Digitale Week van 2 tot 10 november: 200 initiatieven over heel Vlaanderen voor meer digitale inclusie

Digitale Week van 2 tot 10 november: 200 initiatieven over heel Vlaanderen voor meer digitale inclusie

4 op 10 Vlamingen zijn anno 2024 nog steeds digitaal kwetsbaar 

Van leren over digitaal nalatenschap in Geraardsbergen tot een infosessie over hacking in Hechtel-Eksel en een digitale AI-strip maken met je kind in Rotselaar: de Digitale Week heeft voor ieder wat wils. Negen dagen lang, van 2 tot 10 november 2024 spijkeren initiatieven over heel Vlaanderen de digitale kennis en kunde bij van jong en oud. Dat blijft nodig: 4 op 10 Vlamingen is digitaal kwetsbaar - zij hebben beperkte algemene digitale vaardigheden of geen internetverbinding. Al is de Digitale Week er voor iedereen: ook voor gezinnen met kinderen en digitaal weerbare mensen met interesse in AI, games of programmeren. 

Waaier aan initiatieven

De initiatiefnemers van de Digitale Week willen met deze campagne de nieuwsgierigheid naar de digitale wereld en goesting om erover bij te leren aanwakkeren. Vlamingen komen zo ook te weten waar ze terecht kunnen met digitale vragen en hoe ze toegang krijgen tot internet en digitale toestellen. Alle Vlamingen hebben namelijk nood aan digitale hardware - zoals een laptop, en vaardigheden om met een smartphone en bijbehorende apps te kunnen werken. Denk aan het online kopen van een treinticket of een online overschrijving doen.   

Digibanken en digipunten - fysieke locaties in Vlaanderen en Brussel waar je gratis hulp krijgt bij al je digitale vragen, bieden reeds deze ondersteuning aan. Momenteel zijn er al 811 digibanken en digipunten, verspreid over ruim 220 Vlaamse gemeenten. Tijdens de Digitale Week zetten digibankendigipuntenlokale besturenscholen en bibliotheken over heel Vlaanderen hun deuren open. 

Zo kunnen Vlamingen, ongeacht hun huidige digitale vaardigheden en leeftijd, van 2 tot 10 november 200 initiatieven bijwonen in 54 Vlaamse gemeenten om beter kennis te maken met de digitale wereld. Het volledige overzicht vind je op de website van UiTinVlaanderen. In het uitgebreide persdossier van de Digitale Week zijn alvast enkele initiatieven opgelijst en uitgelicht, telkens per provincie.

 

Versnelde digitalisering laat sommige groepen ter plaatse

Mattia De Pauw (foto), woordvoerder van Digitale Week en expert digitale inclusie bij Mediawijs - één van de organisatoren van de Digitale Week: "Die digitalisering was al volop bezig, maar de coronapandemie zorgde voor een ongeziene versnelling. Tegelijkertijd werden de gevolgen daarvan zeer zichtbaar door het sluiten van de fysieke loketten. Mensen die digitaal uitgesloten waren, konden zo bijvoorbeeld opeens geen werkloosheidsuitkering aanvragen en sommige kinderen konden geen online onderwijs volgen. Heel veel Vlamingen hebben het moeilijk om die snelle digitale veranderingen te kunnen volgen. Met de Digitale Week willen we mensen laten kennismaken met die digitale wereld - ook de leuke kanten ervan. We willen hen laten zien dat er ondersteuning is wanneer ze die willen.”
Mattia De Pauw van Mediawijs
Mattia De Pauw van Mediawijs

Of dat nog nodig is, anno 2024? Toch wel. Uit de meest recente cijfers van de Koning Boudewijnstichting blijkt dat 39% van de Vlamingen tussen de 16 en 74 jaar oud ‘digitaal kwetsbaar’ zijn. Die term omvat alle Vlamingen die of geen gebruik maken van het internet, of zwakke algemene digitale vaardigheden hebben. Verder kan één op drie Vlamingen (29%) in geval van digitale moeilijkheden niet in de onmiddellijke omgeving terecht, blijkt uit de digimeter. Die toont ook aan dat 44% van de Vlamingen er niet in slaagt de meeste digitale problemen zelf op te lossen.

Vooral mensen met een laag inkomen, werkzoekenden, eenoudergezinnen, mensen met gezondheidsproblemen, laaggeschoolde jongeren en 55-plussers zijn vaker digitaal kwetsbaar, aldus het rapport van de Koning Boudewijnstichting. Deze groepen lopen een groter risico om achter te blijven in een wereld waar je als burger steeds vaker een beroep moet doen op  digitale technologie. Positieve noot: in de voorlaatste meting in 2021 was nog 46% van de Vlamingen digitaal kwetsbaar, nog 7% meer dan nu.  

Story image

 

De Digitale Week is een initiatief van digibanken - Departement Werk en Economie, het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB), Cultuurconnect, Mediawijs, Linc vzw, en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). 

*Koning Boudewijnstichting: Barometer Digitale Inclusie 2024 (juni 2024)

** Imec.digimeter 2023: digitale trends in Vlaanderen 

Lees hier het persdossier, met uitgelichte initiatieven per provincie

Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium