Badkamertrends: ecologie, digitalisering en personalisatie

Een recent onderzoek van GROHE, ‘s werelds toonaangevende speler op vlak van innovatieve sanitaire producten, toont aan hoe het leven tussen de vier muren van Belgische badkamers eruitziet. Onderzoeksbureau iVOX polste verder bij 1.000 Belgen tussen 18 en 79 jaar naar wat volgens hen dé badkamertrends van het moment zijn. We zetten de meest markante feiten op een rijtje. 

  • 7 op 10 Belgen overweegt ecologische oplossingen in de badkamer
  • 1 op 3 Belgen toont interesse in digitale badkamersnufjes
  • Van de badkamer maakt de Belg graag helemaal zijn eigen ding
  • 1 op 4 Belgen geeft aan zijn of haar badkamer binnen de 5 jaar te verbouwen

Een echt wellnessgevoel, zonder je schuldig te voelen over je ecologische voetafdruk
Als we Belgen vragen naar hun top-3 van badkamertrends van het moment, noemt 7 op de 10 ‘oplossingen in de badkamer om de ecologische voetafdruk te verkleinen’. De digitalisering van de badkamer en badkameraccessoires in dezelfde kleur vervolledigen diezelfde top.

  • 3 op de 10 Belgen wilt een douchetoilet (zoals de GROHE Sensia Arena) installeren. 43% van de Belgen is er immers van overtuigd dat een douchetoilet hygiënischer is dan een klassiek toilet. 22% noemt een douchetoilet goed voor het milieu omdat je dan minder toiletpapier gebruikt.  
  • Met een waterbesparende douchekop (zoals de GROHE Tempesta Cosmopolitan) verminder je niet alleen je waterverbruik, maar bespaar je ook energie. Het gebruik van minder water betekent dat er minder energie nodig is om het water te verwarmen, zodat het voordeel voor je portemonnee en het milieu nog groter is.

Digitalisering: een ver-van-mijn-bad show (of niet?)
Hoewel een volledig “connected home” nog op weerstand stuit (en de digitalisering van de badkamer voor veel Belgen nog een 'ver-van-mijn-bad’-show is), zien we dat bepaalde specifieke toepassingen wél erg gewild zijn. Zo is een op drie Belgen geïnteresseerd in digitale badkamersnufjes.

  • 3 op de 10 Belgen zou een infraroodkraan (zoals de GROHE Bau Cosmopolitan E of de GROHE Essence E) in huis willen, een rechtstreekse invloed van de Covid-19 crisis op ons interieur. En iets zegt ons dat dit cijfer in de toekomst nóg zal stijgen.
  • Ook een douche waarbij je de sterkte van de straal precies kan regelen via een display en die instellingen kan opslaan voor later (zoals de gloednieuwe GROHE SmartConnect hoofddoucheset met afstandsbediening) zou 32% van de Belgen wel willen installeren. 
  • 53% van de Belgen is geïnteresseerd in een slimme vocht-“verklikker” (zoals de GROHE Sense Guard) waarmee ze waterschade in huis kunnen vermijden.

Bye bye eenheidsworst, hello personalisatie
Een grote meerderheid van de Belgen vindt het van belang dat hun badkamer gepersonaliseerd is. 7 op de 10 Belgen die hun huidige badkamer gebouwd of gerenoveerd heeft, geeft dan ook aan dat ze de meeste details (tot aan de kleuren van de accessoires) al bij het begin van de renovatie gepland hadden. En dat loont: Belgen die ontevreden zijn met hun badkamer, geven dubbel zo vaak aan dat ze op voorhand níét exact gepland hadden hoe de badkamer er moest gaan uitzien. It’s all in the details…

  • 1 op de 2 geeft aan dat hun badkameraccessoires (tot aan de bedieningsplaten toe) allemaal dezelfde kleur hebben. 2 op de 5 zegt dat de stukken in hun badkamer allemaal van hetzelfde merk en type zijn (zoals het GROHE perfect match keramiekwerk). 
  • Ook kraanwerk in interessante kleuren zoals zwart, koper of chroom spreekt 29% van de Belgen aan. 
  • 40% noemt ook badkameraccessoires die allemaal dezelfde kleur hebben als bijkomende badkamertrend op, naast digitalisering en ecologie. (Zoals GROHE EssentialsEssentials CubeAtrio of Selection Cube.)

Weetjes over personalisatie in de badkamer:

  • Wanneer we aan de Belgen, die belang hechten aan personalisatie in de badkamer, vragen wat de 3 belangrijkste redenen zijn, wordt “zodat de indeling van de ruimte ideaal is voor mijn gezin” het vaakste genoemd (75%).
  • 52% geeft aan dat het design dan helemaal hun eigen ding is.
  • Een even groot aandeel vindt het belangrijk dat de badkamer is aangepast aan de specifieke noden van het gezin (zoals beperkingen).
  • Jongeren hechten vaker belang aan personalisatie omdat ze willen dat het design helemaal hun ding is (<=34: 64%, 35-54: 52%, 55+: 52%), terwijl ouderen vaker aangeven dat hun badkamer aangepast moet zijn aan hun specifieke noden (o.a. beperkingen) (<=34: 45%, 35-54: 41%, 55+: 63%).

OVER GROHE N.V. - S.A.
GROHE, 's werelds toonaangevend merk voor complete badkameroplossingen en keukeninrichtingen heeft in totaal meer dan 6.500 werknemers in 150 landen, waarvan 2.600 in Duitsland. Sinds 2014 maakt GROHE deel uit van de sterke merkenportefeuille van de Japanse fabrikant van baanbrekende water- en woningbouwproducten: LIXIL. Om "Pure Freude an Wasser" te garanderen, is elk GROHE product gebaseerd op de merkwaarden kwaliteit, technologie, design en duurzaamheid. 

Gerenommeerde producthighlights zoals GROHE Eurosmart of de GROHE thermostaatserie, maar ook baanbrekende innovaties zoals het GROHE Blue watersysteem onderstrepen de diepgaande expertise van het merk. GROHE richt zich op de behoeften van de klant en creëert zo intelligente, toekomstgerichte en duurzame productoplossingen die een relevante toegevoegde waarde bieden binnen elk gezin én bovendien het kwaliteitslabel "Made in Germany" dragen. R&D en design zijn stevig verankerd als een geïntegreerd proces in Duitsland. GROHE neemt daarnaast zijn bedrijfsverantwoordelijkheid uiterst serieus en richt zich op een grondstofbesparende waardeketen. Sinds april 2020 produceert het sanitairmerk wereldwijd CO2-neutraal. GROHE heeft zich bovendien het doel gesteld om tegen 2021 volledig kunststofvrije productverpakkingen te gebruiken.

Het succes van GROHE werd de afgelopen tien jaar bevestigd met meer dan 460 design- en innovatieprijzen, als een van de meest duurzame Duitse ondernemingen. Daarnaast was GROHE de eerste binnen zijn sector die de MVO-prijs van de Duitse regering won, alsook opgenomen werd in de Top 50-ranking van het gerenommeerde Fortune®-magazine in de categorie ‘Changing the World’.​​
www.grohe.be

*Volgens een recent onderzoek dat GROHE (‘s werelds meest toonaangevende speler op vlak van innovatieve en sanitaire producten) liet uitvoeren in mei 2020 door onderzoeksbureau iVOX aan 1.000 Belgen tussen de 18 en de 79 jaar, zijn dé Belgische badkamertrends van het moment ecologie, digitalisering en personalisatie.

Contacteer ons
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium