Skip to Content
De Sint geeft gemiddeld 58 euro per kind uit in België

De Sint geeft gemiddeld 58 euro per kind uit in België

Coronavirus: beperkte impact op eindejaarscadeaus

Corona crisis of niet: de Belg is van plan evenveel uit te geven aan eindejaarscadeaus als vorig jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van iVox in naam van online shopping specialist Klarna. Per kind heeft de Sint een gemiddeld budget van €58 in België. We zullen gemiddeld voor €274 aan cadeaus onder de kerstboom leggen.

Brussel, 1 december - The end of the year is near! En dat staat natuurlijk synoniem met eindejaarsaankopen. Klarna, online shopping specialist, verrichtte samen met studiebureau iVOX een onderzoek naar de Belg en hun (online) koopgedrag voor Sinterklaas én voor Kerst. In totaal werden 1.000 Belgen bevraagd vlak voor de tweede lockdown in België. Klarna maakte eerder dit jaar zijn intrede in de Belgische markt met hun fameuze “Betalen binnen 21 dagen’: consumenten bestellen producten in hun favoriete webshops en betalen enkel voor de producten die ze houden, tot 21 dagen na ontvangst.

Online is koning
Hoewel de handelszaken terug openen vanaf 1 december, staat het buiten kijf dat we meer dan ooit online shoppen. Zo’n 88% van de respondenten geeft aan evenveel of meer uit te geven online dan voor de corona pandemie. En dat is voor Sinterklaas en Kerst ook niet anders! Verrassend: 63% geeft aan dat hun eindejaarsaankopen exact hetzelfde zullen zijn als vorig jaar. Iets meer dan de helft (54%) geeft aan dat dat alvast meer online zal gebeuren dan vorig jaar.

Wie bezuinigt, wijst met de vinger naar corona-gerelateerde zaken; zoals een kleiner feest (26%) of een gewijzigde financiële situatie (25%). In Vlaanderen geven degenen die minder zullen uitgeven driedubbel zo vaak als in de andere landsdelen aan dat dit komt omdat ze dit jaar niet in feeststemming zijn. Een kleine groep wil net méér uitgeven aan eindejaarscadeaus dan in 2019, geeft opnieuw de corona crisis aan als belangrijkste reden (35%): zij willen iets doen om  het trieste jaar te compenseren.

"Eindejaarsaankopen doen we dit jaar meer online, we weten precies wat we willen en denken na over iedere aankoop terwijl we op jacht gaan naar de beste deals, en we merken duidelijk dat consumenten een voorkeur hebben voor webshops die ‘pay later’ diensten aanbieden,” aldus Wilko Klaassen, Klarna-directeur voor België en Nederland. “Maar liefst 74% van de online shoppers wil er gebruik van maken en 3 op 5 geeft aan dat ze sneller iets online zouden kopen. Is de Sint niet zeker van een cadeautje? Is dat kerstcadeautje toch niet echt iets voor jou? Dan kun je gratis en  in slechts enkele kliks omruilen.”

De Sint koopt voor gemiddeld €58 aan cadeaus per kind 

Binnen enkele dagen weerklinkt opnieuw het jaarlijkse ‘Zie ginds komt de stoomboot…’. En die Spaanse vloot brengt natuurlijk cadeautjes mee.  En dat mag wat kosten: de Sint spendeert gemiddeld €58 per kind aan cadeaus. Mannen hebben doorgaans een groter budget (gemiddeld €66), terwijl vrouwen ongeveer €50 uitgeven met Sinterklaas.

We kopen -samen met Sinterklaas- het vaakst een cadeaus voor eigen kroost (28%),  gevolgd door kleinkinderen (17%) en andere kinderen uit de familie (15%).

Dat weerspiegelt zich ook in het budget;
1) Een cadeautje voor eigen kroost kost de Sint doorgaans €65 per kind
2) Voor een kleinkind kiezen we samen met de Sint iets uit van  €63
3) Voor een ander kind uit de familie voorziet de Sint een gemiddeld bedrag van €37.

De bevraagde online shoppers, die samen met Sinterklaas cadeautjes kopen (én al op voorhand weten hoeveel ze gaan spenderen), geven gemiddeld €143 uit aan alle Sinterklaascadeaus samen. Ze geven een cadeautje aan gemiddeld 3 kinderen (2,9). Mannen zijn opnieuw the biggest spenders: ze voorzien gemiddeld €166 terwijl vrouwen €121 aan de kant zetten.

Lief krijgt duurste kerstcadeau
Het budget van de Kerstman ligt beduidend hoger dan van Sinterklaas. Gemiddeld spenderen we elk zo’n €274 aan cadeautjes voor onder de kerstboom, goed voor €68 per persoon. Meestal kiezen we met de Kerstman voor gemiddeld 5 personen een kerstcadeau. We kopen meestal een cadeau voor onze partner (55%) of (schoon)ouders en grootouders (50%). Natuurlijk verwacht 44% ook iets voor hun(klein)kinderen te kopen. Daar blijft het niet bij: andere familieleden (34%), vrienden (14%) en zelfs collega’s (4%) krijgen een Christmas surprise.

Niet verwonderlijk: the biggest chunk van dat budget gaat vooral naar presentjes voor partners en kinderen. Het allerduurste cadeau kopen we voor onze partner, dat kost ons gemiddeld €117. Wie een Franstalig lief heeft, heeft de hoofdvogel afgeschoten. Zij kunnen rekenen op een cadeau van maar liefst €146. Nederlandstalige partners tasten minder diep in de buidel met een gemiddeld budget van €100.

Voor kerstcadeaus voorziet de Belg gemiddeld volgende budgetten:

  1. Ons lief spant de kroon: hij of zij krijgt het duurste cadeau met een gemiddelde kostprijs van €117
  2. Op de tweede plek pronkt ons (klein)kind met €84
  3. Onze (groot- of schoon)ouders vervolledigen de top drie met een cadeau van €54
  4. Voor een ander familielid voorzien we met de Kerstman €44
  5. Vrienden krijgen een kerstcadeautje van gemiddeld €32
  6. En ook collega’s dragen we een warm hart toe: zij vinden een cadeau van zo’n €27 onder de kerstboom.

Ook leeftijd speelt een rol in ons aankoopbudget. Voor cadeautjes voor onze partner geldt:

  • 18-35 jaar: €105,4
  •  35-54 jaar: €135,8
  • 55-plussers: €107,9

Al is er ook een duidelijk verschil tussen beide landstalen: Nederlandstalige Belgen spenderen doorgaans €100,2  aan een kerstcadeau voor hun partner, bij Franstalige Belgen  tikt dat aan tot €146,5.

Voor (klein)kinderen ligt ons kerstbudget een pak lager met gemiddeld €84. We zien ook hier duidelijke verschillen per leeftijd in het aankoopbudget:

  • 18-35 jaar €74.9
  • 35- 54 jaar €96.7
  • 55+ €74.1

En ook hier speelt taal opnieuw een hoofdrol: Nederlandstalige Belgen zijn doorgaans minder vrijgevig met een gemiddelde van €68,6  per kind. Bij Franstalige Belgen zien we bijna een verdubbeling van dat budget met €110,7  per kind.

over het Sint & EOY Onderzoek
Uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Klarna tussen 12 en 16 oktober bij 1.000 Belgische online shoppers, representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02%.

Over de doelgroep
Wanneer we aan een representatief sample van de Belgische bevolking 18+ vragen hoe vaak ze in het laatste half jaar een online aankoop gedaan hebben, zijn dit de resultaten:

7%: minstens wekelijks
29%: enkele keren per maand
21%: een paar keer gedurende het afgelopen jaar
15%: heeft de afgelopen 6 maanden geen online aankoop gedaan

Voor dit onderzoek wordt de groep Belgen die in het laatste halfjaar geen online aankopen deed, buiten beschouwing gelaten.  

 

over Klarna
Wij maken shoppen smoooth. Dankzij Klarna kopen consumenten nu en betalen ze later. Zo halen ze vandaag nog in huis wat ze maar willen. Klarna’s aanbod voor consumenten en retailers omvat betalingen, social shopping en persoonlijke financiën. Meer dan 200.000 handelaars, waaronder H&M, Sephora, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike and AliExpress, bieden Klarna’s innovatieve shopbeleving online en in de winkel aan. Klarna is het hoogst gewaardeerde niet beursgenoteerde fintechbedrijf in Europa met een waardering van 10,65 miljard dollar, en een van de grootste fintechbedrijven ter wereld. Klarna werd opgericht in 2005, heeft meer dan 3500 medewerkers en is actief in 17 landen.
Surf naar klarna.com voor meer informatie.

 

Contacteer ons
Charlotte Marron
Charlotte Marron
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium