Belgisch watermerk BRU® zet nieuwe stappen in duurzaam verpakken

Belgisch watermerk BRU® zet nieuwe stappen in duurzaam verpakken

 

>> Spadel neemt toonaangevende rol op met ‘Source of Change’-verpakkingsstrategie
>> Drie productinnovaties van BRU® versnellen transitie naar een 100% circulaire economie

Spadel, de Europese groep waar o.a. het Belgisch watermerk BRU® deel van uitmaakt, ontwikkelde de ‘Source of Change’ verpakkingsstrategie 2025. Deze strategie zal de transitie van Spadel’s merkenportfolio naar een 100% circulaire economie versnellen.  

Op Belgisch niveau lanceert BRU® glazen 1 liter flessen bij Carrefour, op vraag van de Belgische consument. Verder introduceert het merk ook een OPP label dat het papieren label op de BRU® petfles vervangt (wat de recyclage ten goede komt) en zal de film rond de petflessen uit 100% gerecycled materiaal bestaan. De drie productinnovaties zullen in werking treden vanaf november 2019.

Spadel lanceert zijn ‘Source of Change’ verpakkingsstrategie 2025
Als pionier in duurzame ontwikkeling in de Benelux en marktleider in natuurlijk mineraalwater onderneemt Spadel een reeks acties om de transitie naar een circulaire economie te versnellen. Het gloednieuw online platform Source of Change omvat 10 verbintenissen waaronder ‘Cradle to Cradle®’ ontwerp, hervulbare verpakkingen, toepassing van 100% gerecycled materiaal en bestrijding van zwerfvuil.

Bart Peeters, Country Director bij Spadel Benelux: “Met Source of Change willen wij uiterlijk in 2025 volledig circulaire verpakkingen realiseren die bijdragen aan de gezondheid van het milieu en van de mens”.

Spadel kiest ervoor om een toonaangevende rol op te nemen en:
Tegen 2020...
…na te denken over alternatieven voor plastic van hernieuwbare materialen.
…al zijn flessen koolstofneutraal te maken.
…al zijn merken een ‘nul zwerfvuil’ boodschap op te laten nemen in hun communicatiekanalen (tegen 2022).

Tegen 2025...
…herbruikbare formaten te verdubbelen om de behoefte aan single use plastics gebruik terug te dringen.
…zijn voetafdruk voor single use plastics met 15% te verminderen. Vandaag bedraagt dit totale volume zo’n 25.047 ton per jaar.
…100% gerecycled verpakkingen te maken uit 100% hergebruikt of gerecycleerd materiaal.
…alle verpakkingen die het op de markt brengt terug in te zamelen voor recyclage.

Tegen 2030...
…de totale ecologische voetafdruk van de producten van Spadel met 60% te laten afnemen.

Tegen 2025 100% circulaire verpakkingen voor BRU®
BRU® gaat vandaag, als een van de leading merken van Spadel, een blijvend engagement aan op vlak van sustainable packaging.

Bart Peeters, Country Director bij Spadel Benelux: " Er wordt te veel plastic geproduceerd voor eenmalig gebruik. En dat terwijl het materiaal eigenlijk een eindeloos lange levensduur heeft. We moeten plastic dringend anders gaan bekijken en dus niet meer als wegwerpproduct. Plastic flessen krijgen overigens pas een tweede leven als ze gerecycleerd worden. Europa streeft naar een volledig duurzame voedingshandel en -industrie tegen 2025 en het is onze ambitie en missie om mee te werken aan een circulaire economie.” Peeters voegt daar nog aan toe: "Moeder Natuur levert ons het natuurlijk bruisend BRU® water recht uit de Belgische grond. Het is onze verantwoordelijkheid om voor haar te blijven zorgen en dat kan enkel door met z’n allen over te stappen naar een circulaire economie." 

Onderstaande innovaties maken van BRU® een van de eerste Belgische watermerken die quasi volledig circulaire verpakkingen gebruikt.

Zo lanceert BRU®...:
 …bij Carrefour voor het eerst glazen 1 liter flessen, op vraag van de consument. Dankzij deze Returnable Glass Bottles hebben consumenten de vrijheid te kiezen welke verpakking het best aansluit bij hun eigen behoeften.

…een nieuw OPP-label, dat vervaardigd is uit Oriented Poly Propylène. Dit label vervangt binnenkort het FSC papieren bedrukt etiket en mag gewoon mee met de petfles in de blauwe pmd-zak, wat de recyclage ten goede komt.

…een nieuwe film rond de petflessen die bestaat uit 100% gerecycled materiaal.

het recycle together logo. Voortaan zal dit logo geïntegreerd worden op alle films rond petflessen. Zo zet BRU® de consument aan om samen goed te sorteren én beter te recycleren, want hoe beter we samen ons verpakkingsafval sorteren, hoe efficiënter de recyclage verloopt.

Contacteer ons
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium