DELIVEROO onthult 10 food trends voor 2020

DELIVEROO onthult 10 food trends voor 2020

“Wat zullen we eten vanavond?” is een vraag die in België meermaals per dag wordt gesteld. ’s Morgens denken we al vaak wat we als lunch zullen nemen en na de lunch zijn we onze avondmaaltijd aan het plannen. Maar wat als we nu eens verder vooruit kijken?

Met behulp van trends, inzichten en data brengen de voedselexperts bij Deliveroo hieronder de food trends van 2020 in kaart. 

1. VEGAN-ISH
Steeds meer mensen worden milieubewuster of willen gezonder eten.                                Voedingstrends zoals het flexitarisme, vegetarisme of veganisme klinken ons niet langer als onbekend. Afgelopen jaar stelde Deliveroo België vast dat de veganistische bestellingen in 2019 met zo’n 22% gestegen zijn tegenover vorig jaar.

Het aantal veganistische restaurants die zich aansluiten bij Deliveroo is het afgelopen jaar met 168% gegroeid en Deliveroo verwacht dat deze groei in 2020 niet zal afnemen. Vegan is niet bepaald nieuw, maar de groeiende trend “veganist” toont aan dat steeds meer mensen vegan implementeren in hun eetpatroon waar ook vlees en vis deel van uitmaken. Het gaat erom dat mensen een evenwicht zoeken in hun maaltijdkeuzes

Deliveroo tip: Veg'ger (Brussel), Ami (Brussel) & Greenway (Gent, Leuven, Brussel en Antwerpen)

2. GRAZING
Het klassieke eetpatroon waarbij je drie maaltijden per dag eet, is voorbij! Uit de
geplaatste bestellingen bij Deliveroo blijkt dat steeds meer consumenten doorheen
de dag eten
 en zich niet houden aan een vast eetpatroon. Zo bestellen steeds
meer klanten kleinere porties en snacks.

In België worden op donderdag en zondag de meeste snacks besteld via Deliveroo. Op dinsdag snoepen we dan net weer minder.

Deliveroo tip: Panos (Gent), Broebbeleir (Brussel) & Charlie's Chips (Brugge)

3. STREET FOOD FOR EVERYONE
Street food wordt wereldwijd dagelijks door 2,5 miljard mensen geconsumeerd. Deliveroo speelt op deze trend in door een ruim aanbod aan Indisch, Grieks, Chinees, Japans en Thaïse opties aan te bieden. 

Deliveroo tip: Loa streetfood (Antwerpen), Bambu (Mechelen) & Würst (Gent en Leuven)

4. THE NEW SALAD
Trendwatchers bij Deliveroo nemen salade serieus. Een nieuwe golf salades, meer
dan gewoon een blad sla, komt eraan! Er zijn 5 ingrediënten die we kunnen
verwachten in onze salade:

  • Fermenten zoals lactose gegiste sauzen en miso;
  • Nieuwe quinoa: teff (Abessijns liefdesgras) en freekeh (graanproduct);
  • Notenpasta’s voor dressings en dips (bijvoorbeeld zonnebloempitten);
  • Onderbenutte producten zoals koolraap, zeewier of roodalgen;
  •  
  • Gedehydrateerde groenten voor extra textuur.

Het ruime aanbod aan salades op Deliveroo.be zorgt ervoor dat er iets is voor iedereen. 

Deliveroo tip: Nood (Brussel), Vers-Zuid (Antwerpen) & Maju (Antwerpen)

5. NO OR LOW ALCOHOL
Een gezond lichaam staat gelijk aan een gezonde geest. Afgelopen jaar, zag Deliveroo een toename van het aantal bestellingen van alcoholvrije bieren in de wintermaanden en dan voornamelijk in februari. Deze trend zal in 2020 gestaag toenemen. 

Deliveroo tip: Joe & The Juice (Antwerpen)

6. FRESH PASTA
Terwijl we 10 jaar geleden kant-en-klare pastasaus aten, is er nu steeds meer vraag naar verse pasta. De zoekopdracht naar “verse pasta” op Deliveroo.be is afgelopen 12 maanden met 25% toegenomen en de bezorgservice ziet dit aantal continu toenemen gedurende 2020. Pasta is niet voor niets het best scorende gerecht op Deliveroo!

Deliveroo tip: Pici (Antwerpen) & San Marco (Gent)

7. EXPERIENCE
Bij generatie Z draait alles rond ervaringen. Ze geven liever €75 uit aan een spannende show cooking avond dan aan een kledingstuk. Hoe creëer je die ervaring? Onderzoek van Deliveroo toont aan dat consumenten sfeer en service net zo belangrijk vinden als het eten zelf. 

Bij het bezorgen van eten wordt er creatiever omgegaan om een ervaring te creëren: van ongebruikelijke ingrediënten tot digitale ervaringen, kunnen consumenten in 2020 meer dan tevoren van een ongewone eetervaring genieten. Dankzij Deliveroo.be ontdek je steeds als eerste de laatste nieuwe restaurants in jouw stad.

8. BALANCING TO BE SUSTAINABLE 
2020 is het jaar van evenwicht. Consumenten breken met gewoontes, experimenteren met nieuwe levensstijlen en proberen nieuwe gerechten uit in een poging om gelukkigerverantwoordelijker en duurzamer te leven. 

Evenwichtige voeding, waarbij sommige vleesgerechten worden vervangen door plantaardig voedsel. Een evenwichtige gezondheid waarbij hamburgers en pizza’s soms al eens plaats kunnen maken voor een salade of plantaardige alternatieven. Een evenwicht in financiën waarbij geld op een verstandige manier wordt uitgegeven

Deliveroo tip: Le Botaniste (Brussel & Gent), Veg'ger (Brussel) & Loving Hut (Leuven)

9. INSTAGRAMMABLE 
Sinds een paar jaar is het ‘in’ om je eten te fotograferen en te delen op sociale media. Ook in 2020 zullen mensen vaker foto’s van gerechten maken en delen. De meest voorkomende gerechten op sociale media zijn:

Milkshakes
Burgers
Donuts
Sushi
Frieten 

Deliveroo tip: The Avocado Bar (Leuven & Mechelen), Humm (Antwerpen) & Bavet (Antwerpen, Gent, Leuven, Brugge & Brussel)

10ON FIRE
Eén van de oudste en meest primitieve kookmethoden is terug: koken op
houtskool
! De houtskoolachtige smaak is de afgelopen maanden toegenomen
aan populariteit. Met zijn rokerigheid en houtachtige diepte die de
natuurlijke smaak van de ingrediënten benadrukt.

Contacteer ons
Maureen Richard
Daphné Bonami
Maureen Richard
Daphné Bonami
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium