BRO UPKOT: studentenkot van de toekomst

BRO UPKOT: studentenkot van de toekomst

Sociaal-duurzame studententoren verwelkomt kleine 300 studenten

Welkom in het kot van de toekomst! Bro Upkot, de nieuwste studententoren schittert in volle glorie aan de skyline van Gent en verwelkomt bij de start van het academiejaar een kleine 300 studenten. In deze studentenhuisvesting staan connectie, persoonlijke ontwikkeling en duurzaamheid centraal. Met als thema "evolutie" komt de innovatieve studentenhuisvester Upgrade Estate tegemoet aan de hedendaagse woonwensen van student: een sociaal-duurzaam kot in een groene omgeving.

 

MAATSCHAPPELIJKE UITDAGINGEN ALS UITGANGSPUNT 
Bro Upkot is Upgrade Estates meest ambitieuze studentenproject, zowel op architecturaal, als op sociaal-duurzaam vlak. 

​De toren, die door Archipl Architecten werd ontworpen, is 62 meter hoog, heeft 20 etages en 311 hippe kamers. Daarnaast biedt Bro Upkot ook antwoord op een aantal hedendaagse maatschappelijke uitdagingen. Gebouwen die vandaag worden gezet moeten inspelen op een sociaal, economisch en fysiek veranderde wereld. De studentenhuisvester Upgrade Estate daagt zichzelf uit met een indrukwekkende hoogbouw waardoor duurzaam met ruimte wordt omgesprongen. Ook het groen rond de toren wordt zo maximaal behouden.

Daarnaast scoort Bro qua impact op het milieu goede punten. In de hypermoderne energyhub schuilen meerdere intelligente en duurzame bouwtechnieken, die ervoor zorgen dat Bro Upkot volledig gasvrij functioneert. Energiezuinig bouwen is één aspect van duurzame bouw, maar een doordacht gebruik van materialen is - op lange termijn -  minstens even belangrijk. Upgrade Estate kiest daarom maximaal voor voetafdrukvriendelijke materialen. 

"Het belang van sociaal contact tussen studenten mag niet worden onderschat. Geen enkele technologie kan die basisbehoefte vervangen. Wij creëren een toegankelijke omgeving die uitnodigt om te connecteren en te inspireren", aldus Nele Van Damme, co-CEO Upgrade Estate.

FACTS
Door het gebouw all-electric te maken, bespaart het jaarlijks meer dan 85.000 m3 aardgas en vermijdt het een CO2-uitstoot van ca. 164 ton. Mocht Upgrade Estate toch aardgas gebruiken, dan zou ze niet minder dan 19 voetbalvelden bos nodig hebben om de uitstoot te compenseren. Dankzij regenwaterrecuperatie recupereert ze jaarlijks 280.000 liter drinkwater dat gebruikt wordt voor de toiletten. Alle energietoepassingen samen, besparen jaarlijks 139 ton CO2. Dat is het equivalent aan het planten van 6950 bomen per jaar of 82 retourtjes Brussel-Lissabon.

Fun fact, de inwonende kotkip doet dienst als duurzaamheidsmascotte om studenten te sensibiliseren. 

MAXIMAAL CONNECTEREN VIA MICRO-COMMUNITIES
Upgrade Estate zet - in al haar gebouwen - de persoonlijke ontwikkeling van haar bewoners centraal. Alles staat in het teken om studenten te laten connecteren met elkaar, zélfs in coronatijden. Bro Upkot is daar een mooi verbeeld van, want niet alleen de naam verwijst naar kameraderie en vriendschappen, ook de inrichting en de site belichamen diezelfde filosofie. 

  • Dankzij de gemeenschappelijke leefkeukens per verdieping worden veilige microbubbels gecreëerd.
  • Voor het interieurconcept worden materialen hergebruikt. Denk maar aan houten paletten die rechtstreeks van de werf komen, een echte 'upcycling' dat voor een huiselijke sfeer zorgt.
  • In de traphallen word je geïnspireerd door leuke quotes en communitybeelden van Upkot, netjes ingekaderd in oude kaders. 
  • In de inrichting van de gemeenschappelijke ruimtes staat 'evolutie' centraal, door de evolutie van een gekend object centraal te zetten zoals de koffiezet, de barbiepop, het monopolyspel, .... "De boodschap naar de student is tweeledig: Geef bestaande materialen een nieuw leven, maar wees ook inventief en misschien word jij wel de uitvinder van de volgende editie?", aldus Nele Van Damme. 
  • Het gebouw biedt faciliteiten om in alle comfort te studeren of online les te volgen: samen studeren in de ruime leefkeukens, in het studiecafé mét zicht op de Gentse skyline of in de tuin
  • In die 'urban jungle' kunnen studenten terecht voor ontspanning.
  • Bewegen doen ze buiten op het volley- en basketbalplein of binnen in de fitnessruimte.
  • Het statige gebouw brengt ook "wilde" studentendromen in vervulling met een hoogtechnologische VR-gamekamer, die samen met studenten ontworpen is. 
  • De Upkot Coach waakt over een levendige Upkot community, organiseert bubble proof evenementen en biedt een luisterend oor aan studenten die het moeilijk hebben.

ZIJN ER NOG KAMERS? 
Bro Upkot is ook een sterk staaltje van samenwerking met de Gentse Hoger Onderwijsinstellingen. Meer dan de helft van de kamers wordt verhuurd aan Arteveldehogeschool, die op haar beurt ook verhuurt aan niet-Arteveldehogeschool studenten. En goed nieuws: er zijn nog kamers beschikbaar. 

BRO UPKOT IN CIJFERS 

62 meter hoog
20 verdiepingen
22 km sanitaire leidingen
3 km luchtkanalen​
311 studentenkamers
139 ton uitgespaard CO2 per jaar (82 retourtjes Brussel-Lissabon)
280.000 liter regenwaterrecuperatie jaarlijks
85.300 m3 aardgas uitgespaard per jaar (gebouw is gasvrij)
35 livings met open keukens
1 studiecafé met panoramisch zicht op de stad
1 tuin met terras, volleybalveld, basketbalveld en kotkip
1 fitness, 1 grote chillroom & 1 laundry
1 gameroom met VR
1 klusjesdienst

Contacteer ons
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium