GROHE denkt na over de toekomst van waterschade met innovaties Sense en Sense Guard

GROHE denkt na over de toekomst van waterschade met innovaties Sense en Sense Guard

>> GROHE en Finse verzekeringspartner LähiTapiola slaan de handen in elkaar voor de toekomst van verzekeringen voor waterschade 
>> Op DIA Amsterdam presenteerden GROHE en de Finse verzekeringspartner LähiTapiola hun innovatieve concept voor een levenslange, proactief veiligheidspartnership voor klanten, met als doel de waterschade - de grootste kostenfactor in de woningverzekeringssector - met 50% te verminderen op basis van GROHE's complete waterbeveiligingsoplossing
>> GROHE en LähiTapiola zijn begonnen met de uitrol van GROHE Sense and Sense Guard, GROHE's intelligente waterbeveiligingssysteem, in duizenden Finse woningen. Tegen 2026 zullen ongeveer 100.000 woningen in Finland beschermd zijn tegen waterschade dankzij GROHE Sense en Sense Guard

Zowel lekkende waterleidingen, wasmachines en boilers als ondergelopen kelders kunnen zorgen voor aanzienlijke waterschade aan een woning en genereren steeds meer uitkeringen bij verzekeraars. In Finland wist Lähli Tapiola deze waarheid op een positieve manier om te buigen door proactief het waterbeveiligingssysteem van GROHE aan de polishouders te introduceren. Bij een grootschalige uitrol installeren de partners het GROHE Sense waterbeveiligingssysteem in duizenden woningen van geselecteerde klanten. De twee partners presenteerden het project dit jaar samen op de Digital Insurance Agenda (DIA) in Amsterdam, het grootste evenement van InsurTech in Europa.

"We zijn klaar voor een fundamentele transformatie van de verzekeringssector, waarbij we proactief optreden om schade te voorkomen voordat het in de eerste plaats een kostenfactor wordt. Deze nooit eerder geziene samenwerking zal de uitkering van waterschade tegen 2025 met 50% verminderen en ons helpen om onze toplijn te behouden", zegt Anu Koskenvuo, CEO van LähiTapiola.

"Het is een perfecte match. Met LähiTapiola werken we hand in hand aan de waterbeveiliging van woonwijken, waarbij we een innovatief concept toepassen: proactieve waterbeveiliging. GROHE biedt een complete oplossing voor het elimineren van de grootste kostenfactor van de woningverzekeringssector: waterschade. Deze oplossing is een belangrijke verandering voor de woningverzekeringsbranche", zegt Bert Depiere, directeur Digital Innovations GROHE AG. "Samen met LähiTapiola hebben we een blauwdruk opgesteld voor de grootschalige uitrol van waterbeveiligingssystemen, waardoor de risico's voor verzekeraars worden beperkt. Onze oplossing omvat innovatieve diensten zoals training, installatie en dataservices.". 

De uitrol van GROHE's Sense-systemen naar de woningen van LähiTapiola-klanten zal meerdere jaren duren. De installaties zullen in de loop van dit jaar geleidelijk worden uitgebreid met een geplande schaalvergroting naar meer dan 100.000 woningen van LähiTapiola-klanten tot 2026. Met deze zet, zal de woningverzekering als product radicaal veranderen en mogelijk een volledig nieuwe belofte van voorkomen aan de consument bieden.

Voorkomen van schade, verminderen van kosten
Hoewel waterschade het grootste risico is voor woningen en meer schade veroorzaakt dan brand of slecht weer, is slechts drie procent van alle Europese huishoudens uitgerust met een systeem voor bescherming tegen waterschade. [1] Alleen al in Finland worden jaarlijks bijna 40.000 gevallen van waterschade aan verzekeringsmaatschappijen gemeld, wat resulteert in meer dan 160 miljoen euro die aan de polishouders moeten worden betaald. Zowel de schade als de claims zijn in de 21e eeuw toegenomen. De verouderende woningvoorraad en verouderde waterleidingen leiden tot een toename van de lekschade. Lagere kosten, nieuwe materialen en de toegenomen complexiteit van de apparaten die in de woningen worden geïnstalleerd, zorgen voor een verdere stijging van de gemiddelde schadewaarde. Wanneer de schadekosten stijgen, verhoogt dit ook het jaarlijkse bedrag van de verzekeringsvergoeding. De gemiddelde kost van waterschade in Europa bedraagt ongeveer 2.300 euro per geval - inclusief detectie, reparatie en vervanging van beschadigde objecten. Maar er is een verschil van bijna 900 euro tussen dat bedrag en het gemiddelde bedrag dat door verzekeringsmaatschappijen wordt vergoed.

De installatie van GROHE Sense en Sense Guard zal het aantal claims en de omvang van de schadeclaims voor waterschade en verzekeraars verminderen. Het zal hen gemoedsrust brengen. Daarom helpt GROHE verzekeraars nu bij het implementeren van het product in een complete oplossing. Omdat Sense en Sense Guard al 1,5 jaar op de markt zijn, werd GROHE - een traditionele sanitairproducent - in 2018 al beoordeeld als een van de DIA Top 100 InsurTech bedrijven.

[1] The ConsumerView, January 2017, Quantitative Assessment Europe

Contacteer ons
Rhany Opalfvens Walkie Talkie
Rhany Opalfvens Walkie Talkie
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a PR agency that creates both online and offline TalkValue through an everything-is-media communication approach. We reach out to our extensive network of publishers, connect the right plugs, and help your company or brand to tune into the right frequency. By distributing strategic and relevant content at the right wavelength we allow our clients to reach, touch and engage generations of influential tastemakers at their core.

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium