De exponentiële groei van fast casual restaurant concept Bavet

De exponentiële groei van fast casual restaurant concept Bavet

5 jaar Bavet: het succes recept

Wie aan Belgische spaghetti denkt, komt al snel uit bij de keuken van zijn of haar (groot)moeder of bij Bavet! Het spaghetti concept dat in 2015 het levenslicht zag, is inmiddels uitgegroeid tot een collectie van meer dan 10 fast-casual-food hubs in binnen- én buitenland. Na vijf jaar is het tijd voor een terug- en vooruitblik!

Het zoveelste burgerrestaurant openen was voor Peter Van Praet, oprichter en concept guardian van Bavet, geen optie. Hij koos resoluut voor spaghetti en dat was met de opening van de eerste Bavet meteen een schot in de roos. Een karaktervol hoekpand op een goed toegankelijke locatie in Gent. Vijf jaar later en 11 restaurants verder met nog 3 in aanbouw dit jaar, onderscheidt elke locatie zich door een specifieke eigenheid. De zogenaamde brand icons die worden toegevoegd, vormen de kers op de taart om er een echt Bavet-restaurant van te maken.  

Traditiegetrouw heeft elk Bavet-restaurant een eigen muze. Onder meer Albert Einstein, Ferre Grignard en Eadweard Muybrigde zijn slechts enkele namen die levensgroot op de muur van de vestigingen prijken en dit steeds in samenwerking met lokale artiesten. Voor hun meest recente opening in Maastricht vroeg Bavet de bezoekers wie ze als muze op muur wilden zien, dit sociaal experiment willen ze eventueel gaan doortrekken naar de toekomst toe. Het betrekken van de lokale omgeving en het inzetten op een beperkt aanbod aan lokale producten die verschillen per locatie maken de lokale cultuur van Bavet extra sterk. 

Spaghetti is slechts één van de factoren die Bavet maakt tot wat het vandaag is. Beleving en cultuur, zowel inhouse als outhouse zorgen ervoor dat Bavet een echte community vormt. Af en toe kun je zelfs muzikaal talent ontdekken tijdens Bavet Carpet of pik je tijdens je bezoek een live performance comedy mee op Blue Mondays. En sedert kort organiseren ze ook social bike rides die je dan kan afsluiten met een heerlijk bord spaghetti en pint. Zie Bavet gerust als het lokale buurtcafé 2.0!

Peter Van Praet blikt tevreden terug op de voorbije vijf jaar: “Het is prachtig om te zien wat we op zo’n korte termijn hebben kunnen realiseren. Dit alles is te danken aan de dagdagelijkse inzet van al onze medewerkers die vooral tijdens deze laatste moeilijke maanden door het vuur zijn geweest voor ons bedrijf. Een groot feest geven is nu onmogelijk gezien de huidige omstandigheden maar ons team mag er zeker van zijn dat ik nog iets in petto heb om dit te vieren (lacht).”

Het ABC van Bavet
Ondanks de corona crisis zet Bavet sterk in op organische groei. Afgelopen maand won Bavet voor het eerst internationaal terrein met de opening van een eerste vestiging in Nederland en dit geheel in een nieuw kleedje. Bavet 2.0 is na vijf jaar een feit! 

Een nieuwe identiteit die offline in de restaurants, de eco packaging, de merchandising en op straat te zien zal zijn, maar ook online met een nieuwe website en social media content. Doorheen hun bestaan heeft Bavet een levensstijl uitgebouwd die wordt samengevat in de Bavet Alphabet video. Elke letter van het alfabet vertegenwoordigt een element dat kenmerkend is aan de eigenheid van Bavet.  

Peter Van Praet kijkt vol verwachting uit naar de toekomst: “We kijken samen uit naar een mooie toekomst. Bavet zal zich blijven bewegen als kameleon om succesvol te blijven. In iedere regio of stad waar wij ons vestigen moeten we goed analyseren wat er leeft en speelt en daarop inspelen met ons tweakable concept, alleen zo kunnen we succesvol zijn op lange termijn. Het befaamde plug and play principe is voor ons niet aan de orde. Ook moeten we sterk waken over de brug tussen onze frontline (medewerkers in het restaurant) en core team (hoofdkantoor), dat mag niet verloren gaan in oneindig veel lagen, er moet steeds een directe lijn zijn! Hier zal ik over waken.” 

Vijf jaar Bavet zal gedurende de maand oktober hun chefs, medewerkers, studenten, partners en klanten extra in de kijker zetten om hen te bedanken, want “Made for Friends” is en blijft de tagline van dit verhaal. Deze zogenaamde Baveteers dragen bij tot de community en groei van Bavet. Na een eerste vestiging in het buitenland, blijft Bavet hongerig op zoek gaan naar nieuwe locaties. Voor het einde van 2020 openen zij Luik, Leuven 2.0 en Mechelen. Welke locaties we in 2021 kunnen verwachten is nog even afwachten.

Contacteer ons
Daphné Bonami
Daphné Bonami
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium