De Belg en zijn keuken – mengkraan als eyecatcher

De Belg en zijn keuken – mengkraan als eyecatcher

Een recent onderzoek* van GROHE, 's werelds toonaangevende speler op vlak van innovatie sanitaire producten, pakt uit met enkele verrassende cijfers en wetenswaardige weetjes over de Belg en zijn keuken.

Onderzoeksbureau iVOX vroeg aan 1.000 Belgen tussen 18 en 79 jaar hoe vaak ze in de keuken vertoeven en polste naar hun houding t.o.v. de keukenmengkraan en de spoelbak. We zetten de meest opvallende feiten op een rijtje. 

Opvallende keukenfeiten:

  • 2 op 3 Belgen vertoeft graag in hun keuken
  • De (uittrekbare) keukenmengkraan wordt het vaakst genoemd als dé eyecatcher
  • Limburgers ontvangen hun gasten éérst in de keuken, daarna in de eetkamer
  • De Belg weet héél goed welk soort spoelbak hij wilt: een dubbele, mét afdruiprek
  • 1 op de 2 Belgen is er van overtuigd dat een kraan waar kokend water uit kan komen, hen veel tijd zou besparen in de keuken.
  • 43% van de Belgen geeft aan dat een keukenkraan die handsfree te bedienen is, handig zou zijn voor hen.
  • 71% van de Belgen heeft een afdruiprek naast hun spoelbak.
  • 68% heeft bovendien een voorkeur voor een dubbele spoelbak.
  • Zo’n derde van de Belgen (36%) geeft aan dat ze wel een slimme keuken zouden willen thuis. Een ongeveer even groot aandeel (37%) denkt dat een slimme keuken hun leven gemakkelijker zou maken.

Keukenmengkraan als eyecatcher van het keukenwerkblad: 
De spoelbak (en bijhorend de keukenmengkraan) behoren tot de meest gebruikte onderdelen in ieders keuken. Ze worden dagelijks intensief gebruikt, waardoor ze het hart vormen van de keuken. GROHE zorgt ervoor dat dat hart functioneel, kwalitatief én esthetisch van het hoogste niveau is. Het merk wilt de keukenroutine zo gemakkelijk mogelijk maken met zijn consumentgericht keukenportfolio. Innovatieve keukenapparatuur is daarbij essentieel.

  • De keukenkraan en de spoelbak zijn volgens 1 op 4 Belgen de belangrijkste locatie in de keuken.
  • 6 op de 10 geeft aan dat een keukenkraan met een mooi design een echte eyecatcher is in de keuken.
  • 27% van de Belgen heeft een keukenmengkraan in dezelfde kleur als hun spoelbak. Nog eens 23% heeft dat niet, maar zou het wel graag willen.
  • 6 op de 10 wilt ook (of heeft nu al) een uittrekbare kraan in de keuken. Het aandeel van het laatste ligt beduidend hoog in de Vlaamse provincies. Zo heeft  34,4% van de West-Vlamingen, 30% van de Vlaams-Brabanders, 28,3% van de Oost-Vlamingen en 27,3% van de Antwerpenaren reeds een uittrekbare keukenmengkraan in huis.

De keuken behoort tot een van de favoriete plekken in het huis van de Belg
We steken het niet onder stoelen of banken, de keuken dient voor zoveel meer dan alleen als plaats om eten te bereiden. Het is een plek waar steeds van alles gaande is. Sociaal contact staat er centraal. Je kookt er samen, eet er, deelt er ideeën, werkt er en komt er samen met gezinsleden of vrienden. De keuken is dus niet zomaar een ruimte, het is een volwaardige hotspot in huis. Die mening is ook het merendeel van de Belgen toegedaan. De keuken (77%) vormt naast de woonkamer (87%) het middelpunt in de meeste Belgische huishoudens. 2 op de 3 Belgen vertoeft dan ook graag in hun keuken.

  • De eetkamer blijft de belangrijke ontmoetingsplek om gasten te ontvangen (52%), gevolgd door de keuken (42%).
  • Limburgers geven uitzonderlijk vaak aan dat de keuken voor hen een van de belangrijkste plaatsen is om gasten te ontvangen (64%). Dat is bijna dubbel zo veel als het aandeel Brusselaars (34%), Luikenaars (34%) en respondenten uit Henegouwen (33%) die hetzelfde aangeven. Ook in Luxemburg (55,7%), West-Vlaanderen (49,3%) en Vlaams-Brabant (47,7%) nodigt ongeveer de helft van de inwoners zijn bezoek éérst uit in de keuken.
  • Maar liefst 8 op de 10 Belgen geeft aan tevreden te zijn over zijn of haar keuken. Het zijn vooral de Antwerpenaren (88,7%), Luxemburgers (84,4%), West-Vlamingen (82,3%), Vlaams-Brabanders (81,4%) en Oost-Vlamingen (80,3%) die helemaal tevreden zijn over hun huidige keuken. Zo’n kwart van de inwoners van Brussels Hoofdstedelijk gewest is niet tevreden over hun huidige keuken.
  • Respondenten die tevreden zijn over hun keuken, geven eveneens vaker aan dat ze een open keuken hebben (tevreden: 50%, ontevreden: 40%). 
  • Ook jongere respondenten geven vaker aan dat ze een open keuken hebben (<=34: 62%, 35-54: 53%, 55+: 35%).

Design keukenspoelbak en keukenmengkraan esthetisch op elkaar afgestemd
GROHE introduceerde begin dit jaar een reeks spoelbakken in composiet (grijs of graniet) -en realsteel afwerking: GROHE K400GROHE K400+ en GROHE K500. Verder lanceerde GROHE ook de K700 lijn, die naast composiet -en realsteel afwerking ook beschikbaar is in de GROHE Colors Brushed Hard GraphiteBrushed Warm Sunset en Brushed Cool Sunrise. In combinatie met de keukenkranen van het merk bieden de spoelbakken een totaaloplossing voor je keuken. De spoelbakken zijn perfect esthetisch te combineren met alle keukenkranen van het merk. Samen vormen ze de ‘finishing touch’ in de keuken.

Daarnaast lanceerde het merk ook een nieuwe serie keukenmengkranen. Bijzonder is de gloednieuwe GROHE SmartControl Kitchen. Hierdoor  bedien je de keukenkraan niet traditioneel met de hendel, maar via een intuïtieve SmartControl-knop vooraan op de mengkraan. Die zorgt voor een compleet nieuwe gebruikerservaring waardoor je meer ruimte en bewegingsvrijheid krijgt die op zijn beurt zorgt voor maximaal gebruiksgemak. De uittrekbare kraan won reeds een iF Gold Award en de Kitchen Innovation of the Year 2020 prijs. Een regelrecht goudhaantje!

 

Over GROHE N.V. - S.A.
GROHE, 's werelds toonaangevend merk voor complete badkameroplossingen en keukeninrichtingen heeft in totaal meer dan 6.500 werknemers in 150 landen, waarvan 2.600 in Duitsland. Sinds 2014 maakt GROHE deel uit van de sterke merkenportefeuille van de Japanse fabrikant van baanbrekende water- en woningbouwproducten: LIXIL. Om "Pure Freude an Wasser" te garanderen, is elk GROHE product gebaseerd op de merkwaarden kwaliteit, technologie, design en duurzaamheid. 

Gerenommeerde producthighlights zoals GROHE Eurosmart of de GROHE thermostaatserie, maar ook baanbrekende innovaties zoals het GROHE Blue watersysteem onderstrepen de diepgaande expertise van het merk. GROHE richt zich op de behoeften van de klant en creëert zo intelligente, toekomstgerichte en duurzame productoplossingen die een relevante toegevoegde waarde bieden binnen elk gezin én bovendien het kwaliteitslabel "Made in Germany" dragen. R&D en design zijn stevig verankerd als een geïntegreerd proces in Duitsland. GROHE neemt daarnaast zijn bedrijfsverantwoordelijkheid uiterst serieus en richt zich op een grondstofbesparende waardeketen. Sinds april 2020 produceert het sanitairmerk wereldwijd CO2-neutraal. GROHE heeft zich bovendien het doel gesteld om tegen 2021 volledig kunststofvrije productverpakkingen te gebruiken.

Het succes van GROHE werd de afgelopen tien jaar bevestigd met meer dan 460 design- en innovatieprijzen, als een van de meest duurzame Duitse ondernemingen. Daarnaast was GROHE de eerste binnen zijn sector die de MVO-prijs van de Duitse regering won, alsook opgenomen werd in de Top 50-ranking van het gerenommeerde Fortune®-magazine in de categorie ‘Changing the World’.​​
www.grohe.be

* Onderzoeksbureau iVOX vroeg in mei 2020 (in opdracht van GROHE) aan 1.000 Belgen tussen de 18 en 79 jaar naar hun keukengewoontes.

Contacteer ons
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium