Belg maakt zich ernstig zorgen over waterschaarste, maar heeft geen idee van eigen waterverbruik

Een recent onderzoek van GROHE, werelds toonaangevende leverancier van innovatieve sanitaire producten, geeft enkele verrassende cijfers en wetenswaardige weetjes bloot over het waterverbruik van de Belg. Onderzoeksbureau iVox vroeg aan 1.000 Belgen tussen 18 en 79 jaar hoe hun waterfactuur eruit ziet en en polste naar hun waterverbruik. We zetten de meest opvallende conclusies op een rijtje: 

>> Grote meerderheid van de Belgen heeft geen idee hoeveel waterfactuur bedraagt.
>> Meer dan kwart van de Belgen voelt zich regelmatig schuldig over zijn of haar waterverbruik.
>> Belg maakt zich zorgen over watertekort, maar vindt toch: “zelf doe ik het al goed genoeg!"
>> 3 op de 10 zegt dat ze het toilet énkel doorspoelen na een grote boodschap, en niet altijd na een kleine.

Wist je dat...

Vooral vrouwen zeggen vaker dat ze hier geen idee van hebben (M: 65%, V: 73%), net als jongere leeftijdsgroepen (<= 35: 78%, 35-54: 72%, 55+: 59%). Ook huurders zijn vaker onwetend (75%) in vergelijking met eigenaars van een woning (67%). Bij respondenten die (ongeveer of precies) zeggen te weten hoeveel ze uitgaven aan hun vorige waterfactuur, gaat het gemiddeld om €286. Belgen met inwonende kinderen schatten de kost gemiddeld zo’n 100 euro hoger in (gem. €348, t.o.v. zonder kinderen: gem. €247).

Amper 8% geeft aan het precies te weten. De onzekerheid (“geen idee”) hierover is alweer groter bij vrouwen (M: 73%, V: 85%), jongeren (<= 35: 90%, 35-54: 81%, 55+: 68%) en huurders (eigenaar: 78%, huurder: 87%). Vooral Antwerpenaren (86%) en de Brusselaars (88%) geven het vaakste toe dat ze geen idee hebben hoeveel kubieke meter ze het voorbije jaar verbruikten. (in Antwerpen en Brussel gaven dan ook de meeste respondenten aan dat ze hun woning huren). Wanneer ze (ongeveer of precies) aangeven te weten hoeveel kubieke liter ze per jaar gebruiken, schatten Belgen gemiddeld dat ze 76 kubieke meter per jaar verbruiken.

Niet minder dan 3 op de 4 respondenten (74%) vindt dan ook dat de overheid de bevolking sterker moet aansporen om zuiniger te zijn met water. 

Hoewel mannen vaker aangeven te veel water te verbruiken, zijn het de vrouwen die zich het vaakst schuldig voelen over hun waterverbruik (M: 23%, V: 34%). Een ongeveer even groot aandeel (29%),  waaronder vaker mannen (M: 33%, V: 25%) en jongeren ((<= 35: 39%, 35-54: 29%, 55+: 22%), geeft toe in het dagelijks leven eigenlijk niet stil te staan bij hun waterverbruik. 

Slechts 3 op de 10 Belgen (28%) vindt van zichzelf dat ze te veel water verbruiken. Mannen geven vaker aan dat ze te veel water verbruiken (M: 31%, V: 25%). Ook jongeren geven dit veel vaker aan (<= 35: 39%, 35-54: 30%, 55+: 15%). Toch noemt minder dan de helft van de Belgen (44%) zichzelf “zeker zuinig genoeg met water”.

Slechts helft (55%) van de Belgen vindt van zichzelf dat ze heel goed weten wat de beste manieren zijn om water te besparen. Hoe besparen ze dan concreet water? 75% van de Belgen laat de kraan niet openstaan tijdens het tandenpoetsen en 62% zet de kraan uit tijdens de afwas.

Doelgericht douchen (wassen, afspoelen en terug eruit) is een gewoonte voor slechts 48% van de Belgen. 41% geeft aan “zo kort mogelijk” onder de douche te staan.

Franstaligen geven vaker aan dat ze enkel doorspoelen na een grote boodschap, en minder na een kleine (NL: 26%, FR: 40%). Een derde van de respondenten (33%) geeft aan putwater te gebruiken in plaats van kraanwater om water te besparen. 61% van de Belgen geeft aan een spaarknop te hebben op het toilet.

Wil je toch wat zuiniger met water omspringen? Met de GROHE SmartControl kan je het volume van de waterstroom aanpassen. Deze verbruikt slechts 5 tot maximaal 8.5 (afhankelijk van je douchegewoontes) liter per minuut, zonder te hoeven inboeten qua douchecomfort. Je voorkeur wordt opgeslagen voor de volgende douchebeurt of wanneer je de straal wil pauzeren. De ingebouwde technologie zorgt voor een moeiteloze waterbesparing tot 40%, met behoud van een perfecte waterstraal. Slim én ecologisch. 

Slechts drie procent van het water op aarde is drinkbaar. GROHE focust dan ook met stip op de ontwikkeling van duurzame systemen. Zo is GROHE de enige fabrikant met een volledig assortiment aan waterbesparende producten voor bad, douche én toilet. Daarmee geeft het Europese sanitairmerk vorm aan de toekomst van water.

 

>> Ontdek hier een overzicht van de waterbesparende GROHE producten:

  • Eén van de makkelijkste manieren om water te besparen is het installeren van een zwevend toilet met het GROHE dual-flush installatiesysteem. De dubbele spoelfunctie laat gebruikers toe de hoeveelheid water te kiezen bij het doorspoelen van het toilet. Hiermee kan het jaarlijkse waterverbruik drastisch verminderd worden.
  • De GROHE EcoJoy™ technologie is al lange tijd een vanzelfsprekend standaard onderdeel in GROHE’s kraanwerk. Deze technologie reduceert het waterverbruik tot wel 50% zonder in te boeten op comfort. Ideaal voor zowel je portemonnee als voor het milieu.

Ontdek hier een overzicht van de waterbesparende GROHE-producten. 

 

>> Waterschade vermijden?

  • Twee jaar geleden lanceerde GROHE zijn eerste internet of Things (ioT) oplossing. De GROHE Sense Guard is een met Wi-Fi verbonden waterveiligheid-en management systeem dat wordt aangesloten op de hoofdwaterleiding. Het ziet letterlijk al het water langskomen dat in huis wordt gebruikt. Sense Guard houdt je leidingen 24/7 in de gaten. Wanneer er een lekkage of gesprongen leiding wordt gedetecteerd, sluit het slimme systeem onmiddellijk de watertoevoer af zodat de waterschade beperkt blijft, zelfs als je op dat moment buitenshuis bent.
  • De handige GROHE Sense app vormt de basis van het GROHE Sense waterbeveiligingssysteem. Deze biedt een compleet overzicht van jouw dagelijks, wekelijks en maandelijks waterverbruik zodat je makkelijk kan bijsturen indien nodig. Dit betekent dat je niet voor onaangename verrassingen kan komen te staan aan het einde van het jaar zoals een onverwacht hoog waterfactuur. Dankzij de app heb je op elk moment een volledig overzicht van je waterverbruik.

 

Over GROHE N.V. - S.A.
GROHE, 's werelds toonaangevende leverancier van sanitaire uitrusting en een internationale speler op vlak van innovatie van sanitaire producten, heeft in totaal meer dan 6.000 werknemers, waarvan 2.400 in Duitsland. Als internationaal merk streeft GROHE naar merkwaarden als technologie, kwaliteit, design en duurzaamheid, met als doel "Pure vreugde van water" te garanderen. GROHE ontwikkelt al sinds de start nieuwe productcategorieën. Dit omvat de GROHE Blue en Red watersystemen en het recent geïntroduceerde GROHE Sense waterbeveiligingssysteem, dat een innovatief onderdeel is in de groeimarkt van smart home technology. Engineering, innovatie en design zijn als geïntegreerd proces stevig in Duitsland verankerd. Dat de producten het kwaliteitslabel “Made in Germany” dragen, versterkt het vertrouwen van de consumenten in het merk. Het succes van GROHE werd de afgelopen tien jaar bevestigd met meer dan 300 design- en innovatieprijzen, als een van de meest duurzame Duitse ondernemingen. Daarnaast was GROHE de eerste binnen zijn sector die de MVO-prijs van de Duitse regering won, alsook opgenomen werd in de Top 50-ranking van het gerenommeerde Fortune®-magazine in de categorie ‘Changing the World’.​​
www.grohe.be

Over LIXIL
GROHE maakt sinds 2014 deel uit van de LIXIL Group Corporation, een onderneming met meer dan 70.000 werknemers, actief in meer dan 150 landen, dat genoteerd staat op de Tokyo Stock Exchange. LIXIL is internationaal toonaangevend producent van sanitair met naast GROHE bekende merken zoals American Standard, TOSTEM en INAX in zijn portfolio. Op basis van zijn Japanse erfgoed creëert het bedrijf toonaangevende technologie en innoverende producten van hoge kwaliteit die woningen transformeren en zo het dagelijks leven van meer dan een miljard mensen raken. Het verschil met LIXIL zit hem in hoe ze dit doen; door zinvol ontwerp, ondernemerszin, toewijding om de toegankelijkheid voor iedereen te verbeteren en verantwoorde bedrijfsgroei.
www.lixil.com

Contacteer ons
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium