Een blik door de Morrow-bril: 1 jaar na de lancering

Screenshot 2022-09-22 at 09.00.36.png
  • Morrow Eyewear, Belgische pionier in Autofocale glazen sinds 2021.
  • Ontwikkeling van microsysteem technologie in samenwerking met Universiteit Gent, Tokai optecs en IMEC.
  • Haalt één jaar na lancering 10 miljoen euro op dankzij medische technologiegigant Zeiss en huidige investeerders.
  • 7 op de 10 Vlamingen is overtuigd dat Morrow een oplossing biedt voor Multifocale glazen.
  • Vanaf 2023 uitbreiding naar Wallonië en Nederland.

Met meer dan 300 oogmetingen aan huis en meer dan 100 Vlamingen die een beter zicht hebben, blikt Morrow Eyewear positief terug op een uitdagend lanceringsjaar. De high-tech start-up bereidt zich tegelijkertijd voor op een goed gevulde agenda waarbij 3 grote thema’s voorop worden gesteld die Morrow met de recente kapitaalinjectie van Zeiss Ventures zal voeden. Vanaf 2023, zet Morrow Eyewear, naast Vlaanderen, voet aan wal in Wallonië en Nederland. ​​​​​​​

Na vijf jaar onderzoek, ontwikkeling en finetuning, kondigden Jelle De Smet en Paul Marchal vorig jaar met trots hun innovatieve technologie in Autofocale brilglazen aan. Een reactie, en tevens oplossing, op het bestaan van Multifocale glazen die verrassend genoeg heel wat nadelen met zich meebrengen: door de verschillende kijkzones bij een Multifocale bril wordt het gezichtsveld vervormd of beperkt wat o.a. een risico op vallen teweegbrengt! Net vanuit deze ervaringen, ontstond het idee om Autofocale glazen te ontwikkelen die twee flinterdunne ultra-precieze optische lenzen combineren ter vervanging voor de Multifocale lenzen met slechts één laag.

Morrow Eyewear biedt de mogelijkheid om Presbyopie op een hoogtechnologische, maar eenvoudige manier aan te pakken. Met één druk op de knop die zich subtiel op het montuur bevindt, wordt een elektrische stroomstoot naar het glas gestuurd, waardoor het actieve kristal dat tussen de twee dun geslepen optische glazen zit, op een vooraf ingestelde manier het licht breekt. In amper 0,6 seconden wordt het zicht van dichtbij naar veraf ingeschakeld en ervaar je een veel breder, volledig gezichtsveld met een opvallende scherpere focus. 

Een jaar na de lancering in Vlaanderen, haalt Morrow een groeikapitaal binnen van 10 miljoen euro dankzij ZEISS Ventures samen met New Science Ventures (NSV) en vergezeld door de huidige investeerders zoals Tokai, imec.xpand, PMV en Qbic. Dit stelt de Belgische start-up in staat om 3 nieuwe agendapunten toe te voegen voor het najaar:

  • Optrekken van de productiehoeveelheid: met de nieuwe fondsen zal nieuw apparatuur worden aangekocht die het professionaliseren van de productielijn mogelijk maakt zodat er 10x zoveel brillen per jaar kunnen worden geproduceerd. Op die manier kan aan de toenemende vraag worden voldaan en tevens stappen worden genomen in de marktuitbreiding. 
  • Verdere ontwikkeling van de innovatieve technologie: Autofocale brillen zouden zonder microsysteem technologie van de volgende generatie niet mogelijk zijn! Eind dit jaar ziet een tweede generatie met significant verbeterde technologie (bredere leeszone van +20%) het levenslicht. Vervolgens wordt gewerkt aan een derde generatie product waarbij het volledige glas zal worden benut. Plannen die eind 2023 worden doorgevoerd. 
  • Investeringen in merkbekendheid en internationale expansie.

Het laatst vermelde actiepunt zal mede de aanwezigheid van Morrow in België verder op de kaart zetten. Terwijl de start-up eind vorig jaar de Waalse markt reeds wou betreden, werden ze met hun rug tegen de muur geduwd ten gevolge van de coronapandemie en oorlog in Oekraïne. De kapitaalinjectie van afgelopen maand staat Morrow toe om nieuwe middelen aan te trekken en zodra de onderdelen beschikbaar zijn, maakt de Belgische eyewear brand zich klaar om niet alleen Wallonië, maar ook Nederland te betreden.

Dr. Paul Marchal, mede-oprichter en CEO van Morrow, kijkt alvast tevreden terug en scherpt zijn blik vooruit aan: "Wij zijn trots op wat we dit jaar bereikt hebben: klanten helpen met een scherper zicht zonder nadelen, nieuwe samenwerkingen opzetten met optometristen en opticiens en afsluiten met een partnership met dé techgigant en onze huidige investeerders die in ons geloven en de groeimogelijkheden garanderen om onze innovatie verder te finetunen en uit te breiden, zowel op product als op marktniveau."
 
 
 
 
 
 

Verder blinkt Morrow uit in hun op maat gemaakte en 3D-geprinte ontwerpen en gepersonaliseerde aanpak. Het klantenportfolio van Morrow bestaat uit 70% uit mannelijke profielen, met een leeftijdscategorie tussen de 55 en 70 jaar. Dit is dan ook de leeftijdsgroep waar Presbyopie zich manifesteert en vraagt om een persoonlijke service. Oogmetingen worden bij de consument thuis uitgevoerd. Hiervoor wordt samengewerkt met verschillende optometristen in België. Voor de uitbreiding naar Wallonië zullen ze dus ook nieuwe optometristen aantrekken. 

Daarbovenop wordt ingezet op een fysieke aanwezigheid die essentieel is voor een sterke merkbekendheid. Niet alleen de huidige opticiens die Morrow momenteel vertegenwoordigt - Opticien Snauwaert uit Knokke spreekt van een (r)evolutie - ook hun klanten bevestigen de nood aan Autofocale brillen. Om verder in te spelen op de vraag en het bieden van een gepersonaliseerde service, breidt Morrow zijn fysieke aanwezigheid uit met 7 nieuwe verkooppunten voor eind dit jaar. De bedoeling is om met de nieuwe fondsen het opticien netwerk uit te breiden naar de hele BeNeLux met 100 opticiens tegen eind 2023.

"Door mijn specifieke oogaandoening zijn multifocale glazen voor mij geen optie en moest ik constant wisselen tussen 5 brillen. Frustratie tot en met … Bij toeval kruiste de Morrow Autofocale bril mijn pad. Sindsdien heb ik nog maar 1 bril nodig wat een ongelooflijke verbetering naar comfort toe is. Op de koop toe krijg ik overal enkel positieve reacties met zo’n hippe bril op mijn neus. Ook de technologie die erachter zit verbaast velen, zelfs mijn oogspecialisten. Ik zou de bril niet meer kunnen missen." - Testimonial Anke De Groof.
"Ik had meteen een heel helder zicht en een panoramisch gezichtsveld. In de weken die volgden, merkte ik hoe makkelijk het is om de leesstand in te schakelen en vlot te lezen. Autorijden en in de spiegels van de wagen kijken? Geen probleem. Languit liggend in mijn zetel TV kijken? Je zet de knop af en hebt een volledig zicht." - Testimonial Bruno Derumeaux

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Contact

Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium

+32 9 391 60 63

[email protected]

walkie.talkie.be