85 jaar Bruynooghe Koffie 🇧🇪

85 jaar Bruynooghe Koffie 🇧🇪

Straffe kaffie ut d'oede doze

Er valt veel te zeggen over Bruynooghe Koffie, maar niet dat ze een groen boontje is. De West-Vlaamse koffietraditie wordt inmiddels 85 jaar in ere gehouden. Bruynooghe Koffie is opgericht in 1935 en groeide sinds de jaren ‘70 uit tot de grootste koffiebranderij in West-Vlaanderen. Met een straffe rebranding, een webshop én het originele recept viert ze - zelfs in bittere tijden - een memorabel jubileum. Kortom, Bruynooghe Koffie staat voor Belgisch, baristakwaliteit en "bèrelekker".

"Kaffie noa min erte"

1935
Bruynooghe Koffie ziet het licht als klein familiebedrijf in Kortrijk. Prosper Bruynooghe richt samen met zijn vrouw Maria Berteele een koffiebranderij op. Rond 4 uur staat Prosper op om de bonen te branden, om 8 uur zit hij alweer in zijn camionette om Bruynooghe Koffie te leveren aan winkels en particulieren.

1965
Geen straffe koffie zonder straffe filters. 30 jaar na de opstart van de koffiebranderij produceert Bruynooghe ook filterkoffie.

1971
Zoon Jan neemt de zaak over en doet het familiebedrijf verder groeien. Naast koffie brengt Bruynooghe nu ook koffietoestellen en -automaten op de markt.

1985
De Bruynooghe vloot wordt vernieuwd. Alle Volkswagen bestelwagens worden vervangen door Ford Transits.

1988
Jan moderniseert Bruynooghe. Het branden, malen en verpakken gaat nu allemaal automatisch. De branderij verwerkt tot wel honderden kilo’s Bruynooghe Koffie per dag. 

2002
Miko neemt het bedrijf over, maar behoudt het originele koffierecept.

2020
Bruynooghe ondergaat een rebranding en komt op haar 85ste verjaardag met een gloednieuwe look. De traditionele receptuur blijft, maar zit verpakt in een nieuw jasje. Met een vleugje West-Vlaamse humor op de verpakkingen wil het merk haar trouwe clientèle uitbreiden met een jongere garde.

 

CEO Frans Van Tilborg van Miko: Voor ons is er geen betere manier om 85 jaar Bruynooghe Koffie te eren dan met deze geslaagde verjongingskuur. Bruynooghe heeft door de jaren heen zijn strepen verdiend als kwalitatief koffielabel en viert dit met het traditionele recept verpakt in een jonge "veste".

 

Bruynooghe Koffie in cijfers

- Opgericht in 1935
- 47 Bruynooghe medewerkers (Kuurne)
- In 2019 verwerkte Bruynooghe 218 ton koffiebonen
- 2.236 Bruynooghe klanten

De exclusieve blend kan je in heel België proeven via de gloednieuwe webshop. Vandaag vind je ‘m al terug in de supermarkt, delicatessenzaak en in heel wat horecazaken.

 

Over Bruynooghe Koffie
Er valt veel te vertellen over Bruynooghe Koffie, maar niet dat ze een groen boontje is. Het koffielabel houdt de Vlaamse koffietraditie al meer dan 85 jaar in ere. In 1935 zag Bruynooghe Koffie het licht als klein familiebedrijf in Kortrijk. Prosper Bruynooghe richtte samen met zijn vrouw Maria Berteele een koffiebranderij op. Hij brandde handmatig de bonen en bezorgde deze dagelijks van deur tot deur. In 2002 nam MIKO de familiezaak over maar veranderde niets aan het traditionele recept. Bruynooghe Koffie staat anno 2020 nog steeds voor ambacht en baristakwaliteit. Meer info op: www.bruynooghe.com
Contacteer ons
Over Walkie Talkie

Walkie Talkie is a leading full-service PR & influencer marketing agency. Our extensive network & experience helps brands generate the right attention, better reach and more relevancy. Not just another press release or mailing but connecting the right plugs between brands, media, influencers & consumer culture. 

Walkie Talkie
Sint-Pietersnieuwstraat 142a B-9000 Gent, Belgium