Deliveroo onthult Belgische eetgewoonten na 80 dagen lockdown

Deliveroo onthult Belgische eetgewoonten na 80 dagen lockdown

Ontdek de nieuwste foodtrends tijdens lockdown

Op 13 maart om middernacht, dienden restaurant en bars in België hun deuren te sluiten. Sindsdien eten we in ons kot en dat zorgt bij verschillende mensen voor een aanpassing van hun levensstijl. Intussen bereiden restaurants zich stilaan voor om opnieuw klanten te mogen verwelkomen, maar afgelopen twee maanden waren ze afhankelijk van levering aan huis. Deliveroo onthult de nieuwe Belgische foodtrends die zij tijdens deze periode hebben ontdekt.

    • De Belgische keuken is het meest populair
    • Er is een stijging in het aantal bestelling voor 2 personen of meer terwijl dit voor Covid-19 voornamelijk uit één-persoons maaltijden bestond
    • We eten een halfuur vroeger ons avondmaal dan voordien
    • De bestellingen van ijsjes zijn met 2000% gestegen

    Om in contact te blijven met onze vrienden en familie werd er tijdens de lockdown verschillende nieuwe sociale trends gespot: van virtuele coronapero’s en face-time date-avonden, tot virtuele verjaardagsfeesten- en bruiloften. Lekker eten en drinken kunnen dan ook niet ontbreken tijdens deze virtuele gelegenheden en ook die hebben zich moeten aanpassen. Deliveroo heeft op basis van beschikbare data vijf opvallende foodtrends gespot:

    1. Belgische keuken vervangt burgers

    Het meest populaire menu-item op Deliveroo, de hamburger, heeft zijn plaats moeten afstaan aan de Belgische keuken met ondermeer gehaktballetjes, Belgische spaghetti bolognaise, gebraden kip met appelmoes en natuurlijk, de niet te vergeten frietjes

    2. Guilty pleasures

    Gedurende de lockdown werd er een stijging van +2000% genoteerd in de vraag naar ijs, +500% naar Tacos en +200% naar zeevruchten. Belgen laten zich nu meer dan normaal verleiden door deze lekkernijen.

    3. Van 19u16 naar 18u43

    Opvallend is de verschuiving bij de gemiddelde etenstijd: deze vervroegd met 33 minuten. De meeste bestellingen gebeuren op een doordeweekse dag meestal rond 18u43 terwijl dit voorheen rond 19u16 was. Dit is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan het feit dat de meeste Belgen meer dan ooit van thuis uit werken.

    4. Gezellig samen

    Deliveroo merkt op dat tot 60% van de bestellingen voor 2 of meer personen zijn, terwijl dit voor de crisis voornamelijk één-persoons maaltijden waren. Afgelopen maanden werd een aantal van de grootste thuisbestellingen ooit gezien. 

    5. Happy Friday

    Het weekend wordt meer dan ooit tevoren feestelijk ingezet. Deliveroo bestellen op zaterdag maakt plaats voor afhaalmaaltijden bestellen op vrijdag. Vrijdagavond thuis is dus een foodie-avond geworden in het hele land. 

    Mensen maken het meer dan tevoren thuis lekker gezellig en steun de lokale restaurants in je buurt door je maaltijd bij Deliveroo te bestellen. Hieronder kan je een kort overzicht per stad terugvinden:

    Antwerpen

    Brugge

    Gent

    Brussel

    Gent

    Mechelen

    Hasselt

    Kortrijk

    Leuven

    Over Deliveroo
    Deliveroo is een bekroonde bezorgservice die in 2013 werd opgericht door William Shu en Greg Orlowski. Deliveroo werkt met meer dan 80.000 geliefde restaurants en afhaalrestaurants, evenals 60.000 koeriers om de beste food delivery-ervaring ter wereld te bieden. Deliveroo heeft zijn hoofdkantoor in Londen, met 2.500 medewerkers in kantoren over de hele wereld.

    Deliveroo is actief in meer dan 500 steden in 12 markten, waaronder Australië, België, Frankrijk, Hongkong, Italië, Ierland, Nederland, Singapore, Spanje, de Verenigde Arabische Emiraten, Koeweit en het Verenigd Koninkrijk.

    Actief in België sinds 2015, Deliveroo is aanwezig in 35 steden, waaronder Antwerpen, Brussel, Brugge, Charleroi, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Luik, Mechelen, Namen en Waterloo. Momenteel zijn er 3.500 koeriers actief in het land en werken 3.000 restaurants met Deliveroo.

    Meer informatie vind je op: www.deliveroo.beFacebookInstagram.​

    Contacteer ons
    Over Walkie Talkie

    Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

    Walkie Talkie
    Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium