Skip to Content

De invloed van de pandemie op modetrends en koopgedrag in België

Brussel, 24 juni 2021 - In een tijd waarin digitaal koning is, komt het niet als een verrassing dat e-commerce aan een overwinningsmars bezig is. En dat zal zo blijven, ook na de pandemie. 
Uit een Klarna studie* blijkt dat 88% van de Belgische consumenten meer online winkelt sinds covid-19 en dat ze dat ook zullen blijven doen. Maar welke invloed heeft de pandemie op ons modegevoel? En hoe zullen deze gebeurtenissen onze stijl bepalen? Klarna, online shopping expert, onderzocht de impact van de pandemie op ons koopgedrag en stijlgevoel.

Dit onderzoek werd uitgevoerd als onderdeel van Klarna's nieuwste partnerschap met muzikant, stijlicoon en ondernemer A$AP Rocky. In een wereldwijde campagne moedigt Klarna consumenten aan om hun look op te frissen nu de wereld terug opent na een jaar op slot.

Duurzaamheid staat voorop voor Belgische shoppers na de pandemie
Uit recente gegevens van Klarna** blijkt dat het leeuwendeel van de consumenten zijn of haar koopgedrag heeft aangepast tijdens de pandemie. Deze percentages zijn het hoogst in België (65%) en in ons buurland Nederland (64%). Wereldwijd verklaren bijna twee op de drie consumenten (64%) dat zij duurzamer zijn gaan winkelen dan vóór de pandemie. En opnieuw voert ons land die lijst aan, deze keer samen met Italië en Spanje: 70% van de Belgische consumenten zegt dat ze zich meer bewust zijn van de impact van hun koopgedrag op het milieu. De Belgische consument winkelt over het algemeen minder (23%) en kiest voor duurzamere merken (22%). Van degenen die zeggen duurzamer te winkelen, geven de meeste aan (82%) dat ze dat ook na de pandemie zullen blijven doen.

"De pandemie heeft onze relatie met mode en duurzaamheid veranderd, omdat we als samenleving meer eco-bewust geworden zijn. Nu het virus zich wereldwijd heeft verspreid, zijn we erg op onze hoede wat betreft de herkomst van producten (ook kledingstukken). De verandering die zich tussen mode en duurzaamheid heeft voorgedaan, zal waarschijnlijk ook niet afnemen, omdat de pandemie zo traumatisch was. En dat soort langdurige traumatische incidenten hebben de neiging om een langer psychologisch effect achter te laten. " 
Dr. Dawnn Karen, Amerikaanse modepsychologe

'tis the season... voor kleur en patronen!
Het is duidelijk dat we allemaal een verandering in perspectief nodig hebben na de pandemie! 70% van de Belgen zegt dat hun stijl zeker zal veranderen. Onderzoek toont aan dat we in de toekomst verschillende looks zullen uitproberen en creatiever zullen omgaan met onze persoonlijke stijl. Dé modetrends die we gaan zien deze zomer? Méér kleur en méér prints. Kleurrijke kleding is de verwachte trend voor de zomer van 2021. 2 op 5 (39%) zegt nu meer geïnteresseerd te zijn in het dragen van kleuren dan voor de pandemie. 

Naast kleur zullen we deze zomer zeker en vast meer uitgedost zijn in prints. Bloemen zijn hot: een derde (35%) van de Belgische consumenten zegt deze zomer kleding met bloemmotieven te zullen dragen. Op de tweede plaats vind je abstracte prints (22%), gevolgd door dierenprints (18%).

De hele wereld wil een comfy stijl op kantoor, behalve de Belgen!
Ook op kantoor staan we aan de vooravond van grote veranderingen! En dan hebben we het niet alleen over meer telewerk. Belgen dromen ervan om 'office chic' terug te brengen als de volgende modetrend na de pandemie (22%)! We willen en masse onze gewone werklook opleuken in vergelijking met hoe we ons kleedden vóór de pandemie (64%). Verrassend: België is wereldwijd het enige land (samen met Italië en Spanje) waar men liever gaat voor een geklede kantoorstijl, dan voor comfortabelere opties.
 

Je lockdown look van je afschudden?
Hier zijn wat tips van modepsycholoog Dawnn Karen om terug in de (mode)game te komen!


1. Oefen een modepsychologische oefening genaamd 'Have a Mindful Morning'. Doe vóór je normale ochtendroutine een dagelijkse zelfcheck-in om je emotionele temperatuur te meten. Vraag jezelf: Hoe voel ik me? Wat staat er op mijn agenda? Hoe wil ik me vandaag voelen? 

2. Doe je best om het heilige ochtenduur te eren! Dit zou wel eens een fantastische dag kunnen worden. Neem de tijd om je te concentreren op deze privétijd en deze ruimte (je slaapkamer, je badkamer,...) met de eerbied die jij/ze verdienen.

3. Om je lockdown look van je af te schudden, schrijft Karen je Mood Enhancement Dress voor. Kies na je ochtendmoment kleding die je geest verheft, waardoor je je beter, sterker en krachtiger voelt. Net zoals je een liedje/playlist afspeelt om een bepaalde stemming op te roepen, kun je dit doen door jezelf 's ochtends aan te kleden. 

4. Het addertje onder het gras? Dit werkt alleen als wat je aantrekt authentiek aanvoelt. Het betekent niet dat je je fancy kleedt enkel als dat nodig is. Mood Enhancement Dress is kleding gebruiken om je perspectief te veranderen!


Hebben we niet allemaal een verandering in perspectief nodig na de lockdown? Laten we beginnen onszelf van binnenuit te (re)stylen

Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium