volgen Klarna al enige tijd en zijn blij dat we met Sebastian en het hele Klarna-team kunnen samenwerken om hen te helpen en te ondersteunen terwijl ze een zeer grote en snelgroeiende wereldwijde e-commerce markt blijven bedienen."

Richard Watts, co-manager, Merian Chrysalis Investment Company: "Klarna is een drijvende kracht geweest in de revolutie van de online winkel- en betaalmarkt. Het bedrijf heeft een aanzienlijke toename van het gebruik gezien tijdens de coronaviruspandemie en met name in de VS is het aantal consumenten meer dan zes keer gegroeid ten opzichte van vorig jaar. De expansie van Klarna blijft toenemen en we zijn blij dat we de mogelijkheid hebben om ons belang in de onderneming te vergroten en verdere ondersteuning te bieden bij het begin van de volgende fase van de groei."

Hans Otterling, Partner, Northzone: "Met meer dan 200.000 retailpartners en miljoenen maandelijkse actieve gebruikers wereldwijd, heeft Klarna bewezen dat ze absoluut wereldklasse zijn in het ontwikkelen van een wereldwijd betalingsplatform dat de toekomst van e-commerce en winkelen een nieuwe vorm geeft. Hun "koop nu, betaal later" aanbod sluit aan bij de huidige behoeften van de klant en biedt het beste aanbod op vlak van winkelervaring. We zijn verheugd om deel uit te maken van Klarna's ontwikkeling tot een wereldwijde marktleider op het gebied van betalingen over de hele wereld. Sebastian en zijn team hebben een diepgaand inzicht in de markt en we zijn onder de indruk van hun duidelijke visie en snelheid van uitvoering sinds we in 2015 hebben geïnvesteerd."

Erik Haegerstrand, CEO van Bonnier Group: "We hebben Klarna gedurende enkele jaren op de voet gevolgd als een tevreden klant in succesvolle samenwerkingen, waarbij we een grondig inzicht hebben gekregen in het ware potentieel van Klarna's unieke klantenaanbod. We zijn erg enthousiast om in Klarna te investeren en Sebastian en zijn team te ondersteunen om het bedrijf verder te laten groeien".

Numis trad op als exclusief financieel adviseur en agent voor Klarna.  

 

Contacteer ons
Quentin Glodé
Quentin Glodé
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium