Elke dag kiezen zo’n 2600 nieuwe Belgische gebruikers voor Klarna

Elke dag kiezen zo’n 2600 nieuwe Belgische gebruikers voor Klarna

Steeds meer onlineshoppers willen een betere winkelervaring door te betalen na de levering​

Brussel, 14 januari 2021 - Klarna, de expert in onlineshoppen, lanceerde in de zomer van 2020 zijn product ‘Pay Later’ in België. In de tweede helft van 2020 kozen zo’n 470.000 Belgen ervoor om hun aankopen te betalen met Klarna. Elke dag gebruikten gemiddeld 2600 Belgen Klarna voor het eerst. Met de app, die momenteel bijna 115.000 maandelijks actieve gebruikers heeft, kunnen consumenten hun uitgaven op de voet volgen en retourzendingen eenvoudig regelen. 

 

Zowat 15.000 internationale merken als Hunkemöller en Samsung en lokale spelers als Wouters & Hendrickx en LolaLiza wisten hun Belgische klanten op die manier een smoooth onlineshoppingervaring te bezorgen.

Sinds de lancering van ‘Betalen binnen 21 dagen’ en de Klarna-app in juni is Klarna spectaculair gegroeid in België. De mogelijkheid om enkel te betalen voor de producten die je houdt, zonder al het gedoe met terugbetalingen, lost het grootste probleem van onlineshoppen op. Het hoeft dus niet te verwonderen dat de Belgen het systeem omarmen. 

Klarna België in de tweede helft van 2020

  • 470.000 nieuwe Belgische gebruikers betaalden hun onlineaankopen via Klarna in de tweede helft van 2020.
  • Eind 2020 waren er 115.000 maandelijks actieve gebruikers (MAG). Tijdens de eindejaarsperiode is de groei meer dan verdubbeld. 
  • Millennials gebruiken Klarna het vaakst, maar babyboomers besteden dubbel zo veel bij het winkelen.
  • Ons favoriete koopmoment is zondagavond om 21 uur 

“We zagen al een verschuiving van fysieke naar webwinkels, maar deze tendens heeft zich het voorbije jaar in een sneltempo doorgezet. Digitale aanwezigheid wordt steeds belangrijker voor retailers, en velen verwachten dat het digitale kanaal in de toekomst de overhand zal krijgen (als dat nu nog niet het geval is). Consumenten zullen kiezen voor handelaars waar de winkelervaring optimaal is, en trouw blijven aan merken die flexibiliteit en transparantie bieden. Zes maanden geleden benadrukten we nog dat de Belgische consument op zoek was naar een betere onlineshoppingervaring* en beloofden we de retailers te helpen om dat te verwezenlijken. Het positieve onthaal van onze diensten door Belgische onlineshoppers bewijst dat we op het juiste spoor zitten. We zijn bijzonder trots op deze cijfers en kijken ernaar uit om, samen met onze partners, de winkelervaring van de consument te blijven verbeteren.”

Wilko Klaassen, 
hoofd van Klarna België, Nederland & Frankrijk

LolaLiza was een van de retailers die meewerkten aan de eindejaarscampagne. “We willen onze klanten zo goed mogelijk van dienst zijn. De flexibiliteit bieden om enkel te betalen voor de artikelen die ze houden, is niet meer dan logisch en dat merkten we meteen in onze conversies,” zegt Tom Baelden, COO bij LolaLiza. “We stelden het ook enorm op prijs dat Klarna ons vroeg om mee te werken aan hun eindejaarscampagne. Het toont aan dat ze niet gewoon een leverancier zijn, maar een echte partner die bereid is om in ons te investeren en samen te groeien.”  

Voor 2021 ziet Wilko Klaassen twee doelstellingen”We hebben een lokaal team om het succes van de Belgische retailers verder uit te bouwen. De Belgische consument een Pay Later-optie aanbieden is een eerste stap. Wat ik echter heel graag wil, is de Belgische retailers helpen om over de grenzen heen te kijken. We zien uit eerste hand hoe internationale retailers popelen om de Belgische consumenten de vlotte winkelervaring te bieden waar ze om vagen. Er is geen enkele reden waarom Belgische retailers niet hetzelfde zouden doen.” 

*60% van de Belgische e-shoppers haalt als grootste nadeel van onlineshoppen aan dat ze het product niet kunnen zien en aanraken voor ze het kopen. Ter vergelijking: in de top drie van de nadelen scoren de verzendkosten slechts 43%. (iVox - Klarna-enquête november 2019)

Contacteer ons
Charlotte Marron Walkie Talkie
Charlotte Marron Walkie Talkie
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium