Belgische e-bike start-up Cowboy lanceert crowdfundingcampagne, geleid door Index Ventures investering van £1 miljoen

Londen, 4 december 2019 – Cowboy kondigt vandaag aan dat het vanaf 12 december een campagne zal starten op het crowdfundingplatform Crowdcube. Cowboy wil tot zeven cijfers vergaren om zijn verdere ambities op het gebied van micromobiliteit waar te kunnen maken.

Het bedrijf heeft in elk geval al een vliegende start gemaakt: in de aanloop naar de financieringsronde gericht op het publiek heeft Cowboy zich al verzekerd van een investering van £1 miljoen, geleid door Index Ventures en Hardware Club. Vanaf 12 december zullen ook privépersonen en trouwe Cowboy-fans kunnen investeren in een van de meest veelbelovende Europese startups, om zo de stap te zetten van stakeholder naar aandeelhouder. Het bedrijf is van plan om zijn omzet in 2020 te verdrievoudigen.

Cowboy, die eerder dit jaar een tweede versie van zijn revolutionaire elektrische fiets lanceerde, stelt de fundraising in eerste instantie open voor zijn 45.000 geregistreerde gebruikersDaarna zal ook het grote publiek de mogelijkheid krijgen om aandelen te kopen in een van de meest besproken micromobiliteitsbedrijven van het afgelopen jaar.

Cowboy heeft besloten om deze fundraisingronde open te stellen voor het publiek, als aanloop naar de volgende ronde die opnieuw gericht zal zijn op privé-investeerders. De reden daarvoor is dat Cowboy zijn community een meer formele rol wil geven binnen het bedrijf: Cowboy mikt immers op de transformatie van het woon-werkverkeer in de steden. Voor het eerst zal Cowboy het publiek de kans geven om een klein bedrag te investeren – al vanaf €20: een nieuw element in de leidende rol die het bedrijf wil spelen in de micromobiliteitsrevolutie.

In alle Europese steden staat het verkeer namelijk muurvast, en tegelijkertijd moeten er steeds meer doelstellingen worden gehaald om de CO₂-uitstoot te verminderen. Elektrische fietsen blijken dan de snelste manier te zijn om je te verplaatsen, en bovendien creëren ze een kleine koolstofvoetafdruk. Cowboy wil het dagelijkse woon-werkverkeer naar een hoger niveau tillen op het gebied van snelheid, comfort en bewegingsvrijheid in kleine en grotere steden. Cowboy zorgt voor een perfecte rijervaring dankzij intelligente technologie, een prachtig design en een vlekkeloze klantenservice.

Cowboy werd opgericht in Brussel in 2017. In de eerste fundraisingronde A in het najaar van 2018 haalde het bedrijf 13,2 miljoen euro op bij internationale investeerders (waaronder Index Ventures, Tiger Global en Hardware Club). Bovendien verkocht Cowboy in een mum van tijd zijn hele voorraad fietsen in België. Dit jaar breidde het bedrijf uit naar Duitsland, Frankrijk, Nederland en Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië.

Wat heeft Cowboy sindsdien zoal gepresteerd? Het bedrijf verkocht meer dan 5.000 fietsen in 2019, waarmee ze hun verkoopcijfers vervijfvoudigden in vergelijking met 2018. In totaal legden alle Cowboy fietsen reeds meer dan 3 miljoen kilometer af, wat zich vertaalt in een CO2-besparing van ruim 400 ton. Cowboy kreeg uitstekende recensies, mocht een aantal prijzen in ontvangst nemen en wist een community van trouwe fans rond zich te verzamelen.

"De groei van Cowboy in de afgelopen twee jaar bewijst dat het onze klanten niet enkel te doen is om de aanschaf van een geconnecteerde e-bike – ze willen vooral ook deel uitmaken van onze micromobiliteitsrevolutie: minder auto’s op de weg en kortere reistijden”, vertelt Adrien Roose, CEO van Cowboy.

“De afgelopen twee jaar hebben we met eigen ogen kunnen zien hoe enthousiast onze community is. Ze willen niets liever dan deel uitmaken van onze toekomst. Nu geven we onze fans de mogelijkheid om aandeelhouders te worden. Dat is een krachtige zet, en het zal ons helpen om de mobiliteit in de steden drastisch te veranderen."

 

 

Met de fondsen die via de huidige ronde worden ingezameld, wil Cowboy zijn ambitie waarmaken: het vervoer in de Europese steden transformeren door meer pendelaars op de elektrische fiets te krijgen. In Londen ligt de gemiddelde snelheid van het verkeer vandaag niet hoger dan 100 jaar geleden, toen er nog met paard en kar gereisd werd. Cowboy is van mening dat pendelaars de keuze moeten hebben om daarin verandering te brengen, door te kiezen voor de e-bike. Met een elektrische fiets verplaats je je niet alleen sneller – het betekent ook dat er minder auto’s rondrijden, met een lagere CO₂-uitstoot tot gevolg.

Martin Mignot, Partner, Index Ventures: "Het doet ons plezier om te zien hoe Cowboy is uitgegroeid van een kleine start-up tot een serieuze speler die zich kan meten met een aantal van de grootste e-bikemerken ter wereld. Ik geloof voor de volle honderd procent in het succes van Cowboy. Ik ben ervan overtuigd dat dit bedrijf een antwoord kan bieden op een aantal grote problemen waarmee steden vandaag te maken krijgen: files, geluidsoverlast en CO2-uitstoot.”

Luke Lang, mede-oprichter en CMO van Crowdcube: “De ambitieuze missie van Cowboy is om een inspirerende toekomst te schetsen van slim fietsen, ecologisch vervoer en verbluffend design. Het is ook een teken voor de groei van Crowdcube, gezien steeds meer ondernemers, ook in latere stadia, ervoor kiezen om financiering via ons op te halen, en zo tegelijkertijd hun community te activeren en een visie te verdedigen." 

Cowboy werkt samen met Crowdcube, het eerste én grootste crowdfundingplatform ter wereld. Crowdcube geniet een uitstekende reputatie en heeft een aantal geslaagde crowdfundingcampagnes op zijn palmares staan, voor succesvolle bedrijven als Monzo, Nutmeg, Freetrade, Revolut, GoHenry, Chip, Coconut en MoneyDashboard.

Contacteer ons
Alexis Bracke
Quentin Glodé
Alexis Bracke
Quentin Glodé
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium