Share:

Antwerpenaren shoppen het meeste online, gevolgd door Oost-Vlamingen en inwoners van Vlaams-Brabant

Na twee jaar pandemie zijn consumenten meer dan ooit online gaan winkelen. Uit onderzoek blijkt dat Gen Z (18-25 jaar ) en Millennials (25-40 jaar) liever online winkelen dan in fysieke winkels. Klarna -de wereldwijd toonaangevende dienstverlener op het gebied van bankieren, betalingen en shopping diensten, die consumenten helpt tijd en geld te besparen door ze te informeren en meer controle te geven- dook in het veranderende koopgedrag van consumenten uit drie continenten in hun driemaandelijkse Shopping Pulse. Wat bleek? Antwerpenaren winkelen het meest online per capita van alle Belgen.


Online winkelen in een stroomversnelling door pandemie
De digitale transformatie is niet van plan te vertragen. Sterker nog: 36% van de Belgen verwacht het grootste deel van hun aankopen binnen een jaar vooral online te doen. Deze overtuiging is het grootst bij 18- tot 25-jarigen (meer dan de helft: 55%). Als we inzoomen op onze favoriete online winkel momenten, zien we dat woensdag en donderdag de drukste dagen zijn in ons land. En dat doen Belgen het liefst later op de avond, met 21.00 uur als piekuur tijdens een gemiddelde online winkeldag.

Vergis je echter niet: fysieke winkels zijn nog steeds de norm voor Belgische shoppers. Hoewel de voorkeur voor online winkelen toeneemt, kiezen consumenten nog steeds vaker voor in-store dan online. In België bezoekt ongeveer 75% (in lijn met 74% wereldwijd) van de consumenten minstens één keer per week een fysieke winkel, in vergelijking met 31% die minstens eenmaal per week online winkelt. Als we kijken naar de gemiddelde, maandelijkse aankopen van de Belg, zien we overigens dat bepaalde producten nog steeds voornamelijk in-store worden gekocht:  zoals Kruidenierswaren (83%) en Geneesmiddelen (55%), terwijl Elektronica (26%) en Amusement (24%) vaker online worden aangeschaft. Kledij & Schoenen worden even vaak online als in fysieke winkels op de kop getikt (45%).

Antwerpenaren winkelen het meest online per capita van alle Belgen
Uit de gegevens blijkt dat personen uit de provincie Antwerpen in 2021 het meest online hebben gewinkeld van alle Belgen. Gemiddeld gezien is dat per persoon 46% meer dan ons nationale gemiddelde. Hun favoriete productcategorie is Sieraden & Accessoires. Oost-Vlaanderen (+32%) staat tweede en Vlaams-Brabant (+20%) vind je terug op de derde plaats, en kopen respectievelijk het vaakst Vrije tijd & Sport en Hobby en Amusement in vergelijking met het nationale gemiddelde.

9 op 10 Belgische consumenten speurt wel eens online naar deals voor ze in-store shoppen
Maar betekent dit dat fysieke winkels irrelevant zijn? Helemaal niet, want de online ervaring is voor veel Belgen een aanvulling op de fysieke beleving. Online onderzoek, ook wel "webrooming" genoemd, speelt een belangrijke rol tijdens het volledige shopping traject in fysieke winkels.

  • 94% van de Belgische shoppers gaat af en toe online speuren voor ze in een fysieke winkel gaan winkelen, en 67% doet dat vaak.
  • De meest voorkomende productcategorieën waarin men onderzoek doet alvorens tot aankoop over te gaan, zijn Kledij & Schoenen en Elektronica.
  • Ongeveer 6 op 10 (59%) van de Belgische shoppers gebruiken hun smartphone terwijl ze in de winkel zijn om producten te onderzoeken, reviews te lezen en prijzen te vergelijken voordat ze een aankoopbeslissing nemen.
  • De Belg gebruikt een smartphone echter minder vaak om online te winkelen, aangezien computers hier de voorkeur genieten (66%). Daarmee is België het land met de grootste voorkeur voor online winkelen met de computer, nog voor Frankrijk (65%) en Duitsland (58%).

 "We zullen in de toekomst minder spreken over online winkelen en fysieke winkels als afzonderlijke entiteiten. De digitalisering van de detailhandel wordt nog steeds aangewakkerd door de beperkingen van de pandemie. Daarnaast zullen shoppers op zoek gaan naar diensten en retailers die meer en betere informatie kunnen voorzien, maar trachten ook om een bepaald overzicht te genereren dat hen in staat stelt om weloverwogen 

 

Methodologie 
Inzichten uit Klarna's consumentenonderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Nepa in 11 landen (de VS, het VK, Australië, Duitsland, Oostenrijk, Nederland, België, Frankrijk, Zweden, Noorwegen en Finland). Het onderzoek wordt elk kwartaal uitgevoerd, en omvat altijd een minimum van 1.000 respondenten in elk land per kwartaal. In totaal hebben meer dan 18.000 consumenten deelgenomen tijdens het vierde kwartaal van 2021 (oktober-december). De steekproefgroottes zijn nationaal representatief, inclusief zowel Klarna-gebruikers als niet-Klarna-gebruikers, en zijn geselecteerd door onderzoeksbureau Nepa.

Shopping Pulse
Klarna's Shopping Pulse, die elk kwartaal wordt bijgewerkt, onderzoekt voortdurend de veranderende winkel gewoonten in 11 landen op 3 continenten. De recentste update bevat inzichten uit een enquête bij meer dan 18.000 consumenten (waarvan 1.637 Belgen), en Klarna's eigen gegevens van meer dan 250.000 online winkels over de hele wereld.

Over Klarna
Sinds 2005 is Klarna op een missie om de retail banking industrie te revolutioneren. Met meer dan 100 miljoen actieve gebruikers wereldwijd en 2 miljoen transacties per dag, komt Klarna tegemoet aan de groeiende vraag van consumenten door ze tijd en geld te besparen en ze te helpen geïnformeerd te blijven en controle te houden over hun financiën. Wereldwijd hebben meer dan 250.000 (web)winkels, waaronder H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group en Nike, de innovatieve technologie van Klarna geïntegreerd om een ​​naadloze winkelervaring online en in de winkel te bieden. Klarna is actief in 20 landen, heeft meer dan 5.000 werknemers en is één van de meest gewaardeerde private fintechs wereldwijd, met een waardering van $45,6 miljard. Klarna wordt sinds 2010 gesteund door Sequioa Capital en recentelijk door SoftBank, Dragoneer, Bestseller Group, Permira, Visa, Atomico, Ant Group en Silver Lake, HMI Capital, TCV, Commonwealth Bank of Australia, Chrysalis Investments Limited, fondsen en rekeningen beheerd door onder meer BlackRock. Ga voor meer informatie naar Klarna.com

 

 

 * De index (100) vertegenwoordigt het nationale gemiddelde van online aankopen door Belgische shoppers. Een grotere of kleinere waarde geeft aan of de inwoners meer of minder aankopen per persoon hebben gedaan dan het nationale gemiddelde. De index wordt aangepast aan de grootte van de bevolking.

* De index voor "Favoriete Producten" wordt berekend ten opzichte van het nationale gemiddelde, en geeft niet noodzakelijk de producten weer die in het algemeen het vaakst worden gekocht, maar het vaakst worden gekocht in vergelijking met andere regio's in hetzelfde land.

 

Charlotte Marron

Alexis Bracke

Get updates in your mailbox

By clicking "Subscribe" I confirm I have read and agree to the Privacy Policy.

About Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience help brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brandsmediainfluencers & consumer culture. 

walkie.talkie.be

Contact

Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium

+32 472 18 34 03

[email protected]