GROHE en Unicef gaan voor betere sanitaire voorzieningen in Nigeria

GROHE en Unicef gaan voor betere sanitaire voorzieningen in Nigeria

GROHE Benelux doneert € 141.000 aan UNICEF Make a Splash!

Nigeria ontvangt steun voor toegang tot zuiver water, een betere hygiëne en sanitaire voorzieningen van GROHE Benelux, een toonaangevend merk op het gebied van sanitair en onderdeel van LIXIL. Met het UNICEF-partnerschap “Make a Splash!” zorgt GROHE mee voor betere sanitaire voorzieningen. GROHE’s donatie van € 141.000 zal bijdragen aan UNICEF’s activiteiten in Nigeria, een land waar jaarlijks meer dan 70.000 kinderen onder de vijf jaar overlijden aan de gevolgen van diarree, veroorzaakt door onzuiver water en sanitair.

Schoon water en goede sanitaire voorzieningen zijn enorm belangrijk. In ons land is dit zo vanzelfsprekend dat de schrijnende omstandigheden elders in de wereld soms moeilijk voor te stellen zijn. Toch mag het recht op schoon water niet alleen voorbehouden zijn aan rijke landen. We dragen op diverse manieren bij aan de wereldwijde toegankelijkheid van schoon water. Make a Splash! is voor ons een heel belangrijk UNICEF-partnership. Dit keer maken we het verschil in Nigeria. De gedachte dat we met deze donatie 250.000 mensen helpen, maakt het meer dan de moeite waard."  Rogier van Dis, GROHE Leader Benelux & UK LIXIL EMENA

Bijna een kwart (23%) van de bevolking in Nigeria beschikt niet over een (proper) toilet en doet z’n behoefte uit pure noodzaak gewoon buiten. Op het platteland is die situatie nog schrijnender, want daar heeft maar liefst 70% van de mensen geen toegang tot hygiënische sanitaire voorzieningen in huis. In totaliteit heeft slechts 56% van de Nigeriaanse bevolking toegang tot schoon en veilig drinkwater. Dat is nefast als je weet dat een slechte hygiëne en het gebrek aan toegang tot veilige sanitaire voorzieningen in 73% van de gevallen verband houdt met darmziektes zoals diarree.Vooral arme kinderen worden hierdoor ernstig getroffen. Watergerelateerde  ziekten bij kinderen in Nigeria werken ondervoeding en schoolverzuim in de hand.

De financiële steun van GROHE draagt bij aan het promoten van het gebruik van de 50.000 SATO toiletten die LIXIL eerder doneerde. Deze 50.000 toiletten verbeteren de sanitaire voorzieningen van minstens 250.000 mensen. De promotie van de verbeterde toiletten en sanitaire voorzieningen, bevordert het gebruik ervan in gemeenschappen (scholen, huishoudens en gezondheidscentra). 

De donatie ondersteunt:

  • Activiteiten om het gebruik van sanitair in 110 gemeenschappen te veranderen en verbeterde toiletten te bouwen met behulp van SATO-toiletten
  • 1.400 studenten in 7 basisscholen om gebruik te maken van SATO-toiletten, waarbij de overheid zorgt voor veilig drinkwater voor leerlingen
  • 180.000 mensen in 30.000 huishoudens met verbeterde toiletten
  • 170 scholen en gezondheidscentra om verbeterde toiletten te krijgen die door de overheid zijn gebouwd met SATO-toiletten die door LIXIL zijn geschonken
  • 80 eigenaars van sanitaire winkels en 160 lokale ambachtslieden worden ondersteund om met SATO-toiletten hun bedrijf uit te breiden.

Ieder kind, waar ook ter wereld heeft recht op een echte kindertijd om ten volle te groeien en te ontwikkelen.  De toegang tot zuiver water en hygiëne speelt hierbij een belangrijke rol. De samenwerking met GROHE Benelux is een perfect voorbeeld van hoe bedrijven bij ons een verschil kunnen maken voor kwetsbare kinderen in de wereld. Waarvoor dank !” Dirk Jacxens, directeur UNICEF België

Dit initiatief draagt bij aan één van de doelstellingen van de Verenigde Naties om wereldwijd gerichte acties te ondernemen om elk individu toegang te geven tot hygiënisch en veilig sanitair in 2030. Op die manier kan bijgedragen worden tot het verlagen van het sterftecijfer bij kinderen als mogelijk gevolg van slechte en/of ontbrekende sanitaire voorzieningen. 

Daarnaast is het een belangrijk onderdeel van de UNICEF-strategie om tegen 2021, 60 miljoen mensen via hun programma’s toegang te geven tot sanitaire basisvoorzieningen. Dat aantal zal, dankzij ons partnerschap met LIXIL, verhoogd kunnen worden naar 250 miljoen mensen.

UNICEF beveelt geen enkel bedrijf, merk, product of dienst aan

 

Contacteer ons
GROHE - Walkie Talkie
GROHE - Walkie Talkie
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium