Feest Feitjes: Holiday Fun Facts om in de kerststemming te komen

Brussel, vrijdag 17 december 2021 – Hoor je de stem van Mariah Carey alweer door de boxen schallen? Dan is er geen twijfel mogelijk: de eindejaarsperiode is aangebroken! Deze keer heeft Klarna, de wereldwijd toonaangevende dienstverlener op het gebied van bankieren, betalingen en shoppingdiensten enkele leuke inzichten over kerst verzameld om je feestdagen nog meer op te vrolijken.

De belangrijkste feitjes op een rij:

  • Meer dan de helft (51%) van de Belgen met een huisdier koopt hiervoor ook een geschenk.

  • Een op de vijf Belgen maakt dit jaar minstens één cadeau zelf (met Gen Z voorop).

  • België staat op de vijfde plaats in de lijst van landen waar ze gek zijn op ‘foute kersttruien’ en waar ze die truien ook effectief dragen in de eindejaarsperiode.

Happy Pawlidays! Een op de twee Belgen met een huisdier koopt hiervoor een geschenk

De eindejaarsperiode is hét moment om cadeautjes uit te delen: aan je familie, je vrienden of je partner. Maar wie wordt er nog meer in de watten gelegd? Huisdieren natuurlijk! De helft van de Belgische huisdiereigenaars (51%) wil zijn favoriete beestjes laten meegenieten van de feestvreugde en geeft ze een cadeautje. En of we gek zijn op onze huisdieren! België staat wereldwijd op de zesde plaats van de landen met de meeste mensen met een huisdier (met respectievelijk Italië, de VS en Frankrijk in de top drie). Wat we het liefste kopen voor onze furry friends? Speeltjes (70%), eten (48%), en decoratieve items als eetkommen of slaapmanden (19%).

Lees ook Klarna’s rapport ‘Holiday gift shopping for pets'*

De kerstman krijgt hulp: een op de vijf Belgen maakt zijn kerstgeschenk zelf! 
Het perfecte cadeau zoeken kan behoorlijk stresserend zijn. Bovendien heeft een zelfgemaakt geschenk net dat tikkeltje extra. Geen wonder dus dat een op de vijf Belgen van plan is dit jaar zelf iets te maken voor zijn teergeliefden. Gen Z wordt ook wel de DIY-generatie genoemd. De drang van de Gen Z’ers om dingen te creëren en hun leven zelf vorm te geven, komt ook tot uiting als het pakjestijd is. Bijna een op de drie (29%) van de Gen Z’ers maakt zijn geschenken zelf, gevolgd door de millennials (27%). Wat maken ze dan precies? De liefde gaat door de maag, dus zelfgebakken of -gekookte verrassingen zijn de meest voorkomende doe-het-zelf-eindejaarscadeaus in België (45%) en de hele wereld.

Lees er meer over in Klarna’s rapport ‘DIY Christmas Gift’ **

België in top van de landen die helemaal wild zijn van ‘foute kersttruien’
Terwijl de meesten van ons hun huis opvrolijken met lichtjes of hun kerstboom versieren, diepen anderen hun foute kersttrui uit de kast. België schittert op de vijfde plaats in de lijst van landen uit de hele wereld die gek zijn op foute kersttruien (43%). De Duitsers houden er het minste van: 71% van hen mag er niet aan denken! Belgische Gen Z’ers staan het meest te springen om zichzelf uit te dossen met een foute kersttrui (63%), op de voet gevolgd door de millennials (57%). 

Meer weten? Lees Klarna’s rapport ‘Ugly Christmas Sweaters’ ***

 

Methodologie
* Klarna's Eindejaarsenquête werd online gevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Dynata, bij een representatieve steekproef van meer dan 16.900 consumenten tussen 18 en 66+, verspreid over 16 landen, met meer dan 1000 respondenten per land. De enquête vond plaats in augustus 2021.
** Resultaten uit het consumentenonderzoek van Klarna, dat in samenwerking met Nepa in 11 landen is uitgevoerd. Het onderzoek vond plaats in oktober en november 2021 en omvat minstens 1000 respondenten in elk land. In totaal hebben meer dan 11.000 consumenten deelgenomen.
*** Klarna's Eindejaarsenquête werd in samenwerking met Dynata verstuurd naar een representatieve steekproef van meer dan 18.000 consumenten in 18 landen en 3 continenten, met meer dan 1000 respondenten per land.

Charlotte Marron

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Contact

Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium

+32 9 391 60 63

[email protected]

walkie.talkie.be