GROHE Goes ZERO: koolstofneutrale productie tegen 2020

GROHE Goes ZERO: koolstofneutrale productie tegen 2020

 

>> GROHE overtreft duurzaamheidsdoelstellingen door haar energie-efficiëntie met 24% te verhogen en de uitstoot van broeikasgassen met 40% te verminderen
>> Sinds juli 2019 draaien alle productiesites op groene elektriciteit
>> In de toekomst zal GROHE de kleine hoeveelheid CO2-uitstoot die rest compenseren

Duurzaamheid is al bijna 20 jaar een vast onderdeel van GROHE’s globale strategie. Sinds 2000 engageert het bedrijf zich om al haar producten, processen en diensten voortdurend te verbeteren op het gebied van de bescherming van het milieu en het behoud van de natuurlijke hulpbronnen. Sindsdien zet GROHE dan ook de toon binnen de industrie. Met haar 360° duurzaamheidsbenadering stelt GROHE als doelstelling de eerste producent binnen de sanitairindustrie te zijn die in 2020 een 100% koolstofneutrale productie bereikt. GROHE zet die belofte kracht bij met het initiatief "GROHE goes ZERO". Alle vijf de productievestigingen en de logistieke centra in Duitsland werden uitgerust met groene stroom. In 2020 zal de sanitairproducent de onvermijdelijke maar beperkte CO2-uitstoot aan de hand van twee buitenlandse projecten compenseren.

“We investeren al jaren in onderzoek en ontwikkeling van intelligente, duurzame producten alsook in een grondstoffenbesparende waardeketen, zegt Thomas Fuhr, CEO Grohe AG. “Met GROHE goes ZERO geven we het goede voorbeeld  voor de hele branche. We pakken de CO2-uitdaging actief aan door de uitstoot van CO2 tot een absoluut minimum te beperken, en wanneer dat niet mogelijk is, deze te compenseren".

GROHE overtreft duurzaamheidsdoelstellingen

Het duurzaamheidsinitiatief sluit naadloos aan bij de talrijke maatregelen die in de GROHE-fabrieken doorgevoerd worden. Het bedrijf heeft geïnvesteerd in block heating (warmte, gegenereerd door de servercapaciteit en infrastructuur wordt gerecycleerd) en energiecentrales. Daarnaast heeft het een materiaalbesparende 3D-metaaldrukproces geïnitieerd. Sinds de introductie van het duurzaamheidsprogramma in 2014 is GROHE erin geslaagd om de energie-efficiëntie met 24% te verhogen en de broeikasgasemissies met ongeveer 40% te verminderen. Dit betekent dat het wereldmerk zijn doelstelling van 20% in 2021 al ruimschoots heeft overtroffen.

Waterprojecten in India en Malawi

Om haar onvermijdelijke CO2-uitstoot te compenseren, steunt GROHE projecten in India en Malawi. In het noorden van India vervangt een waterkrachtcentrale de elektriciteit die voornamelijk afkomstig is van kolengestookte centrales. In Malawi wordt een project uitgevoerd waarbij boorgaten onderhouden en hersteld worden die noodzakelijk zijn voor de productie van drinkwater. Aan de hand van deze projecten zal GROHE activiteiten ondersteunen op basis van zeer strenge criteria, zoals de Gold Standard, een initiatief van het WWF. Naast het vermijden van CO2-uitstoot, dragen de maatregelen ook bij aan een meer duurzame, ecologische en sociale ontwikkeling van deze derdewereldlanden.  

"Met GROHE goes ZERO versterken we onze leidende positie als een van de meest duurzame merken in de sanitairindustrie”, vervolledigt Thomas Fuhr. "Tegelijkertijd hebben we nog lang niet àl onze duurzaamheidsdoelstellingen bereikt en gaan we the extra mile”.

GROHE heeft talrijke onderscheidingen ontvangen voor haar inzet. Momenteel is het merk een van de drie grote bedrijven die genomineerd werden voor de Duitse duurzaamheidsprijs. GROHE CEO Thomas Fuhr werd onlangs door het bedrijfsnetwerk B.A.U.M., de Duitse Vereniging voor Milieumanagement, gelauwerd voor zijn duurzaamheidsinitiatieven.

Contacteer ons
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium