Jeroen Vereecke meest beloftevolle sociale ondernemer van België

Jeroen Vereecke meest beloftevolle sociale ondernemer van België

De Leiding, een Gentse sociale onderneming die de drankvoorziening op evenementen en in de horeca wil verduurzamen, heeft de Belgische finale van Chivas Venture gewonnen. De wedstrijd heeft als doel maatschappelijke vernieuwers te steunen en hun projecten in een stroomversnelling te brengen. Jeroen Vereecke sleept een funding van 10.000 Euro binnen voor zijn duurzaamheidsproject en verovert een plek in de internationale finale waar hij kans maakt op een deel van de prijzenpot van 1 miljoen dollar

Belgische finale

Tijdens de Belgische finale hebben de vijf meest veelbelovende ondernemers van België hun project voorgesteld aan een vijfkoppige jury van gerenommeerde ondernemers. Koen Pottelberg (Belgisch finalist Chivas Venture 2018 met Adaptive Eyeworks), Manu Beers (mede-oprichter Tomorrowland) & Joris Beckers (verantwoordelijke project Love Tomorrow), Kaat Peters (Managing Director Sociale InnovatieFabriek) en Alain Heureux (Serial entrepreneur en oprichter van The EGG Brussel) aanhoorden de begeesterde pitches van de vijf high potentials. Stuk voor stuk relevant en vernieuwend, maar uiteindelijk slaagde Jeroen Vereecke van De Leiding erin het verschil te maken en de jury te overtuigen.  Naast een financiële impuls van €10.000, krijgt Jeroen Vereecke het privilege deel te nemen aan een coaching-programma bij The Conduit in Londen om zich klaar te stomen voor de internationale Chivas Venture finale in Amsterdam in mei 2019.  

 

Aan ‘de Leiding’

Jeroen Vereecke is bezieler van onder andere BoomTown, het vijfdaagse festival tijdens de Gentse Feesten. Al jaren onderneemt hij initiatieven om het stadsfestival nog groener te maken, met onder andere herbruikbare bekers en waterflessen, een mobiel rietveld dat water zuivert en een ecologische bar. Diezelfde BoomBar vormde de start van een nieuwe sociale onderneming, ‘De Leiding’, die zich richt naar de bredere eventsector en horeca. 

Op elk groot evenement vorm het transport het gros van de ecologische voetafdruk. De verplaatsing van het publiek en de infrastructuur, maar ook alle dranken die vervoerd moeten worden. En dan is er ook nog de afvalberg. De drankenindustrie in België produceert jaarlijks 5 miljard niet-herbruikbare verpakkingen.Behalve het afval, levert dat ook een hoop CO2-belasting. De Leiding zocht en vond oplossingen om het aantal transportkilometers, de gebruikte energie en de berg afval te verminderen. In plaats van verpakt water te drinken en te gebruiken voor frisdrank, wordt leidingwater gebruikt. De Leiding biedt o.a. watertaps aan, lokale siropen voor frisdrank, herbruikbare drinkflessen en duurzame mobiele bars voor grotere evenementen.

Na een impactvolle finalepitch blikt Jeroen met voldoening terug op zijn deelname:

“Met dit project willen we een nieuwe stap zetten naar de verkleining van de voetafdruk van evenementen en horeca, maar we hopen hiermee zeker ook medewerkers en bezoekers aan te zetten om thuis meer duurzame keuzes te maken”, aldus Jeroen Vereecke. 

 

 

“De Leiding lost iets op wat de industrie vooralsnog niet zelf op duurzame wijze heeft weten aan te pakken. De voornaamste criteria waren de schaalbaarheid en de potentiële impact van het project, ook buiten onze landsgrenzen. Een uitstekende kanshebber dus voor het verdere internationale luik van de wedstrijd”, aldus de jury.

Internationale finale 

De komende maanden gaat Chivas in de 20 deelnemende landen op zoek naar de beste social entrepreneurs uit alle hoeken van de wereld. Jeroen zal België vertegenwoordigen tijdens de internationale finale die in mei 2019 in Amsterdam plaatsvindt. Daar dringt hij mee naar een deel van het internationaal fonds van 1 miljoen dollar.

4 jaar na de start van Chivas Venture hebben bijna 6.000 sociale start-ups hun initiatief verdedigd. De vier miljoen dollar van de eerste vier edities komen intussen meer dan 1 miljoen mensen ten goede in 40 landen. "Energiegevende cijfers die het engagement van Chivas alleen maar versterken. Daarom is Chivas Venture veel meer dan louter een competitie, we brengen ondernemers en vernieuwers samen en willen we sociaal ondernemerschap overal ter wereld in een stroomversnelling brengen”, aldus Denis Fiévet, General Director Pernod Ricard Benelux.

Contacteer ons
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a PR agency that creates both online and offline TalkValue through an everything-is-media communication approach. We reach out to our extensive network of publishers, connect the right plugs, and help your company or brand to tune into the right frequency. By distributing strategic and relevant content at the right wavelength we allow our clients to reach, touch and engage generations of influential tastemakers at their core.

Walkie Talkie
Steendam 74/001 B-9000 Gent, Belgium