Belgische e-bike start-up Cowboy lanceert verkoop in Fnac, Fiets! en Decathlon filialen, en breidt uit naar drie bijkomende markten

Belgische e-bike start-up Cowboy lanceert verkoop in Fnac, Fiets! en Decathlon filialen, en breidt uit naar drie bijkomende markten

De Brusselse ontwerper van slimme elektrische fietsen startte vanaf midden november met de verkoop van hun fietsen in geselecteerde retailkanalen. Hun recentste model, dat in april dit jaar gelanceerd werd, is beschikbaar in twintig filialen van Fnac, Fiets! en Decathlon

Alle retailers zullen de Cowboy fiets ook online aanbieden. In de elf Fnac filialen in België en één Fnac filiaal in Luxemburg waar de Cowboy fiets verkrijgbaar is, staat Cowboy centraal gepositioneerd in de winkels. Tijdens piekmomenten voorziet Cowboy eigen mensen in zes Fnac winkels om het Fnac personeel bij te staan. De Cowboy e-bike is ook verkrijgbaar in vier Fiets! winkels in Vlaanderen en Brussel, en in vier Decathlon filialen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

De aanwezigheid in retail wordt in eerste instantie als test beschouwd door Cowboy. De fiets was hiervoor uitsluitend online te bestellen via de website van Cowboy.

“We hebben onze verkoop in 2019 tot op heden vervijfvoudigd in vergelijking met het jaar ervoor”, vertelt Adrien Roose, CEO en mede-oprichter van Cowboy. “Om deze groei verder te zetten bekijken we alle mogelijke distributiekanalen, waaronder retail. Het potentieel om snel op te schalen is gigantisch, niet enkel in België maar ook in andere markten.

Deze drie retailpartners verbreden ons distributienetwerk op een complementaire manier. Fnac is de plek bij uitstek voor gadget geeks en early adopters, terwijl Fiets! bekend staat als de beste fietswinkelketen in België. Decathlon is dan weer de referentie als het aankomt op sportartikelen. Ongeacht hoe of waar een klant een Cowboy fiets koopt, zal hij of zij altijd met ons in contact blijven staan via de Cowboy app, en via onze responsieve klantendienst.”

 

Cowboy breidt verder uit en is nu actief in acht landen

Tegelijk breidt Cowboy uit naar drie bijkomende markten. Begin november 2019 maakte Cowboy zijn intrede in het Verenigd Koninkrijk. In Italië en Spanje zal de fiets tegen eind november ook verkrijgbaar zijn, al moeten deze laatste twee landen het voorlopig stellen zonder de mogelijkheid om de fiets aan huis te testen. Door de uitbreiding is Cowboy nu actief in acht markten, tegenover vijf in april. 

De Cowboy fiets was ten tijde van lancering in april 2018 enkel beschikbaar in België. Tegelijk met de lancering van het nieuwe model in april dit jaar, werden ook bijkomende markten Duitsland, Oostenrijk, Nederland en Frankrijk aangeboord. 

“In totaal legden alle Cowboy fietsen reeds meer dan 3 miljoen kilometer af, wat zich vertaalt in een CO2-besparing van ruim 400 ton. Uit een enquête onder onze klanten blijkt dat de belangrijkste reden voor hun aankoop is om minder vaak de wagen te moeten nemen. Ze kopen een Cowboy niet zozeer ter vervanging van een fiets, maar vooral om hun afhankelijkheid ten opzichte van hun wagen te verminderen”, vertelt Adrien Roose, CEO en mede-oprichter van Cowboy.`

 

Reeds meer dan 4000 testritten in 55 steden

In de vijf landen waar Cowboy sinds april 2019 actief is laten meer dan honderd freelance medewerkers potentiële kopers met de fiets testrijden. Meer dan 4000 personen in 55 verschillende steden probeerden de fiets al uit, waarna één op drie ook overging tot aankoop. 

Contacteer ons
Alexis Bracke
Quentin Glodé
Alexis Bracke
Quentin Glodé
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium