Data toont aan dat Belgen deze eindejaarsperiode anders winkelen dan vorig jaar

Kerstinkopen doen we vroeger dan ooit en ons budget is groter

Klarna, marktleider in flexibele betalingsoplossingen, deed onderzoek naar de winkelgewoonten van Belgische consumenten voor deze eindejaarsperiode. Ut data* blijkt dat Belgische consumenten hun inkopen voor de feestdagen vroeger inslaan dan vorig jaar – sommigen beginnen al in september! – en dit jaar ook meer uitgeven dan in 2020. 

November, het officieuze startschot voor de eindejaarsfeesten? Of toch niet? Klarna onderzocht* hoe Belgische consumenten dit jaar hun inkopen voor de feestdagen organiseren. Een op de vijf Belgen (19%) wil zijn inkopen voor de feestdagen dit jaar heel wat eerder doen dan vorig jaar (en een op de tien plant zijn inkopen al sinds september). Ongeveer een derde van de Millennials en Gen Z staat zo erg te popelen om hun kerstinkopen te doen, dat ze al vóór Black Friday hun slag slaan. De belangrijkste redenen waarom Belgen zo vroeg aan het inkopen slaan, is om te profiteren van koopjes en promoties (60%), omdat ze er zeker van willen zijn dat de gewenste producten beschikbaar zijn (46%) én omdat ze late leveringen willen vermijden (39%). Logisch, want dat laatste was vorig kerstseizoen een heikele kwestie in België.

Wilko Klaassen, General Manager van Klarna België: “Uit ons onderzoek blijkt dat de Belgen hun cadeaus voor de feestdagen eerder kopen dan vorig jaar. En hoewel ze een duidelijk budget vooropstellen, geven ze ook meer uit dan voorheen. Retailers doen er dan ook goed aan zich op deze vroege vogels voor te bereiden. Concreet wil dat zeggen dat ze online zichtbaarder dan ooit moeten zijn.”

Voor in-store winkelen wordt vooral gemak als belangrijkste reden aangehaald, en winkelcentra doen gouden zaken

Een op de drie (33%) Belgische consumenten denkt het grootste deel van zijn kerstinkopen dit jaar online te doen, terwijl 27% verwacht om evenveel in webwinkels als in fysieke winkels te kopen. Bijna de helft (40%) van de respondenten is nog steeds van plan om zelf naar de winkel te gaan. Belgische consumenten die vooral in-store winkelen, gaan deze feestdagen voornamelijk naar winkelcentra (45%). Grootwarenhuizen (42%) en internationale ketens (31%) zijn ook bijzonder populair voor kerstinkopen. De reden? Zo kunnen ze zowel kerscadeaus winkelen als gewone boodschappen doen. Dé ideale manier om efficiënt hun to-dolijst te streamlinen! 

Met Black Friday in zicht is bijna de helft van de Belgen (41%) van plan om dit jaar te profiteren van Black Friday-koopjes. Wel zegt 62% dit voornamelijk online te zullen doen. Cyber Monday, het techzusje van Black Friday, wordt in 2021 allicht de op één na belangrijkste dag voor de e-commerce, net na Black Friday. 

 

We geven meer uit, maar stellen een duidelijk budget voorop

Als we naar het budget kijken, dan is de helft (49%) van de Belgen van plan om evenveel uit te geven als vorig jaar. Een op de vijf (18%) is deze feestdagen van plan om meer uit te geven aan cadeaus. Gen Z (34%) en Millennials (23%) nemen het voortouw en betalen allicht al wat meer. Meer dan een op de drie (34%) van alle shoppers verwacht tussen € 251 en € 1000 uit te geven aan kerstcadeaus. Hoewel verwacht wordt dat we meer gaan uitgeven,  betekent dit niet dat iedereen van plan is om zijn bankrekening te plunderen. 66% van de Belgen houdt zich bij de zoektocht naar het perfecte kerstgeschenk aan een vooraf bepaald budget.

Het sleutelwoord bij kerstcadeaus dit jaar is duurzaamheid: de helft van Gen Z (52%) en de Millennials (50%) koopt vaker merken die verbonden zijn met een goed doel of die iets terugdoen voor de maatschappij. Dit gevoel geldt bij alle shoppers ook voor de verpakking: meer dan de helft verkiest namelijk een duurzame en milieuvriendelijke cadeauverpakking. 

 

Sociale media spelen een bepalende rol bij de kerstinkopen

Niets heeft zoveel invloed op de Belgische consument als de sociale media bij kerstinkopen. De overgrote meerderheid van jonge consumenten (Gen Z 58%, Millennials 54%) verklaart een kerstcadeau te hebben gekocht nadat ze het op de sociale media hadden gezien. Ook het oudere publiek ontkomt niet aan de kracht van de sociale media: meer dan een op de drie (36%) van Gen X en een op de vijf (17%) van de babyboomers merkt de invloed van hun sociale media feed. 

Het valt niet te ontkennen dat onze winkelgewoonten veranderen en zich steeds meer begeven in digitale sferen. Neem nu livestream shopping, een trend die deze kerstperiode in opmars is. Uit onderzoek van Klarna blijkt dat de helft van Gen Z (47%) en de Millennials (54%) belangstelling heeft voor livestreams waar merken producten promoten en connecten met hun publiek via een digitaal platform.

Instagram is het populairste platform bij Gen Z (63%). Facebook is dan weer de grootste bij millennials (69%), Gen X (74%) en baby boomers (80%).  Maar hoewel de sociale media een belangrijke rol spelen bij de ontdekking van producten, verklaart een opmerkelijke 76% van de respondenten dat ze het product via een andere site hebben gekocht. 

 

Voor wie doen we dit jaar onze kerstinkopen?
1) 
Familie staat op één. Ongeveer twee derde van de Belgen (69%) denkt kerstgeschenken voor familieleden te kopen. 
2) 25% is van plan om cadeaus te kopen voor vrienden. Vooral jongere shoppers vinden dit belangrijk (Gen Z: 43%, Millennials 38%). 
3) Twee op de vijf (40%) gaan op kerstcadeautjes jacht voor hun partner. 
4) Jezelf verwennen is geen schande: bij Gen Z en millennials koopt meer dan een op de vijf iets van hun eigen verlanglijstje voor zichzelf.

 

Voor meer informatie, contacteer:
Charlotte Marron  - klarna@talkie.be - 0478 59 64 32
Alexis Bracke  - klarna@talkie.be - 0473 63 48 20

* De bevindingen van dit rapport zijn gebaseerd op de enquêteresultaten van Klarna en op inzichten van de door Klarna gegenereerde winkelgegevens: 
-  De resultaten van een enquête bij 1000 Belgische consumenten tussen 18-66+ jaar, afgenomen in augustus 2021 door het onderzoeksbureau Dynata. Definities van elke leeftijdsgroep: Gen Z (18-24); millennials (25-40); Gen X (41-56); boomers (57-66).
-  Klarna-winkelgegevens van online aankopen wereldwijd in november en december 2020.

 

 

Over Klarna
Wij maken shoppen smoooth. Dankzij Klarna kopen consumenten nu en betalen ze later. Zo halen ze vandaag nog in huis wat ze maar willen. Klarna’s aanbod voor consumenten en retailers omvat betalingen, social shopping en persoonlijke financiën. Meer dan 250.000 handelaars, waaronder H&M, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike en AliExpress, bieden Klarna’s innovatieve shopbeleving online en in de winkel aan. Klarna is een van de hoogst gewaardeerde niet-beursgenoteerde fintechbedrijven ter wereld met een waardering van 45,6 miljard dollar. Klarna werd opgericht in 2005, heeft meer dan 4000 medewerkers en is actief in 17 landen. Surf naar klarna.com voor meer informatie.

 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a
9000 Gent

Voorkeuren aanpassen  |  Uitschrijven

 

Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium