GROHE presenteert de eerste 3D-metaalgeprinte kranen – Shaping the future of water

GROHE presenteert de eerste 3D-metaalgeprinte kranen – Shaping the future of water

 

>> GROHE is het eerste sanitairmerk in Europa dat 3D-metaalgeprinte kranen aanbiedt
>> Fascinerende symbiose van de nieuwste hightech en GROHE-vakmanschap
>> De Allure Brilliant Icon 3D en Atrio Icon 3D-lijnen zijn verkrijgbaar in limited edition
>> Optische illusie: water als visuele ervaring

Premium fabrikanten in de auto- en vliegtuigindustrie werken al langer met de futuristisch ogende 3D-printtechnologie. Binnen de sanitaire sector investeerde nu ook GROHE, het wereldwijde toonaangevende merk voor complete badkameroplossingen en keukenkranen, in 3D-metaalprinttechnologie. Daarmee geeft het Europese sanitairmerk vorm aan de toekomst van water.

Deze nieuwe technologie stelt GROHE in staat om een fascinerende symbiose te brengen van de nieuwste hightech en vakmanschap. De mogelijkheden in productontwerp worden hierdoor volledig geherdefinieerd. Het eerst resultaat zijn de GROHE Atrio Icon 3D en GROHE Allure Brilliant Icon 3D kranen, die begin deze week tijdens de ISH-beurs in Frankfurt gelanceerd werden. 

Grenzen overwinnen: water als visuele ervaring
GROHE tilt productdesign en ‘Pure Freude An Wasser’ naar een nieuw niveau met de herinterpretatie van de Atrio en Allure Briljant-lijnen.

GROHE's 3D-metaalprintproces maakt vrijwel elke geometrie mogelijk en staat toe vormen terug te brengen tot hun pure essentie. Dit bespaart niet enkel waardevolle grondstoffen, maar biedt ook een nieuwe interactieve ervaring van water. De ultradunne wanden van de GROHE Atrio Icon 3D en het holle interieur in het bekende silhouet van GROHE Allure Brilliant maken de waterstroom tot een magische, optische illusie. De 3D-kranen van de twee lijnen worden zo een esthetisch hoogtepunt

Michael Seum, Vicepresident Design bij GROHE AG, benadrukt:"Bij GROHE geloven we dat iets compleet nieuws een gedurfde visie nodig heeft. Wat wel of niet mogelijk is, wordt een kwestie van perspectief. Met Icon 3D openen we een volledig nieuwe manier van denken over productontwerp in de toekomst. We overwinnen grenzen door met behulp van 3D-metaalprinting producten te maken die op het eerste zicht onmogelijk lijken. Deze productiemethode biedt de mogelijkheid om kranen in kleine hoeveelheden te ontwerpen volgens de wensen van onze klanten. Er zijn geen grenzen aan individuele personalisatie". 

Thomas Fuhr, Executive Director Operations GROHE AG, voegt hieraan toe: "Om een pionier in de industrie te zijn en ons technologisch leiderschap verder uit te bouwen, investeren we niet alleen in onderzoek en ontwikkeling, maar ook in innovatieve productieprocessen in onze fabrieken. Met 3D-metaalprinting luiden we een nieuw tijdperk in de productie in Duitsland in, wat ons duidelijk onderscheidt van onze concurrenten. Essentieel voor ons is dat we onze gekende GROHE-kwaliteit behouden en vertalen in een 3D-metaalgeprint product. Hiervoor hebben we ons eigen proces ontwikkeld, waarvan de magie in het poeder verschuilt zit: een unieke formule van granulaten die we zelf maken.”

Cutting-edge digitale technologie combineert vakmanschap voor de creatie van unieke producten
Icon 3D combineert de nieuwste digitale technologie met het gekende GROHE-vakmanschap. Het uitgebreide productieproces definieert de exclusiviteit van de Icon 3D-serie: elk product is uniek; de oplage van de collectie is dan ook beperkt tot enkele stuks per jaar. 

De onderdelen worden geproduceerd door het printen van metaal met behulp van een poederbed lasersmeltproces. Elk onderdeel van de kraan bestaat uit ongeveer 4.700 lagen die elk 0,06 millimeter dik zijn, waardoor de kraan een uitstekende smeedsterkte heeft. Na het printen wordt het onderdeel mechanisch behandeld op een CNC-freesmachine. Als laatste stap van de afwerking volgt een handmatige slijp- en borstelprocedure. Video credits: GROHE AG

Vanaf april 2019 is GROHE Icon 3D op aanvraag verkrijgbaar als exclusief stuk voor de badkamer. 

 

Contacteer ons
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a PR agency that creates both online and offline TalkValue through an everything-is-media communication approach. We reach out to our extensive network of publishers, connect the right plugs, and help your company or brand to tune into the right frequency. By distributing strategic and relevant content at the right wavelength we allow our clients to reach, touch and engage generations of influential tastemakers at their core.

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium